Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Защо предците ни са носили пояси?

Снимка: архив
Във фолклорните представи облеклото се възприема като двойник на човека, който го носи, затова и дрехите сякаш „попиват” символиката на съответните части от човешкото тяло. Поясът и коланът естествено съответстват на кръста – важна част на тялото, възприемана като слабо място, което трябва да се пази от настиване и преумора, но което има и връзка с репродуктивните способности на човека, особено на мъжа. Оттам и поговорката „Здрав кръст – здраво семейство”.

В символичен план кръстът е средата, половината на тялото, като свързва горната му част, означаваща разума и духовността и долницата, която пък се свързва с плътските желания. Тези значения се пренасят и върху пояса – той има способността да свързва, да обединява противоположностите. При женското тяло поясът се отнася и към корема, разбиран като утроба, лоно, източник на женската плодовитост. Неслучайно поясът може да означава и роднинска връзка – за хора от един род се казва също, че са „от един пояс”.

Като част от костюма поясът държи на място останалите дрехи, той се запасва над тях и оформя облика на носиите. Държи се поясът да се носи стегнат и закачен накрая с игла. Така и човекът изглежда „стегнат” – буквално пристегнат, опасан, а в преносен смисъл – добре облечен, спретнат, хубав. Ако не е добре опасан, мъжът се смята за повлекан – раздърпан, грозен, достоен за присмех и презрение. Подобно облекло между съпрузи може да означава изневяра. Смята се, че ако се влече поясът на мъж, жена му гледа по чужди мъже, а ако се влачи връв от престилката на жената, мъжът й задиря чужди жени. Пак с негативен смисъл е и епитетът разпасан (разпасал си пояса), който означава липса на морални устои, често и в сексуален план.

Поясът като знак за норма и мярка се разгръща и в легендите. Според някои текстове, Господ създал последователно три пояса люде. Великаните и джуджетата се оказали неуспешни, единствено средните хора били годни за живот на земята. На тях Господ заповядал да се опасват през средата, за да помнят, че са средни. Съществува и представата за три свята, в които живеят хора с различно запасани пояси. Според легендата „…на небето има такъв същ свят, какъвто и тука, само че там се опасват около шията. На земята, която се намира на средата на света, хората се опасват на кръста, а изпод земята има друг свят – долен свят – и тамошните човеци се опасват на коленете”.

В обредността поясът отново заема подобаващо място. До кръщаването си детето се повива в парцали от стари дрехи и се опасва с връзка от потури или с канап. Едва след като получи име, то получава собствени дрешки и специално поясче – повой – знак за приемането му в човешкия колектив. Преходът от живота към смъртта също изисква специални ритуали. Когато умиращият, бил той мъж или жена, започне да бере душа, дрехите му се разкопчават и всички връзки по тях се развързват, а поясът се размотава и сваля. Смята се, че така душата ще излезе по-лесно от тялото. При погребението обаче поясът се слага отново, за да може покойникът достойно да премине в отвъдното. Това важи и за малките деца, както показва една песен за дете, погребано неопасано. То кълне майка си, защото в отвъдния свят самодива го кара да бере билки, а то няма пояс, в който да ги слага, те падат по земята и самодивата го бие.

© Снимка: архив

Запасването с пояс бележи половата зрялост на момчето. „Запасахме му пояса” означава „порасна”, „вече е мъж”. Щом младежът носи пояс, жена повече не може да му минава път. При жените запасването на пояс също означава важни моменти на преход. В някои райони момичетата се опасват, когато се замомяват (10-12 г.), а в други – когато са сгодени или вече омъжени. Пълен женски пояс (тъкàн пояс и колан с пафти) булката получава от мъжа си в деня на сватбата и го носи до смъртта си. В други селища пък жената се опасва с пояс, чак когато забременее.

Най-старинният тип забулване на невестата по време на традиционната сватба е с червен мъжки пояс. В някои селища младоженците се извеждат от църквата или се въвеждат в дома на съпруга, завързани с пояс като с юлар. Ако пък мъж разреже пояса на жена си, значи иска да я напусне. Разказва се например за човек, който на шега разрязал пояса на жена си и бил принуден да се раздели с нея, макар че се обичали много.

Интересно е да се отбележи, че в много части на България поясът се назовава с гръцката заемка зуна (зона), която означава също и „небесна дъга”. От друга страна, в някои гòвори самата дъга се нарича пояс. Аналогията вероятно тръгва от вида на някои женски пояси, които имат надлъжни цветни ивици и затова наподобяват дъга. От друга страна, дъгата също се сравнява с пояс. Изразът „Дядо Господ си хвърлил пояса” означава „има дъга”. Съществува представата, че дъгата е змия, която пие вода от реката, а коланът на свой ред също се уподобява на змия, както в напр. в гатанката: „Около бука – шарена змия. Що е то? Коланът”.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Фолклорният фестивал "Мир на Балканите" събира различни етноси в Дупница

23-ият Югозападен международен фолклорен фестивал "Мир на Балканите" събира от 30 май до 2 юни в гр. Дупница танцови състави от цяла България. Според регламента на събитието, което не е с конкурсен характер, участниците ще изпълняват танците си с..

публикувано на 30.04.24 в 05:05
Снимка: Facebook /Фолклорна танцова група „Дилмана“

Най-голямото българско хоро ще се извие през май в Копенхаген

След по-малко от месец - на 26 май, от 11:00 часа в столицата на Дания ще се проведе 10-ото юбилейно издание на "Най-голямото хоро". Събитието се организира от танцовата фолклорна група "Дилмана".  Инициативта в Копенхаген за поредна година ще е..

публикувано на 28.04.24 в 11:10

Деца изписват яйца в работилница на Националния етнографски музей

Работилница за писани яйца отваря днес в градинката зад бившия Княжески дворец, съобщиха от Националния етнографски музей към БАН, които са организатори заедно със Столичната община. По време на събитието специалисти от музея ще покажат традиционна..

публикувано на 28.04.24 в 06:30