Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Къде са лудите творчески идеи на комуникационната индустрия?

Сирма Пенкова
Снимка: личен архив

"КМаркетингFactbook" издаде своя годишен бизнес доклад за най-големите комуникационни агенции. Какво е лицето на комуникационната индустрия през 2024 година, се пита редакторката и автор на изданието журналистката Сирма Пенкова от "Капитал", и търси отговор в бизнес класацията на най-големите групи и агенции по дейности в България, в анализа на ролята на изкуствения интелект, който едновременно може да бъде предимство и предизвикателство за компаниите в страната.

Сирма Пенкова гостува на "Мрежата" на програма "Христо Ботев" в края на годината.

Лицето на комуникационната индустрия

"Корицата е моето вдъхновение за това издание, може би самото издание го започнах от корицата. Целта ми беше да представя визуално какво е лицето на комуникациите в България в момента. Това беше началната идея, впоследствие тя се изясни – какви компоненти да има това лице, минах през идеи то да бъде роботизирано, предвид технологиите в момента, изкуствения интелект и всичко, за което говорим, но изключително много ми хареса идеята да бъде всъщност човешко лице и да е ясно, че става въпрос за хора в тази индустрия, и че тя без тях няма да съществува. Всъщност именно всеки един компонент от това човешко лице, което е на корицата, показва тенденция, прогноза, нещо положително, нещо отрицателно за това какъв е секторът в момента, така че да можем визуално да си го представим, виждайки корицата и след това, разлиствайки вече, да навлезем в подробностите на темата.

Това лице е като истинското човешко лице. То се променя, така че това, което виждате, е към момента на издаване на книжката и вероятно вече е различно, вероятно вече има някоя друга бръчка по него от нещата, които се случват. Аз си мислих, ако трябва да го опиша като човешко лице, то би било с много мимики със сигурност, т.е. лице много подвижно, което поредно изразява изненада, радост, тъга, и всъщност това е в основата на комуникациите и като бизнес, и в общуването между хората. Благодарение на нашите разговори, създаваме емоции и чувства, които се изразяват на нашето лице."

Нестихващите комуникационните промени

"Това е петото издание и си дадох сметка, връщайки се назад във времето, че всяко едно от тези издания, т.е. за последните 6 години, аз съм писала през какъв турбулентен период минава секторът. В началото беше дигитализацията, след това беше пандемията, след това политическата обстановка, която продължава да е на дневен ред и да е абсолютно нестабилна, и това несъмнено се отразява на бизнесите, и стигаме до момента с изкуствения интелект, което е ново предизвикателство за целия сектор. Т.е. поне за последните 6 години, ако върнем времето назад и към голямата криза от 2008-а, това е сектор, който постоянно трябва да реагира на промените и условията, в които е поставен. 

И всъщност те не могат да планират дори краткосрочно, дългосрочно е абсурдно, та дори краткосрочно, и бизнесът е поставен в реактивен режим – каквото се случи, бизнесът трябва да се нагоди според него, а не да може да планира нещата си и бизнесът да определя какво ще се случи."

Малката черна рокля

"Инфлуенсърите допринасят за човешкия образ на компаниите и на марките. Те ги представят по начин, по който ние бихме ги използвали, носили, показват ни как бихме изглеждали в тях, за какво можем да ги използваме, т.е. преди да си вземем нов телефон, преди да проверим за него, те ни показват как този телефон действа, какво може да прави, за какво можем да го ползваме, какви снимки да правим... Неща, които са твърде нишови, за да могат марките да ни говорят през телевизора, и така през човешкия образ ни го представят.... 

Това с инфлуенсърите, ако се замислим, не е нещо ново, но може би сега е доста по-често срещано и се набива на очи... Това са едни от най-емблематичните реклами, неслучайно използващи популярни личности, които ни представят как пият напитка, която и ние можем да излезем и да си купим ето сега, и да се почувстваме като тази популярна личност. Всъщност инфлуенсърите са хора, които не са популярни с песните си, танците си или някакъв друг вид изкуство, те са популярни с това, че създават развлекателно съдържание... и че те са хора като нас."

Brain rot или изгниване на мозъци

"Тиk-Тоk, която е направена абсолютно съзнателно с цел облъчване – имам предвид дизайна на платформата, начинът, по който тя работи. Фактът, че виждаш едно след друго видеа, които сами започват и се сменят, т.е. не се изисква никакво действие, е вече показателен. Ти си абсолютно пасивен приемник на информация, кратки видеа със силна музика, цветни, абсолютно въздействащи на всички наши сетива. И освен това в дългосрочен план, без да влизаме в измислени прогнози, но интересен факт е, че тази китайска платформа в Китай реално изглежда по същия начин, но има друго име и там съдържанието ѝ е тотално различно от това, което ние тук познаваме. 

Съдържанието е образователно – основно как да си направиш сам някакви неща тип клипчета от час по труд и техника, как да смяташ по лесен и нестандартен начин, как да пишеш, други внушения няма. Предвид че държавата е намесена във всеки бизнес, включително има дял и в Тиk-Тоk, курира съдържанието така, че младежите, които са в тази платформа, защото тя основно е насочена към млади хора, те виждат обучителни видеа. 

Навсякъде другаде по света тези видеа са други, неслучайно в Оксфорд думата за тази година е Brain rot – гниене на мозъци и тя се отнася точно към такъв тип съдържание – затъпяващо абсолютно откровено съдържание, с което можем да си представим в дългосрочен план как ще се отрази това. Децата сега, които израстват в Китай с тази платформа, ще разполагат с нови начини, по които да правят неща, а децата навсякъде другаде по света, които също толкова много използват тази платформа, няма да знаят как да правят нищо. Това е доста генерализиращо, но това е факт и не е случайно, че Австралия е първата държава, която взема мерки – забрани социалните мрежи за под 16-годишни и това ще влезе в сила след една година, т.е. 2026-а. Има вече някакви усилия в посока на това да се ограничи такъв тип затъпяващо съдържание, защото вече е ясно до какви негативни последици води то."

 Рекламата и Тиk-Тоk

"В рекламен план Тиk-Тоk е мястото, където компаниите могат да стигнат до младежи, които ако не сега, то в бъдеще биха били техни потребители и могат да ги превърнат в лоялни такива. И тази година от лятото платформата отвори възможностите за реклама от България, т.е. преди това не можеше агенция или бранд, който е ситуиран в България, да рекламира в нея, вече може. И всички казват, че това ще се превърне в една от най-използваните платформи за реклама през следващите години, като към момента компаниите я тестват как да си нагласяват рекламите, до кого могат да стигнат и до какви резултати ще доведат те, но по-всяка вероятност ще инвестират все по-голяма дял от бюджетите си в нея."

Човешкото лице и изкуственият интелект

"Един от хората от Париж, с които разговарях по тази тема, който е изпълнителен директор на една от най-големите рекламни агенции там, ми каза: "Моята цел беше да накарам екипа ми да рационализира изкуствения интелект, което значи да не се изпада в крайности на отричане или възхваляване. Да седнат и да работят с него, за да видят какво може и какво – не, и от там нататък да видят за какво могат да го използват и за кое да продължат да се развиват като професионалисти..."

Това, което според мен притеснява индустрията, е, че ще се изгуби именно това творчество в комуникациите и рекламата изобщо, и много интересен текст четох в "Уолстрийт джърнъл" по повод сливането на две гигантски международни комуникационни групи, оценявана за над 30 млрд. долара, и "Уолтстрийт Джърнал" отразява разговорите между изпълнителните директори от едната и от другата страна,. Казват, че в техния разговор думите "данни" и "технологии" били споменати 12 пъти, думата "изкуствен интелект" – 8 пъти, а думата "творчество" – веднъж, което показва, вероятно, накъде отива този бизнес и този бранш."

Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.

Снимки – "КМаркетингFactbook" и личен архив
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мария Шаркова

От 5 години у нас не се извършва трансплантация на черен дроб от жив донор

Мария Шаркова , адвокат по медицинско право, коментира решение на ВАС срещу отказ на НЗОК да заплати чернодробната трансплантация в чужбина на младеж в тежко състояние . "Отменен е отказът и средствата, заплатени за лечението на младежа, събрани чрез дарения, ще бъдат възстановени от НЗОК. По-важно е какво се установи в рамките на това дело...

публикувано на 19.02.25 в 13:47
Д-р Александър Канчелов

Проблемът с наркотиците: Заявки, решения, илюзии

Националният център за обществено здраве и анализи изнесе статистически данни, според които над 30% от децата между подрастващите са правили опит да пушат, над 40% от тях са запалили първата си цигара на 14-15 години. Делът на момичетата е 27,9% , а на момчетата – 21,5%. Интензивни пушачи са 63,1 от момичетата и 51,3% от момчетата Децата между..

публикувано на 19.02.25 в 13:45

Музиканти сигнализират за нередности в ОКИ "Надежда"

В рубриката "Разговорът" бе проведена дискусия след сигнал от страна на творци относно работата им с Общинския културен институт "Надежда". В разговора участваха музикантката Розалина Касабова , музикалният редактор Зорница Цветанова и заместник-кметът на направление "Култура, образование, спорт и младежки дейности" в Столична община..

обновено на 19.02.25 в 11:51

Детският активизъм – какво мислят, искат и могат децата у нас

За желанието на непорасналите да подарят времето си, за да направят света по-добър, в "Нашият ден" разговаряме с Евгения Тонева – изследовател в Ноу-хау център за алтернативни грижи за деца – НБУ. Тонева се занимава с изследване на детския активизъм у нас – какво  всъщност искат децата и съвпадат ли желанията им с възгледите на..

публикувано на 19.02.25 в 10:26

Изложбата Fishlove – провокация на тема свръхконсумация и риболов

Fishlove е дългосрочен проект, посветен на опазването на моретата и океаните. Инициативата е стартирана през 2009 година по идея на Никълъс Рол, собственик на верига ресторанти за морска храна и партньорката му – актрисата Грета Скаки. На 18 февруари се състоя представянето на изложбата Fishlove със снимки на известни личности от кино и..

публикувано на 19.02.25 в 09:31