Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Специалистите:

Внимание! Изкуственият интелект понякога халюцинира, мислете критично

170 урока с ИИ вече са част от дигитална библиотека със свободен достъп, създадена от образователен сайт

3
Снимка: БТА


Изключително важно е учениците да се научат да мислят критично и да могат да проверяват информацията, която им дава изкуственият интелект, защото понякога той халюцинира. Този е един от рисковете при използването на ИИ. Това посочи в ефира на Радио Кърджали ръководителят на образователния сайт prepodavame.bg Петко Иванов. „Изкуственият интелект, както и социалните мрежи, крие известни рискове – той не винаги е прав, когато го питаш нещо. Понякога има т. нар. халюцинации, измисля си нещо, директно ти дава грешна информация и е много важно учениците да могат да мислят критично и да могат да проверяват това, което излиза от чатовете. Същото е и с генерирането на фалшиви видеа, фалшиви снимки. Вече много от тях са на практика неразличими от реалните и това крие риск ученикът и дори учител, родител да се подведат по такава фалшива информация. Така че е много важно да се работи за критичното мислене в този аспект. И другото, което със сигурност е риск е, че всъщност идеята на училището не е, че просто трябва да възпроизведеш някаква информация. Това е умение, което вече не е важно. Можеш да влезеш в интернет и да достъпиш абсолютно каквато искаш информация. И ако се преподава на ниско ниво, където учениците просто запаметяват и възпроизвеждат информацията, има риск ИИ да завземе ролята на ученика и просто да възпроизвежда информация вместо тях, което не е целта на образователната система. Затова тук е ролята на учителя да преподава на високо ниво, където основен фокус е ученикът в центъра и развитие на умения на XXI-и век, където ИИ не може да замени работата на ученика и развитието на тези умения“, коментира Иванов.

Друг риск при използването на ИИ в училище е прекомерното използване на устройства от деца под 14-16-годишна възраст, защото това може да доведе до промени в тяхното когнитивно разбиране за света, допълни той.

По оценката на Иванов има още много какво да се желае от учебните програми и от начина на преподаване в българското училище, за да достигне до създаването и развиването на умения на XXI-и век у децата.

Има дефицит в администрацията и в институциите за създаване на този тип политики и промени, които да доведат до съвременно образование у нас. Политическата нестабилност от последните години допълнително утежнява ситуацията, „защото без политическа воля за по-сериозни реформи в образованието няма как да станат нещата“, допълни още той.

Ако в началото на 2024 г. повечето учители в България са споделяли, че не използват изкуствен интелект в работата си, то в края на годината тази тенденция се обръща. Над 2000 преподаватели са се включили в поредица обучения, част от Академия за развитие на дигитални умения в ерата на изкуствения интелект, организирана от образователния сайт prepodavame.bg и един от мобилните оператори.

В резултат от обученията учителите са били насърчени да създадат и проведат уроци с учениците си, в които използват приложения с изкуствен интелект или им обяснят основни особености на новата технология. Избрани са 170 урока, оценени като най-добри, и те вече са част от дигитална библиотека със свободен достъп.



Един от одобрените уроци е на кърджалийската учителка от Професионалната гимназия по икономика Пламена Дюлгерова. Тя е преподавател в направление „Приложна информатика“.

Дюлгерова и учителят по информатика и заместник-директор на Средно училище „Йордан Йовков“ Нурай Нури, който пък от години вече използва създаден от самия него ИИ, гостуваха в социалната мрежа в ефира на Радио Кърджали, предаването „На чаршията, в чата“ като споделиха личния си опит.



Урокът, с който участва в инициативата на образователната платформа Пламена Дюлгерова е един от първите ѝ с изкуствен интелект. Основната цел в него е  учениците да генерират изображения чрез ИИ и да ги използват в сайтовете, които подготвят.

Изкуственият интелект може да се прилага във всички уроци, убедена е учителката. Съвместно с колежката ѝ по български език Лидия  Бояджиева са подготвили бинарен урок „и в него ще съчетаем героите от античността с изкуствения интелект и информационните технологии“, сподели тя.

Нурай Нури се занимава с разработването на изкуствен интелект няколко години преди официално да бъде въведено в обръщение в публичното пространство този термин. Училището, където работи е първото, спечелило проект по STEM програмата на Министерството на образованието. Получихме хуманоидния робот Наоми. Трябваше да го обуча и той изпя химна на училището, разказа Нури. Преди известно време преподавателят по информатика представи заедно със своя колежка, бинарен урок по информационни технологии и английски език с използването на ИИ. В него един от акцентите е киберсигурността, а другият – развитие на езиковите умения, докато се изучават киберрисковете, обясни той.

Изключително важно е създаването на умения за критично мислене у учениците във връзка с ИИ, подчерта и Нурай Нури, защото, „изкуственият интелект не е даденост, а е нещо, което човек трябва да се съобрази и да го развие в правилна посока“.

„Аз не мисля, че ИИ е опасен. Той така или иначе навлиза в живота ни. Ние няма как да спрем технологичния напредък. Така че трябва да го догоним. Трябва да си догоним и учениците, които го използват. Но трябва да ги научим как да го използват така, че да им бъде полезен. Трябва да ги научим как да си задават въпросите към ИИ. Да ги научим, че понякога ИИ халюцинира, т.е. измисля си неща, ако не знае дадена информация и винаги те трябва да си проверяват от няколко източника информацията, която им е дадена“, категорична бе Дюлгерова.

Никак не е далече времето когато ИИ не само ще обработва данни, но ще взема и решения вместо нас, прогнозира Нурай Нури.


Повече подробности можете да чуете в прикачените звукови файлове.


Изкуственият интелект (AI), в най-широкия му смисъл, е интелект, проявяван от машини , особено компютърни системи . Това е област на изследване в областта на компютърните науки , която разработва и изучава методи и софтуер , които позволяват на машините да възприемат околната среда и да използват обучението и интелигентността, за да предприемат действия, които увеличават максимално шансовете им за постигане на определени цели. Такива машини могат да бъдат наречени AI. (Уикипедия)

По публикацията работи: Галина Стефанова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

30 деца от община Ардино ще получават „Топъл обяд“ от БЧК

Стартира програмата „Топъл обяд“ на БЧК. Тази година ще бъдат подпомогнати 30 ученици в община Ардино, каза в сутрешния блок на Радио Кърджали Светломира Димитрова, директор на БЧК- Кърджали. „Всяка година избираме да реализираме програмата в различни общини. Децата, които ще получават храна по тази програма,  са от СУ „Васил Левски“ в..

публикувано на 02.12.24 в 15:07

Никола Рахнев: Без природата сме загубени

В неделя пред театъра в Кърджали от 14.30 всички хора от областта ще имат възможност да отнесат фиданки със себе си, за да засадят бъдеще за нашата планета. Доброволци ще им раздадат 20 000 дръвчета - плодни, медоносни, паркови. Инициативата е втора по рода си в Кърджали, но поредна за Гората бг. Създателят на организацията Никола..

публикувано на 29.11.24 в 14:56
Стада пашуват по дъното на яз.

Отглеждат дини на дъното на язовир

Колко са вкусни дините, отгледани на дъното на язовир? На този въпрос могат вероятно да отговорят хората от кърджалийското село Лисиците. Селото е известно с най-дългия въжен мост у нас, на който туристи и от страната, и от чужбина прииждат, сега основно в почивните дни, дори само, за да си направят впечатляващо селфи.  А той, мостът, е..

публикувано на 28.11.24 в 17:54

Дами от клуб „Ахридос“ с благотворителна кампания за хора в нужда

В продължение на две седмици жените от Спортно-интелектуалния клуб „Ахридос“ демонстрираха ангажираност и съпричастност, включвайки се активно в благотворителна кампания, насочена към социално уязвимите групи в обществото. С много желание и отдаденост те събраха десетки кашони, пълни с дрехи, обувки, завивки и детски играчки, които ще бъдат дарени на..

публикувано на 27.11.24 в 13:44
Нешко Нешев

Юбилейният концерт на Нешко Нешев: Тържество на таланта, традицията и вдъхновението (ГАЛЕРИЯ)

На сцената на Театрално-музикалния център в Кърджали се проведе изключителен концерт по случай 70-годишния юбилей и 50 години на сцената на един от най-талантливите акордеонисти в България – Нешко Нешев. Събитието се превърна в празник на българската музикална традиция, събрало на едно място най-обичаните фолклорни изпълнители и почитатели...

обновено на 27.11.24 в 13:28

Идва Коледа! Да преоткрием важните неща под елхата

Да вярваш в любовта, да знаеш, че семейството и приятелството са значими, да браниш правдата, да вярваш, че любовта е по-силна от омразата. Тези ценности и истини са най-доброто, което можем да си пожелаем да преоткрием тази Коледа край елхата и рождението на Исус. Позабравените послания ни напомнят  момчетата от група "Хоризонт", които..

публикувано на 26.11.24 в 17:28
Марияна Стоянова, Заместник-директор на СУ „Йордан Йовков“; Диляна Гюрова, Експерт програми и проекти във фондация „Джуниър Ачийвмънт България“; Людмила Чаушева, Директор на СУ „Йордан Йовков“ и Ирина Илиева, Оперативен директор, Изпълнителен директор (2023-2024) във фондация „Джуниър Ачийвмънт България“ (от ляво надясно)

Добра практика по предприемачество показаха йовковци на национален форум

Директорът на Средно училище „Йордан Йовков“ Людмила Чаушева, представи на националния форум „Ние сме бъдещето“ добра практика по предприемачество, разработена и внедрена в школото в Кърджали. Форумът се проведе в Габрово, а организатори бяха Регионално управление на образованието, Фондация „Джуниър Ачийвмънт България“ (JA Bulgaria), Община..

публикувано на 25.11.24 в 19:39