Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лайф коуч Иван Мирчев: Евтината прошка не освобождава нито приемащия, нито даващия


Прошката е да отключиш вратата, за да направиш някой свободен, осъзнавайки в това време, че затворникът си неговият ти, казва Макс Лукадо.
И още - прошката е виолетката, която теменужката оставя върху крака, който я е настъпил. Това пък е казал Марк Твен.
Според Индира Ганди пък прошката е добродетел на смелите.
Според мотивационния лектор Уейн Дайър "Прошката е най-голямото постижение на човека, защото представлява истинското просветление в действие. Тя показва връзката на човека с енергията на любовта". И още от него - прошката е творение на сърцето, тя е и умението да реагираш с любов при най-трудни обстоятелства. По темата за прошката Радка Петкова разговаря с лайф коуч Иван Мирчев, за нейните психологични, теологични и философски аспекти. 

- В библията пише да прощаваме 70 пъти по 7, но трябва ли и на себе си да прощаваме, непростителността към себе си не пречи ли да простим и на другите? 
- Прошката към себе си е също толкова важна, колкото и прошката, която даваме на другитеИ дори бих казал, понякога е още по-важна, защото живеем със себе си 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, и 365 дни в годината. И ако не се научим да прощаваме на себе си, това означава да сме в постоянна борба със себе си, липса на мир, отчужденост, което е доста предизвикателно.
Този въпрос, който поставяте, е доста уместен, защото начинът, по който ние се учим да прощаваме на себе си, се отразява до голяма степен на начина, по който прощаваме на другите. Много често ние проектираме болката от собственото си нараняване и отказ да си простим върху нараняването, което получаваме от другите и отказът да простим на тях. Някак си, имаме страха, че както ние си нямаме доверие, че няма пак да се нараним, нямаме доверие и на другите. Но може да се каже, че това не е абсолютно задължително винаги да е така. Друга порочна проява на връзката между прошката към другите и прошката към себе си, това  е лесното прощаване на другите. Това може да доведе до една готовност много бързо и лесно да простим на другите, защото си казваме "аз така или иначе съм лош човек. Аз не заслужавам да си простя, толкова много лоши неща съм извършил". Това отваря вратите на една лесна прошка, която не зачита цялостната тежест на щетите, които сме понесли. Понякога може да ни е лесно да простим на другите, и по-трудно да простим на себе си. Има хора, които са свръхвзискателни, търсят някакви пътища на на самонаказание, на изкупление чрез различни ограничения, които си налагат, за нещата, които са извършили. В същото време да им е лесно да преживяват нормално процеса на прошка към другите.

- Процес ли е прошката, може ли това да се случи мигновено или това е въпрос на дълбока мисловна работа, на доста мислене, на любов, на липса на гордост. 
- Би било чудесно, ако прошката беше някаква магическа формула....Нали ли казваме "прощавам ти", и изведнъж отношенията са възновени, болката и горчивината са премахнати, но за съжаление това не е така. 
Наскоро си говорих с човек, който беше наранен от друг. Този, който го беше наранил, искаше да си възстановят отношенията и нещата да бъдат както преди. Нараненият обаче казваше, че той не може да си представи как това е вероятно и имаше нужда от разговори, и нужда от време. Имаше нужда да преосмисли има ли готовност да прости и да бъде в добри отношения с другия. 
Това може да изглежда като непростителност, но всъщност показва, че прошката е не такава магическа формула, а един процес, който преминаваме. Той е като процесът на лечение на рана. 
Физическата рана има нужда от време и определени условия, за да заздравее емоционалната рана, душевната рана. Осъзнаването и разкриването на болката, гнева, огорчението, разочарованието което сме преживели. Ако не сме ясно с всички тези щети и не разкрием раната, за да може тя да бъде почистена....душата ми да бъде почистена от болката, от огорчението, от страданието и тогава можем да преминем по-нататък. Следващия етап е решението. Когато говорим за решение, означава да поискаме, а не да бъдем притиснати. 
Може би трябва да си дадем време, но да не пристъпваме към даването на прошката преди да го искаме и да сме готови. Така че това също е част от процеса на даване на прошката, и той е болезнен.
Това даване включва в себе си и разбирането на другия,  колкото и абсурдно да е, проява на емпатия към другия. Той е виновникът, но ние да проявим разбиране за това, че той страда в момента, от това че ни е наранил.  И да си дадем сметка, че ние също можем да бъдем в позицията на хората, които са наранили. И можем да страдаме. И да сме готови по този начин разбирайки го, приемайки го, да му дадем прошка, така че този процес отнема време.

- А кога имаме така наречената евтина, фалшива прошка.
- Евтината прошка, всъщност е точно тази прошка, която търси някакви преки пътищата, шорткът, така да се каже, без да се премине през този процес на прошката. Тогава имаме псевдопрошка, имитация на прошка. И понякога хората са склонни на такава, просто от страх да не изгубят другия. Те искат да запазят връзката си, и въпреки че са много наранени, решават да не преминат през процесаНай-лесният и бърз начин е да простят, за да не изгубят другия.
Може да бъде и от чувството за дълг. "Аз трябва да ти простя".  Нали сега по Сирни Заговезни си прощаваме и може да кажем "Ами тъй като съм християнин, аз съм длъжен да простя". Или пък от чувството за вина, нали ако не простя, съм лош човек. Ето това са такива подтици към прошка,  които могат да ни доведат до една лесна прошка. Или пък може да се чувстваме притиснати да простим, ако сме зависими от другия  - финансово, икономически. Или пък ако сме хора, които просто не искат да влязат в конфликт, да кажат "Ти ме обиди, нарани ме".
Или понякога може да бъде дори и чувството за морално превъзходство  - прощавам ти, защото аз съм добър човек. Нарани ме, но аз съм благороден. 
Но евтината прошка, тя може да доведе до временно подобрение на отношенията или пък на чувството, че сме се освободили от болката. Но всъщност това е като една рана, която не е почистена и болката ще си остане и ще продължи отвътре да гнои. И рано или късно, отново да бъде на дневен ред, болката. 



По публикацията работи: Радка Петкова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Гергана Стоянова и Орлин Горанов

Гергана Стоянова: Младите хора се интересуват от естрадата

Младите хора започват да се вълнуват от естрадата. Особен интерес предизвика песента "Синева" на Васил Найденов покрай филма за Гунди. Това мнение изрази младата певица Гергана Стоянова, която е една от солистките в концерта "Дихание" на Орлин Горанов.  Музикалното събитие ще се проведе на 13 февруари пред кърджалийска публика, а изпълнителката е..

публикувано на 12.02.25 в 16:15

Задава се Празникът на свинските уши

Наближава единственият празник на свинските уши, който тази година ще се състои в Стара Загора. В града няма ресторант, в който да не се предлага този специалитет, и докато някои бърчат пренебрежително носове, други с удоволствие си отхапват от колагеновия специалитет. Мнозина го смятат за деликатес, и го предлагат в различни вкусове и с..

публикувано на 12.02.25 в 15:35

Д-р Невин Садъкова: Тази година може и да няма грипна епидемия в Кърджали

В област Кърджали най-вероятно няма да обявят грипна епидемия, смята личният лекар от Момчилград д-р Невин Садъкова. Случаите са по-малко от преди седмица и според нея разпространението на болестта е по-слабо. Д-р Садъкова коментира и в кои случаи лично тя изписва антибиотик. Това няма как винаги да се прави с антибиограма, левкоцитите..

публикувано на 12.02.25 в 13:45

Художничката Дафина Терзиева-Даф посланик на доброто

Продължава разговора ми с Дафина Терзиева за бижутата, които създава, съжалява ли, че не работи като психолог и за една от изложбите й. Дафина рисува на тема „Нишки сплитам и оплитам, радост и тъга преплитам“ за Регионалния етнографски музей, който прави експозиция на тема лица на магията, магическата сила на растенията и ритуалите..

публикувано на 12.02.25 в 09:49
Проф. д-р Тодор Черкезов

Проф. Тодор Черкезов: Само лекар може да поставя ботокс

Ботулиновият токсин е отрова, но по подобие на змийската, може да се използва и за лечение, въпросът е в дозата. Това припомни в ефира на Радио Кърджали един от водещите дерматолози в страната и директор на кърджалийската болница проф. д-р Тодор Черкезов. Повод за разговора с него станаха множеството случаи на жени, които от клиентки станаха пациентки..

публикувано на 10.02.25 в 22:53
Виолета Господинова

Все повече мъже проявяват интерес към разкрасяващите процедури с ботокс, сочат наблюденията

Предварителната информация както за самата процедура, така и за специалистите и мястото, където ще бъде извършена е от изключителна важност. В това е убедена от собствен опит Виктория Кръстева, която макар на млада възраст, вече се възползва от услугите на естетичните дерматолози. Важна е предварителната консултация с лекаря. Признава, че е скъпо..

публикувано на 10.02.25 в 22:39
Даниела Петрова

Не е нужно стопроцентово съгласие от съседите

Формите на управление на етажната собственост са общо събрание и сдружение на собствениците. Всички собственици в една етажна собственост имат права. Това коментира адв. Даниела Петрова по повод случая на семейство Силвия и Георги Барутчиеви, чиито съседи не са съгласни да бъде монтирана платформа за инвалидна количка. 60-годишният мъж е..

публикувано на 10.02.25 в 21:06