
© Снимка: архив
Според него, сведенията, които е регистирал, се отнасят за около 150 години назад – т.е. счита, че са меродавни за традициите и оброчните практики около средата на ХVІІІ век. Той описва няколко вида “църкви”. Народът ни вярвал, че землището, в което влиза обработваемата земя, се покровителства от добри духове. Според поверието, това са душите на лични и праведни съселяни, членове на патриархалната общност, които са се преселили в отвъдното. В знак на благодарност за тяхната закрила, народът ни устройвал празненства, които наричал оброк, подкръст, запис. Празненствата, посветени на добрия дух-пазител на селото, наричали сбор или църква. На тези празници принасяли жертва – голямо животно, което преди това освещавали със специален ритуал. Хората, които извършвали обредните действия били едни и същи. За тях се вярвало, че притежават необикновени сили. Те били своеобразни ръководители на цялото тайнство. Освен обредното животно, по-късно те освещавали храната, приготвена от него и общата трапеза. Следвала ритуална размяна на хляб между участниците в тържеството. Обикновено първото парче от погачата поднасяли на кумове, по-възрастни роднини и пр. 
© Снимка: архив
В българската народна традиция Цветница и Лазаровден са свързани празници, от Лазаровден момичетата се подготвят за ритуала кумичене, който се изпълнява сутринта на Цветница. Тук се спазва много стара обредна традиция, свързана с вярата в..
През месеците април и май посетителите на Историческия музей в град Стрелча имат възможността да се запознаят с традициите около великденския цикъл чрез експозицията "Хубав Великден, йощ по-хубав Гергьовден". Изложбата дебютира още през..
Лазаровден се празнува от православните българи в събота преди Цветница. Основен обред е лазаруването – обичай с любовно-женитбен характер. В него участват девойки над 16-годишн възраст, наречени лазарки. Те обикалят полето и къщите, играят и пеят..