Европа представлява гигантски конгломерат от преплитащи се комуникационни трасета – ж.п. линии, автомобилни пътища, газопроводи, петролопроводи, транспортни коридори, съобщителни мрежи и др., които имат за цел да направят нашия свят по-достъпен и удобен. Наред с тях, територията на континента е „набраздена” от т. нар. пешеходни магистрали. Става дума за общо 11 маркирани пешеходни маршрута, които пресичат някои от най-емблематичните планински вериги и природни забележителности на Европа. На пътя на три от тях се намира и България.
В България маршрутите криволичат край сенчести гори и пенливи водопади.
Запалените по трекинга добре познават тези трансевропейски пешеходни магистрали, разкриващи най-доброто от природата на Стария континент. В България маршрутите следват билата на няколко планини, криволичат край пенливи водопади, бистри езера, сенчести гори, просторни пасища и отвеждат до някои от най-богатите ни природни резервати и защитени зони. Общата дължина на маршрутите у нас е 1 600 км., което за малка страна като България си е своебразен рекорд. Освен това предимството ни, според познавачи, е, че тези пешеходни трасета са отлично маркирани, а гъстата мрежа от хижи и заслони са гаранция, че няма да замръкнете без покрив в планината. Е 3, Е 4 и Е 8 – това са названията на трансевропейските магистрали, пресичащи територията на България. Те са подробно описани в съответните карти и пътеводители, които се разпространяват у нас и в чужбина. За да ги обходите, ще са ви необходими добра екипировка и солиден опит в планинарството. На територията на България завършва най-известният и най-дългият трансевропейски пешеходен маршрут – Е 3. Трасето е дълго над 10 хиляди километра и стартира от Скандинавия, за да завърши на българското Черноморие. У нас минава през старопланинския връх Ком в северозападна България, криволичи по „гръбнака” на Балкана и стига до нос Емине, в който се разбиват вълните на Черно море. „ Маршрутът е популярен далеч преди 90-те години на миналия век, когато Европейската асоциация по пешеходен туризъм започна маркирането на тези трасета на наша територия” – твърди Георги Карпачев от републиканската комисия по туристическа маркировка към БТС.
„Това е един чисто планински маршрут с обща дължина над 700 км. – обяснява той. - Той минава през близо 100-тина планински върха. Едно от предимствата му е, че от двете страни на Стара планина са изградени около 30-ина хижи на най-малко един ден разстояние пеша една от друга. Така че туристите могат в края на всеки преход да отседнат в тях, за да се нахранят и да възстановят силите си за следващия ден. Маршрутът минава и през първенеца на Стара планина – връх Ботев /2376 м./ и пресича Национален парк „Централен Балкан”, както и други защитени природни зони. Цялото трасе може да се премине за 20-25 дни без човек да се пренатоварва особено. А след това може спокойно да каже, че е опознал планините на България!”
Буквално на всяка крачка ще се дивите на красиви, недокоснати от съвременността гледки!
Струва си човек от време на време да „кривне” встрани от тези строго начертани трасета и да се спусне в по-ниските части на планината, за да посети някои от потъналите в зеленина населени места, запазили старинния си облик. Трявна, Боженци, Априлци, Троян, Калофер и още цяла плеяда от китни старопланински селища посрещат гости в местните фамилни хотелчета. След продължителните преходи насаме с природата досегът с цивилизацията ще ви се отрази добре, преди да се „гмурнете” обратно в напрегнатото си градско битие! Георги Карпачев препоръчва да опознаете и пешеходната магистрала Е 4. На наша територия тя стартира от планината Витоша край София, пресича най-красивите места на Рила и Пирин, а оттам се прехвърля към граничната планина Славянка, за да продължи на територията на южната ни съседка Гърция. Този маршрут е чисто алпийски и разкрива очарованието на най-високите български планини заедно с първенците на Балканите като вр. Мусала /2925 м./ , вр. Вихрен /2914 м./ и др. Общо 100 планински върхове, сред които и десетки двухилядници провокират търсачите на силни усещания да пробват своето постоянство и издръжливост. Ако обаче все още не сте придобили така необходимата за по-екстремните маршрути туристическа закалка, вероятно ще изберете Е 8 – пешеходната магистрала, която пресича югоизточна България. А там се разпростират меките извивки на Родопите – една от най-живописните ни планини. Още за маршрута научаваме от Георги Карпачев:
Планинските селища и градчета са съхранили старинния си архитектурен облик, а много от местните къщи са благоустроени за целите на туризма и посрещат гости.
„На наша територия той започва от рилския курорт Боровец, изкачва се на вр. Мусала и оттам се прехвърля в Родопите. Така е направен, че да пресича най-интересните места в тази част на България – язовири, ждрела, пещери като Ягодинската, Дяволското гърло и др. В източните Родопи пешеходната магистрала минава покрай най-новите археологически разкопки, датиращи от дълбока древност. Това е една по-мека, по-обла планина. Затова маршрутът е достъпен през по-голяма част от годината. Може да се премине за две седмици. По отношение на хижите не е толкова добре обезпечен, но планината е осеяна с малки старинни селца, където ще откриете чудесни къщи за гости и фамилни хотели. След като напусне територията на България, Е 8 продължава в Турция.”
Снимки: Венета Николова
Старият влек в село Говедарци, община Самоков предстои да бъде модернизиран като четириседалков лифт с капацитет от 1520 души на час. Подобно предложение е внесено в Регионалната инспекция за опазване на околната среда и води – София от компанията..
Река Янтра извира в Стара планина на 1220 м. н.в. и се спуска на север, като лъкатуши през живописни долини и проломи, пресичайки градовете Габрово и Велико Търново. Малко преди да се влее в Дунав, в района на селата Беляново и Новград, като..
Министърът на туризма Евтим Милошев проведе поредица срещи на високо ниво с министрите на туризма от Саудитска Арабия, Катар, Бахрейн и генералния секретар на ресорния съвет на Кувейт, в рамките на световното туристическо изложение WTM в Лондон...
Старият влек в село Говедарци, община Самоков предстои да бъде модернизиран като четириседалков лифт с капацитет от 1520 души на час. Подобно предложение..