Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Легендарната група "Гънс ен' Роузес" се завръща в София

Снимка: Организаторите

О, да! Легендарната група "Гънс ен' Роузес" обяви своето дългоочаквано завръщане в София като част от мащабното си турне през 2025 година. Вторият десант на патлаците и розите предстои отново на стадион "Васил Левски" тази вечер. Във въздуха припуква електричеството на нетърпеливото очакване за фалцетните височини на Аксел, Кавалерът на розите с очарователен хъшлашки глезоч, който живее свободата каквато си я избра.

Welcome To The Jungle е най-великата хард рок песен за всички времена. 100 изпълнения са в преброяването, извършено от VH-1, а на втора и трета позиция в класацията на музикалната телевизия са (съответно) Back In Black на AC/DC и Whole Lotta Love на "Лед Цепелин". Welcome To The Jungle отваря с бомбен риф дебюта на "Гънс" Appetite For Destruction (1987), изстрелвайки в звездна орбита бандата само две години след нейното основаване в Ел Ей, Калифорния. Парчето, сътворено от цялата група, се е подвизавало на 7-а позиция в чарта на САЩ, но като отделен сингъл. "Аксел Роуз ме питаше дали албумът ще се продава, а аз му казах, че не е като радио хит, но въпреки това ще стане златен (тоест – 1 милион копия за Щатите)", ще разкаже по-късно съпродуцентът Майк Барбиеро – Сбърках само с 20 милиона". Българските фенове ще могат да изживеят магията на емблематичните химни на Уилиям Брус Роуз Джуниър, човека, олицетворяващ рок-ен-рол начина на живот с всичките му там скандали и капризи, струнния аксмен Слаш и повелителя на плътната жица Дъф МакКаган. Всеки от тях грее с неотразима светлина в огледалния свят на битието. 

Това събитие е от онези, които обещават да останат в музикалната история на България. Обиколката с 24 дати започна на 23 май. "Патлаците" и "розите" остават най-динамичната, провокативна и емблематична американска рок банда в историята до днес. Трайно вкоренен в поп културата, техният Appetite For Destruction сертифициран с диамантен статус, е официално "най-продаваният дебютен албум в историята на САЩ" и "11-ият най-продаван албум в САЩ за всички времена". Not In This Lifetime… (2016–2019) заема четвърто място в класацията на най-доходоносните турнета на всички времена. През 1991 г. музикантите разтърсиха света с двойния си албум Use Your Illusion I и Use Your Illusion II, сертифицирани със 7-кратен платинен статус, които завладяха първите две места в чарта на Billboard 200 веднага след излизането им. С общи продажби от над 100 милиона копия до момента, техният каталог включва още G N’ R Lies (5x платинен), The Spaghetti Incident? (платинен), Greatest Hits (5 пъти платинен) и платинения Chinese Democracy (платинен). Той е най-дълго очакваният албум в история на рока, който се появи след 14 години работа върху него. "Гънс" е без съмнение една от най-слушаните рок банди в света със средно 24 милиона слушатели месечно в Spotify! След легендарното си събиране, те са хедлайнъри в афиша на "Коачела" и продават над 5 милиона билета по време на обиколката Not In This Lifetime…. С нови турнета и изненади на хоризонта, нощният влак (Nightrain) продължава с пълна скорост.

В каталога си рокаджиите имат не само албуми, клипове и DVD-та, но и детска книжка с картинки, кръстена на класиката им Sweet Child O' Mine. Творбата е написана от признатия автор на трилъри Джеймс Патерсън, илюстратор е Дженифър Зивойн. Невероятната колаборация на фронтмена Аксел Роуз и момчетата от групата му с хитовия писател е вдъхновена от Мая и Наталия -  дъщеря и племенница на Фернандо Лебейс, един от мениджърите на състава. "Като дългогодишен почитател на групата, аз съм развълнуван да си партнирам с нея, за да оживя известната й хитова песен на страниците. Sweet Child O' Mine е история, която знам, че децата ще четат с удоволствие, а родителите им ще си пеят парчето, чието име носи. В нея може да се види текста на рок класиката от емблематичната тава Appetite For Destruction (Geffen), адаптиран към история, подходяща за детските уши и очи. Сингълът е записан в Лос Анджелис през август 1986 година. За различните части на света е издаден през август 1988 г. и юни 1989 г. Най-високо в британската класация: под № 6 (през 1989 година). Иначе се изкачи до №1 в Billboard месец след премиерата си в САЩ и взриви интереса към плочата. До края на годината тя се продаде в 3 милиона копия по света, вадейки музикантите от звука на самотата, като ги превърна от квартално групе в международен феномен. Аксел Роуз се жени за Ерин Евърли през април 1990-а в Лас Вегас. Бурният брак е разтрогнат след по-малко от година, а на песента е съдено да остане известна до ден-днешен. Дори накрая и Слаш я одобрява: "Мразех я с години, но тя предизвиква истерия още с първите тъпи ноти. Странна реакция – накрая взе, че ми хареса".

Струнната ерекция се нареди на 2-о място сред най-великите китарни рифове след този на Whole Lotta Love. Истината е, че за има-няма една петилетка на звездна слава с "Гънс" рунтавият китарист си извоюва вечно и централно място в Залата на славата на рока и името му ще стои там векове след като всички си отидем, изгубени някъде в неделята. Според допитване на сайта musicradar.com през 2011 година Аксел пък беше избран за най-добър фронтмен на всички времена, преди Фреди Мъркюри и Робърт Плант.

...Предстои ти да гледаш "Гънс ен' Роузес" на живо. Човече, значи ти си на една крачка от Бога!". Това ми казва един от персоналните асистенти на Аксел Роуз в специалната зала за медии на унгарския "Непщадион". Някъде в началото на 90-те. Оригиналният състав на бандата предстои да удари хедлайн след "Фейт Ноу Мор" (и близо двучасов проливен дъжд в паузата), представяйки Use Your Illusion. "Но не очаквайте да Го видите тук, Аксел ще излезе направо на сцената", простичко обяснява човекът и излиза. Пропъждам репортажните спомени оттагава и мириса ми на славно бъдеще за тези хора, но с ръка върху сърцето признавам: беше страшно. Наистина страшно - дори и в най-буквалния смисъл, засягащ фическото оцеляване (задушаване и стъпкване от тълпата, ако до този момент не си бил удавен от дъжда. Истината, до която лично аз стигнах, след две шоута на групата - в Будапеща и в София, вдъхнал лудия аромат на розите и димящите дула на револверите, е следната: това е една отлична банда. И толкова. Момчетата в нея са рок-ен-рол, не хеви метъл. Не са осъзнати лидери на тийнейджърите, които да влагат във всеки свой жест символен смисъл и да чакат милиони да им подражават. Те пият – да, но и ние го правим понякога, вдигат скандали, защото имат самочувствие, пък и са твърде буйни, а не кротки ангели, обичат любимите си и ги разлюбват, псуват през две-три изречения  – така са свикнали, в крайна сметка са също хора.

За жалост - или по-скоро като закономерност, нормалният, човешки облик на рок звездата е последна грижа за продавачите на легенди - папараците, настървено търсещи своя хляб в джунглата, наречена "шоубизнес". Затова и музикантите винаги са били най-ярката мишена на татуираните антиподи на костюмирания юпи свят, романтичните "Робин Худовци на рок-ен-рола", въодушевяващи подрастващите и вбесяващи полицията. Защото искаха да са различни. Отгоре на това са и талантливи. Всеки от членовете на тази банда погледна смъртта в очите, пребори се с бутилката или с белия прах и... победи. Всяко от тези рок сърца беше охулено, беше преследвано от стръвния микроскоп на медиите, беше усетило лепкавата намеса на чуждото любопитство в личния живот - и въпреки това оцеля. Напрежението, обсаждащо състава, беше невероятно - било като нетъпрение, омраза или любов. "Много по-малко налягане уби Джим Морисън - казва Аксел, а Дани Шугърман, спътник на самия певец на "Доорс", определи в своята книга Appetite For Destruction "Гънс ен' Роузес" като "най-гибелното влияние върху западните подрастващи от времето на Джим насам..." Е, какви, по дяволите, са тези типове – невъздържани буйни рокаджии, сред откачените създатели на съвременния свят? Отговорът е много по-прост. С неизменните паднали над очите къдри, нахлупена шапка и цигара, Слаш проронва през плътните си устни: "Ние сме просто една много добра рок-ен-рол банда". Това е. Останалото е суета. И всеки, освободен от предразсъдъци и преднамерено преследване на въображаеми сензации, може да усети истинността на тези думи. "Когато хората казват, че Аксел Роуз се държи като пищящо дете на 2 години, са прави", признава фронтменът. А след премиерата на Use Your Illusion той погледна със задоволство този свят: "Най-хубавото на успеха е, че винаги натрива носа на хората, които са те пренебрегвали. Банди като Мотли Крю ли Аеросмит например, които дълги години нямаха за нас нито една заспала усмивка, днес - по дяволите, се обаждат и питат дали могат да чуят няколко нови парчета". Всичко от историята на тези необикновено обикновени музиканти се събира в образа на онзи обкичен с рози "револверен" феномен, чийто постоянен адрес е именно съседната врата до ада (Right Next Door To Hell)...

"Да, тази група винаги стига до крайности – кима китаристът – всеки един от нас е преминал под някаква форма на алкохолизъм или наркотична зависимост. Просто нямахме време да се погрижим за себе си". "Аз съм винаги на ръба – присъединява се и мистър Роуз, влачещ на гърба си едно от най-тежките рок имена в историята – това е много, много опасно място". Важното е – и никой не отрича, че тази банда най-добре в света балансира върху този ръб. Не я гледайте колко весело минава през нощта. Сигурно затова е още тук? Силно препоръчвам "Най-опасната група в света", книгата на мастития Мик Уол, ако успеете да я намерите. Тя събира изключителните му интервюта с автентичните гънъри. А въпросът кой е по-силен – групата, или фронтменът?, остава за домашно. Who gives a f***ck anyway, вероятно би казал Аксел. За Гънс битката започна не в търсене на успех, защото те бяха убедени, че ще продадат предваритено всеки проклет концерт и късче запис, който издадат. Не, битката е между тях – групата, и легендата, в която се превърнаха. Момчета, дайте Paradise City, с която закрихме 80-те години на 20 век. Заведете ни в Райския град, където тревата е зелена и момичетата са хубави. Нищо, че той е съседната врата до ада. Оставете ни спомени, пък ни оставете без глас. Една крачка по-близо до бога. Обществените врагове, на коите не им пука от нищо – взривяват и подчиняват, "Пъблик енеми" – групата, която предизвика хип-хоп революция със своя политически заряд, новаторски звук и непримирим дух, открива за хедлайнърите на националния стадион.

Чуйте!

          
По публикацията работи: Бисерка Граматикова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пианистката Рая Костова с първи авторски диск

В предаването "Български изпълнители" ще ви срещнем с младата българска пианистка Рая Костова. Музикант с интересен житейски и професионален път, който започва от Варна от Националното училище по изкуствата "Добри Христов", където Рая е в класа по пиано на Боян Бъчваров и я отвежда през 2009 г. в Кралската академия по музика в Лондон, с пълна..

публикувано на 20.07.25 в 08:10

H.M.S.U. канят на летен фестивал този уикенд в София

25-ото издание на летния фестивал на H.M.S.U.  е на 19 и 20 юли 2025 г. в център VIDAS Art Arena в колодрума на Борисовата градина, София. Това е най-дълго провеждащият се музикален фестивал в България и най-старият с дръм и бас насоченост на Балканите. Hard Music and Sounds United (HMSU)  е българско музикално движение, създадено през..

публикувано на 17.07.25 в 17:05

Русенската опера със седем спектакъла на Белоградчишките скали

Държавна опера - Русе за първи път взема участие във фестивала “Опера на върховете“, който се провежда за десета година на Белоградчишките скали.  Фестивалът започва на 1 август и ще продължи до 6 септември . Русенската опера ще представи седем спектакъла под открито небе. Първият, с който ще бъде отрит “Опера на върховете“, e мюзикълът “Зоро”. В..

публикувано на 17.07.25 в 16:05

Международният фолклорен фестивал "Велико Търново" с 27-о издание

This is me. This is US! е тазгодишният наслов на Международния фолклорен фестивал "Велико Търново", който се открива на 19 юли и се организира от Националната Секция за България на CIOFF – Международен съвет на организаторите на фестивали за фолклор и традиционни изкуства – официален партньор на ЮНЕСКО. БНР е медиен партньор на събитието, чийто..

публикувано на 16.07.25 в 09:00

Млад композитор вдъхновява с "Ирландска благословия"

Хоров проект под наслов "Ирландска благословия" събра публиката на официална премиера в Дом-паметника "Йордан Йовков“ в Добрич. Авторската хорова композиция  Irish Blessing , по която младият композитор и диригент Мартин Кръстев  работи интензивно през последните месеци, беше представена на годишната продукция на два хорови състава от град Добрич:..

публикувано на 15.07.25 в 18:00