Аржентина е страна, преживяла не една, а няколко големи икономически кризи. За повечето аржентинци думата "дълг" е не просто термин от учебници по икономика, а лично преживяване, белязано от инфлация, безработица и фалити.
През 2005 година в сградата на Факултета по икономически науки към университета на Буенос Айрес е създаден един нетрадиционен музей. Целта на експозицията на музея на дълга е да документира болката, гнева и съпротивата на обикновените хора срещу финансовата нестабилност. Експозицията проследява историята на националния дълг от началото на XIX век до днес.
Първият външен дълг на страната става реалност през 1824 година. Той е отпуснат от банка Baring Brothers в Лондон и възлиза на колосалната за своето време сума 1 милион британски лири. Това поставя началото на дългосрочни зависимости, макар и първоначално заеми да са използвани за инфраструктура и развитие.
Кризата от 2001 година e най-големият дефолт в историята. Аржентина обявява фалит по дълг на стойност над $100 милиарда. Банковите сметки са замразени, хиляди хора остават без достъп до спестяванията си. Масови протести и политическа нестабилност – петима президенти се сменят за по-малко от две седмици. Тази криза е основна ос на музейната експозиция.
През 2018 година Аржентина отново сключва рекордно споразумение с МВФ – заем от $57 милиарда. Много аржентинци виждат в това повторение на историята – нова зависимост, нов риск от фалит.
Музеят на дълга в Буенос Айрес е повече от музей. Той е предупреждение. Покана към размисъл. Паметник на една борба, която продължава и до днес – борбата за икономическа справедливост, за финансова независимост, за едно бъдеще, в което историята на дълговете няма да се повтаря.
Чуйте повече в звуковия файл:

Скандала с оставките в БиБиСи коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" журналистката Мария Спирова . Какво имаме "Имаме ситуация, която едновременно е много специфична за БиБиСи, като феномен, и същевременно надхвърля многократно конкретния проблем с кризата в БиБиСи . Мисля, че хората, които посочват, че в БиБиСи има криза ,..
Какво установи научното проучване, събрано в книгата "Медии и политика. Преплитане и влияние" на Илия Вълков, преподавател по журналистика в УНСС и водещ в програма "Хоризонт" на БНР. Демократични дефицити "Примерно там, където няма разделение на власт или където се губят границите, там, където няма взаимен контрол, там, където се овладяват..
Днес в рубриката "Мигранти с таланти" ви представяме Наталия Георгиева , която е от Одеса, Украйна, и е с корени на бесарабска българка. Завършва кулинарно училище за сладкарство в Киев и специализира в Западна Европа, където усъвършенства и надгражда своите кулинарни умения. В Украйна посвещава живота си на кулинарията, а когато пристига в България..
В рубриката "Темата на деня" на "Нашият ден" акцентът пада върху откриването на Фестивала на френския филм, част от програмата на "Киномания" . В студиото гостува Мария Конакчиева от Френския институт в България, която разказа за значението на събитието и състоянието на европейското кино днес. Конакчиева подчертава, че макар американското кино да..
За четвърта поредна година популярни български мъже разкриват чрез изкуство своята уязвимост в "Чуй гласа ми". Проектът насърчава говоренето за мъжкото ментално здраве в месеца на световната кампания #Мovember. Този път проектът представя нови лица, нови гласове и нови форми на изкуство, които отварят пространство за съпреживяване, грижа и..
Още за сборника с разкази "Винилови души" през 2020 година Марин Бодаков пише: " Разказите на Цветозар Цаков ни обещават много причудливости. Техните..
Изложбата на известния художник Велико Маринчевски съдържа творби, създадени през последните две години в ателиетата на международната графична база..
"Eтюди от жълтата къща" (превод Светла Кьосева, оформление Кирил Наги) се нарича дебютният роман на Кирил Наги, в който четем истории от България и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg