Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Над 600 села у нас са без обществен транспорт. Има ли решение?

| обновено на 20.11.24 в 11:42
Снимка: Pixabay

В рамките на рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" се обсъди темата за автобусния транспорт в България и как подготвените промени в Закона за автомобилните превози могат да повлияят на хората в малките и големите населени места. Разговорът разкри тревожни факти и различни гледни точки относно съществуващите проблеми и възможните решения.

Над 30% са хората, които не могат да плащат разходите си за транспорт, или нямат транспорт. Около 600 села нямат връзка с обществен транспорт до общинските или областните си центрове. 

Петър Арабаджиев, представител на Националното сдружение на автобусните превозвачи, подчерта, че в много малки общини в България практически липсва обществен транспорт. Той уточни, че макар ситуацията от общинските центрове към областните да е малко по-добра, общините не разполагат нито с финансови, нито с административни ресурси, за да решат този проблем. "Държавата с годините абдикира от тази отговорност, прехвърляйки я на местните власти", сподели Арабаджиев.

Един от ключовите му предложения е връщането на леките автомобили като опция за обществен превоз, което би намалило разходите за превозвачите. Като пример той даде община Годеч, където автобуси често превозват само по един-двама пътници на курс, което генерира значителни загуби както за превозвачите, така и за държавата. Той посочи също и недостига на шофьори като допълнителен проблем, обусловен от по-добрите условия на труд в градовете.

Ивайло Константинов, изпълнителен директор на Националното сдружение на автобусните превозвачи, заяви, че проблемът с транспорта е сериозен и остава нерешен вече над 10 години. Той отбеляза, че около 100 общини в България нямат транспортна свързаност между общинските центрове и населените места, а половината от страната страда от липса на връзка между общинските и областните центрове. "Основната причина, според него, е липсата на последователна държавна политика в областта на транспорта."

"Транспортните компании са намалели с две трети през последните седем-осем години", подчерта Константинов, което допълнително усложнява ситуацията.

Кметът на Върбица, Мердим Байрям, сподели своя опит с решаването на транспортните проблеми в неговата община. Поради липсата на обществен превоз през последното десетилетие, общината е създала собствено транспортно предприятие. "Закупихме три нови автобуса, изградихме автогара и предоставихме реновирана сграда за нуждите на предприятието", обясни Байрям. Въпреки усилията, проблемът с нерегламентираните превозвачи, които отнемат пътници, остава.

Дамян Войновски, изпълнителен директор на "Автомобилна администрация", обяви, че в Плана за възстановяване и развитие е заложено изготвянето на нов закон за обществения превоз. Този закон трябва да осигури рамка за ефективна транспортна система, която да свърже републиканската транспортна мрежа с местните транспортни системи. "Министерството ще работи с кметовете и Сдружението на общините, за да създаде оптимални решения, съобразени с местните нужди", уточни Войновски.

В разговор в звуковия файл можете да чуете и становището на Министерство на финансите. 


По публикацията работи: Зоя Димитрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Трафикът на хора и съвременното робство

През последните 10 години светът стана свидетел на неимоверно разрастване на две явления, тясно свързани помежду си – бежанските вълни и трафикът на хора. Нещастието на хората, търсещи убежище, е използвано от трафикантите на хора, за да печелят милиарди. Според ЕК трафикът на хора генерира приблизително 236 милиарда щатски долара годишно, а в..

публикувано на 20.11.24 в 16:10
Страхил Делийски

Една "женица" в публичното политическо говорене

Ако не сте се самоизолирали от политическото ни злободневие, защото немалко от нас наистина са го направили, и сте слушали внимателно това, което говорят и казват публично представителите на политическите партии и висшите държавни служители, може би ви е направила впечатление една дума. Думичка, бих я нарекла, защото някак между другото се промуши..

публикувано на 20.11.24 в 15:29

Седмица на редките болести в Европейския парламент в Брюксел

От 18 до 20 ноември за трета поредна година се провежда Седмицата на редките болести в Европейския парламент в Брюксел. За очакваните решения и политики в Lege Artis разговаряме с д-р Петя Стратиева , председател на Национален алианс "Редки болести България". Европейската седмица на редките болести цели да въоръжи пациентите и..

публикувано на 20.11.24 в 12:37
Доц. Иван Иванов

Антимикробната резистентност – национален здравен приоритет

Страната ни за поредна година е сред държавите в Европейския съюз с най-висока употреба на антибиотици, сочат данните, публикувани от Европейския център за профилактика и контрол върху заболяванията. България е една от държавите, за които тази година ЕК специално е създала видеоигра за разясняване на антимикробната резистентност и разумната..

публикувано на 20.11.24 в 11:44

Над 30% от първокласниците са с наднормено тегло

За последните 15 години у нас се е увеличил устойчиво делът на момчетата в първи клас с тежка форма на затлъстяване. Сред първокласниците в селата затлъстяването е нараснало трикратно. Това показва анализ на здравните институции в България, направен като част от инициативата на СЗО за наблюдение на затлъстяването при децата. Проучването от 2023..

публикувано на 20.11.24 в 11:06