7
Гена Димитрова – една велика българка, напуснала ни през 2005 година, но оставила дълбока диря в сърцата на милиони почитатели на голямото изкуство в цял свят! Могъщ, неземен, феноменален глас, природна стихия, ураган, Божи дар, уникален талант и какви ли не още суперлативи можем да кажем за нея, но преди всичко човек с добро сърце, отдадено напълно на изкуството. Или както пее една от нейните емблематични героини: "Живях от изкуство, живях от любов… Дарявах песента си жарка на небето, на звездите и засияваха те по-бързо…"

През 1970 година ролята на Абигаиле от "Набуко" на Джузепе Верди отрежда първото място сред младите оперни певци в София на Гена Димитрова и наградата "Специализация в Италия". Мечтата става реалност! След още две години печели конкурса в италианския град Тревизо отново с музика на Верди – Амелия от "Бал с маски". Това ѝ отваря вратите на Парма и "Ла Скала", а след това Европа и Латинска Америка. Гена се превръща в оперна прима.
Постепенно трупа роли във Вердиев и Пучиниев репертоар и отново съдбата белязва пътя на българската напред. През 1980 година звездата ѝ изгрява на най-голямата открита сцена – Арена ди Верона с операта "Джоконда" от Понкиели. Оттук повличат крак "Набуко", "Макбет", "Аида", "Турандот".

Гена достига върха! Но да се задържиш на него се изискват още повече усилия? Певицата споделя, че е изкачила високия връх в оперното изкуство благодарение на корените си и на хората около нея, които са носели високи човешки качества и добродетели:
"Пих вода от много кладенци, работих с различни педагози, диригенти, режисьори, а те самите бяха от старата генерация и знаеха много. Предадоха ми своите знания, но и ме научиха на морал... За мен операта не е развлечение. Операта е храм!.. За да се твори голямо изкуство трябва изключително постоянство на мисълта, желанията, волята, както и непрекъснато творческо търсене, усъвършенстване, горене " – признанието на един голям артист!
В предаването "На опера в събота" по програма "Христо Ботев" на 10 май от 20 часа слушаме превъплъщенията на голямата ни певица в оперите "Аида", "Бал с маски", "Макбет" и "Силата на съдбата" на Джузепе Верди; "Тоска", "Турандот" и "Манон Леско" на Джакомо Пучини; "Андре Шение" на Умберто Джордано и "Норма" на Винченцо Белини.

През 2014 година младия актьор и певец Виктор Ибришимов завършва бакалавър "Класическо пеене" в Националната музикална академия "Панчо Владигеров" в класа на доцент Велизара Караянкова. През 2015 е приет магистратура "Музикален театър" в Кралската музикална академия в Лондон. След завършването си през 2016, Виктор работи следващите три години в..
С три концерта именити музиканти почитат годишнината от раждането на Лудвиг ван Бетховен , като откриването е тази вечер в Малката базилика на Филипопол в Пловдив. Поредицата от концерти носи името "БЕТОВЕН ФЕСТ ПЛОВДИВ" и е част от културния календар на Община Пловдив , в партньорство с Академията за музикално и танцово изкуство, Института..
Гергана Костадинова ще представи новия си албум "Мечтания" в неделя, 23 ноември от 20.00 ч. в Sofia Live Club. Вратите отварят в 19.00 часа. Албумът включва 11 авторски композиции, вдъхновени от любовта, природата и българския фолклор. Водещото в албума са неравноделните размери, преплетени в джазови хармонии. започва да свири..
На 9 ноември 2025 г. от този свят си отиде една от обичаните български оперни прими, покорила световните театрални сцени от Европа до Северна и Южна Америка, с изключение на Австралия, както самата тя се шегуваше – Стефка Евстатиева. Носителка е на награди от няколко престижни певчески конкурси: от конкурса "Чайковски" в Москва (1974); от..
"Музикални контрасти" за пиано и флейта ще звучат от Мартина Табакова и Гергана Иванова в зала "България" на 25 ноември, вторник, от 19.00 часа. “Неслучайно сме нарекли програмата "Музикални контрасти", тъй като от емблематичното за романтичната музика произведение на Цезар Франк, което е емблематично и за цигулковия репертоар, а сега е направено в..
Дебютната изложба "Ло̀но" на Йоана Ангелова-Тодорова е част от 15-ото есенно издание на Международния фестивал, посветен на хартиеното изкуство – София..
През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна..
Човешкото сърце не е просто анатомия или орган, то е нарицателно, метафора, често експлоатирано в поезията, в литературата, в киното. Много пъти бива..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg