В рубриката "Всичко за образованието" задаваме въпроса на директора на СУ "Д-р Петър Берон" в Червен бряг Антон Шуманов.
Преди да запеем "Върви, народе възродени" и да си дадем сметка колко се разминава общата картина на средното ни училище от наследените от далечни времена очаквания към него, искаме да разберем има ли начин то да бъде мястото, където децата ни обикват знанието, разбират смисъла му за бъдещето си и се изграждат като зрели и отговорни хора.
"СУ "Д-р Петър Берон" е най-голямото на територията на община Червен бряг, трето по големина в Плевенска област, утвърдило се е като водещо училище не само в общината, водещо училище в Плевенска област. Училището е най-желано от родителите при избор и ние в последните години, независимо от демографската криза в района, където имаме сериозно намаляване на населението, при нас броят ученици се увеличава и в последните години около 130 ученици имаме увеличение на бройката, приблизително половината деца от община Червен бряг учат в нашето училище.", казва директорът.
Как училището отговаря на сериозното съвременно предизвикателство децата и семействата да не намират смисъл в училищното образование. Ако условно разделим причините на две – за една голяма част от семействата с нисък социален и образователен статус образованието не е приоритет и семействата не осигуряват подкрепа на децата си да се образоват, за друга част – образовани, с добри условия на живот и амбиции за успешна реализация на децата им, стандартното училище не дава на младите необходимите знания и умения, които те компенсират с частни уроци и допълнителни занимания. Успява ли СУ "Д-р Петър Берон" да отговори на потребностите и на двете категории ученици.
"В първата група… където говорим за нисък социален статус на родителите, за незаинтересованост, при работата с тези деца… и в момента се обучават ученици, които смея да твърдя, че точно от тези деца имаме единици, които са едни от най-добрите по резултати и по успехи, които постигат…", споделя г-н Шуманов.
Какъв е начинът – философията на училището е вместо да се препуска по материала, за да се "покрият" всички точки на всяка цена, се избират най-важните и се оставя време за осмисляне и свързване на изучаваното с реалния живот. Точно при тези деца изключително силно въздейства примерът от хора, успели в живота благодарение на образованието и личните усилия и училището системно организира срещи с такива личности.
При семействата с добри финансови възможности и по-високо образование на родителите, нерядко се наблюдава друг дефицит – време за пълноценно общуване с децата. А те искат да бъдат чути, да бъдат забелязани, някой да разговаря с тях, казва директорът. Друг риск при тях е да приемат социалния успех за даденост и това да ги демотивира за полагане на усилия. За да привлече вниманието на учениците, училището предлага над 21 клуба по интереси в различни области. В тази неформална среда се водят разговори, дава им се възможност да се изразят и да се почувстват приети и значими. И тук срещите с успели бивши възпитаници имат силен ефект.
Как училищният екип гледа на много обсъждания проблем с "дисциплината" – тук решението се търси не в наказанията, а в уважението и разговора с младите. Когато успееш да спечелиш уважението им с добро и със зачитане на личността им, те също отвръщат с добро, убеден е директорът.
В края на интервюто, той се обръща с поздрав и пожелание към колегите си. Чуйте го в звуковия файл.

"Много се вълнувам за голямата награда на БАН, тъй като за мен е изключително висока чест , че именно аз бях удостоена с тази награда – Наградата на БАН, която за мен е най-авторитетната, най-старата, най-престижната научна организация в страната. Това е изключително признание за мен и едновременно с това много голяма отговорност, тъй като..
Храмът Джогеса e сгушен между небостъргачите в центъра на Сеул и се смята за сърцето на корейския дзен будизъм. Всички пътища водят до него, особено ако се разхождате по оживената улица "Джонгно" или около бившия императорски дворец. Като стражи на религията, пред главната сграда – храма Деунджон, ви посрещат две величествени дървета,..
Опитахме чрез подобна градация да предизвикаме гледните точки на проф. Румен Кастелов. Коментарът на водещия специалист, началник на Клиниката по ортопедия и травматология в МВР болница, определи в началото основните фактори за телесно здраве и добра кондиция на опорно-двигателния апарат. Опитният лекар и хирург постави акценти върху битовите и..
В петък на 14 ноември 2025 г. от 10 часа Физическият факултет на СУ "Св. Кл. Охридски" отваря вратите си за всички, които искат да преживеят няколко интересни и ползотворни часа. Ученици, учители, родители, деца, студенти и граждани ще могат да видят, че физиката е увлекателна и интересна, че е престижна наука с многобройни възможности за..
На 12 ноември в Ректората на Софийския университет Факултетът по класически и нови филологии със съдействието на катедра "Испанистика" и катедра "Англицистика и американистика" и Филологическият факултет на Пловдивския университет организираха честване на юбилея на известната българска лингвистка , в рамките на което тя представи новата си книга...
Само през 2024 г. в България са идентифицирани 36 нови вида психоактивни вещества , които се срещат под различни форми – прахчета, течности, бонбони,..
Промените от 1989-а, свободата на словото и купчините непреработено минало коментира в "Мрежата" по програма " Христо Ботев" писателката Теодора..
"Много се вълнувам за голямата награда на БАН, тъй като за мен е изключително висока чест , че именно аз бях удостоена с тази награда – Наградата на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg