Срещата между двете далечни наглед полета на изява се случва на територията на софийското 32 средно училище с изучаване на чужди езици "Св. Климент Охридски" в училищния клуб за философия и театър "Персефона". Актьорите са ученици от 10 и 11 клас. Създателка и ръководителка на клуба е учителката по философия Диляна Филипова, която подбира и адаптира текстовете, режисира и поставя спектаклите.
Самото съчетание от философия и театър вече е достатъчно интригуващо, а срещата с гимназистите и учителката им създава рядкото усещане за смисъл, вдъхновение и взаимност, които жадуваме като родители и граждани да виждаме в училищния живот на децата си.
Спектаклите по текстове на Йордан Радичков ("Януари") или по писма, речи и интервюта на известни писатели, поети, художници, философи и учени ("Безшумно вретено едно") стават повод за дискусии и споделяне на размисли и вълнения с публиката от връстници, а изявите пред родители, учители и приятели са преодоляване на собствените граници и разкриват неподозирани способности и страни от личността на младите хора.
С тази предварителна информация се озовавам по време на редовната седмична сбирка на клуб "Персефона". Искам да разбера какво мотивира младите да отделят от времето си и да постоянстват в занимание, което не се вписва в представите ни за интересите на днешните тийнейджъри. Отговора дават Мария, Ксения, Христина, Полина и Ралица.
Мисля си какъв късмет имат тези млади хора да срещнат вдъхновения учител и да получат шанс да изследват собствените си възможности извън задължителното обучение, да съпреживяват и да намират приятелства извън обичайното, което им предлага животът. Зная, че има много такива учители, училища и клубове с дух и атмосфера и тъкмо те оставят светла следа в душите на младите. Клубът за философия и театър "Персефона" при 32 СУИЧЕ е идея и дело на учителката по философия Диляна Филипова. Питам я как стига до щастливата идея да съчетае философията с театъра, какво я кара да влага време, енергия и любов в работата с учениците и дали подобни дейности не показват какво липсва на младите в редовните училищни занимания. Чуйте отговорите в звуковия файл.
Условията в космоса са много различни от тези на земята, при които ние се раждаме и живеем целия си живот и към които целият ни организъм е силно приспособен. Безтегловността е първият фактор, който е различен и с огромно значение за цялостното човешко здраве и физиологическите и психологически функции. Вторият фактор е изолацията в едно..
Мечтая да пътувам толкова често, че служителите на летището да ме питат "Накъде този път". И с Александър Александров-Алекс е така. Той е певец, радио и телевизионен водещ и неуморим пътешественик. Музикалната му кариера започва благодарение на композитора Развигор Попов, който е автор на повечето му песни. Алекс има пет издадени албума,..
"Мозъчната дейност обработва информацията, ако това е сходство с компютърната дейност – да, има такова. Мозъкът – това е неговата функция да обработва информацията, която идва от околния свят чрез нашите сетива. Тя се обработва от мозъка и дотук е сходството с компютъра. Може да се спори за обема и бързината на обработването на тази информация, но..
Като почитател на бавното живеене пътуващият писател Бойка Велинова предпочита да странства по света без да е обвързана с туристическа агенция и да е част от група. Тя и съпругът ѝ Стоян са обиколили 123 държави на шест континента предимно със самостоятелно организирани пътешествия. По телефона от Испания, където живее в последните години, Бойка..
Въпроса обсъждаме в рубриката "Всичко за образованието" с Донка Дойчева-Попова, инициаторка на петиция "За ефективно чуждоезиково обучение в училище". Не е тайна, че обучението по чужд език, най-вече английски, не отговаря на възможностите на децата и очакванията на семействата. За впечатляващия брой учебни часове (най-малкото 574 от втори до..
"Да летиш с плавници" на режисьорката Мария Аверина неотдавна беше избран за най-добър български документален филма на фестивала Master of Art в София...
На кого от политическите играчи за какво може да се вярва в преговорите между Русия и Украйна с посредничеството на САЩ – коментира в "Мрежата"..
"Мозъчната дейност обработва информацията, ако това е сходство с компютърната дейност – да, има такова. Мозъкът – това е неговата функция да обработва..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg