Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Децата в риск: Чия е отговорността, когато училището и семейството се провалят

Децата са един бял лист, върху който ние – родители, учители, социални работници, съседи, приятели – пишем. Каквото напишем, това ще прочетем

Илюстративна снимка
Снимка: Pixabay

Темата в "Нашият ден" са децата в риск. След трагичния случай с убийството на 15-годишно момче от негов връстник в софийски търговски център, задаваме въпроса – как се възпитават онези деца, които живеят в бедност, в изолация или в семейства, които сами имат нужда от помощ? Кой носи отговорността, когато училището и семейството не успяват. Може ли обществото да предотвратява такива трагедии? Разговаряме с Огнян Исаев от Тръст за социална алтернатива, както и със социалния работник Александър Миланов.

Миланов заявява: "Зад насилието и случаите, на които ставаме свидетели в последно време, първо стои безучастността на възрастните. С малки изключения хората не се раждат насилници. Агресията и насилието се възпитават в общност – сред бедни, сред богати. Насилието може да се случи на всеки. Причините са провалът на възрастните в комуникацията с децата. Децата следват примера на възрастните. В съвременния свят имаме достатъчно възможности да наблюдаваме различни изяви на агресивно поведение – като начин за оцеляване или успешност. Този, който е "алфа", винаги е по-успешен и т.н. Това, което е ценно да си кажем тук, е, че нито едно агресивно и насилническо поведение на детето не е без история и без причина. Децата са един бял лист, върху който ние – родители, учители, социални работници, съседи, приятели – пишем. Каквото напишем, това ще прочетем. Насилието не е порок на бедността."

Исаев се включва в разговора, за да коментира етническия акцент, който често се поставя при обсъждането на подобни фатални случаи: "Най-лесно е да си измият ръцете отговорните институции и ние, възрастните, като акцентираме върху етническата принадлежност. Опитваме да изведем разговора върху плоскостта, че такива случаи са изключения и се отнасят за определен кръг от хора – локали в центъра или роми младежи в гетоизирани квартали. Учителите се затрудняват да работят по тези теми – образователната система, и подготовката им в университетите не ги готви за това. Някои учители намират решения на територията на своята общност, на своя клас. Ненасилието и това да не нараняваш друг човек е най-базовата ценност. За съжаление тези теми се неглижират за сметка на някакви имагинерни знания, за които учениците трябва да ходят на частни уроци и да доплащат."

Миланов допълва: "Без значение какво си научил в училище, запомняш личностите. Това, което се случва в училището всъщност, е търсене и изграждане на връзка – извън семейството, с други възрастни хора в училището, които да те преведат в етапа на развитието като личност. Добрият учител е този, който изгражда връзки и подпомага развитието на личности."

Според двамата събеседници държавата има отговорността да се намесва в моментите, в които семейството не се справя. Това означава навлизане в уязвимите квартали, разговор, работа, приемане.

По думите на Миланов трябва да си дадем сметка, че всеки от нас е бил жертва или насилник поне веднъж в живота си.

"Насилието е нещо, което трябва да разберем до такава степен, че да сме непримирими с последиците от него", завършва той.

Чуйте повече по темата в звуковия файл: 


По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Виктор Лучиянов

Виктор Лучиянов и световните риби

Този път водещите ни посетиха Балчик и се срещнаха с риболовеца Виктор Лучиянов. Разбираемо готов да разказва риболовни подвизи, той сподели спомени, които звучат като рибарски лакърдии, но са си съвсем реални случки в моретата от околностите балчишки, та през Гърция и чак до Сейшелите, Тайланд и Малайзия. Какво си казаха тримата за рибите, лова и..

публикувано на 17.11.25 в 16:40
София, Ивана Събева, Луиза, Никол и Верен

Тийнейджърът в мен: Ивана Събева

В студиото на "Тийн Тайм" влиза едно момиче, което определено знае как да сбъдва мечтите си, и то още преди да завърши училище! Тя е само на 18, учи в 11-ти клас на 2-ро СУ "Емилиян Станев" в София, а вече води собствен подкаст, озаглавен "Бизнес Час". Със своите 13 епизода подкастът се радва на интерес, а създателката му Ивана Събева вече е..

публикувано на 17.11.25 в 14:29
Ана-Мария Кръстева и  Бейхан Мехмед

Софиянецът Шейх Бали Ефенди

През седмицата в София се проведе Конференцията "Софиянецът Шейх Бали Ефенди". Събитието бе посветено на живота и делото на духовния учител, поет и тълкувател на Корана, Шейх Бали Ефенди. Бали Ефенди е суфист, живее през 16. век в земите на днешна София. Тюрбето му се намира на двора на храма "Св. пророк Илия" в кв. Княжево и се поддържа от Районно..

публикувано на 17.11.25 в 12:15

Жените остават малцинство в технологичните специалности в Испания

Испания остава една от страните в Европейския съюз с най-нисък дял на жени в STEM специалностите — науките, технологиите, инженерството и математиката, посочва агенция EFE, като цитира " Европейския обзор за образование и обучение" . Данните на Европейската комисия показват, че през 2023 г. едва 28,6% от студентките са избрали обучение в тези..

публикувано на 17.11.25 в 11:48
Визия на кампанията

Битката на "големите герои": Какво преживяват семействата на недоносени деца в България

В България всяка година се раждат преждевременно над 6 500 бебета, а техните семейства преминават през огромни емоционални и социални трудности. Национални програми за системна подкрепа на тези семейства все още липсват. В Световния ден на недоносените деца, който от тази година влиза официално и в календара на Световната здравна организация, гост..

публикувано на 17.11.25 в 09:37