Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Домне, ле, домке, нигде ми те нема!”

Снимка: БТА
„От дома по-хубаво няма”, „На гости – сладко, вкъщи – по-сладко”… Поговорки с подобен смисъл сигурно съществуват във всяка традиция. В българските фолклорни представи домът е не само постройката, приютила семейството. Той е преди всичко голямата челяд, която заедно работи, заедно се храни, споделя добро и зло. Домът е и храм за много от ритуалите в годишния календар. Там се раждали, сгодявали, вдигали сватби, а накрая пак там напускали този свят. Затова строежът на новата къща е много важен момент за всички. Според някои изследователи, думата „къща” произлиза от „крия”, „кътам”, „давам убежище”.

Мястото за новия дом избирали много внимателно, с ясното съзнание за присъствието на невидимите други светове, световете на доброто и злото. Считало се, че поляната и ливадата са най-подходящото място – кръглата форма е естествена преграда. Освен това те са огрени от слънцето, покрити са със зеленина, което означава, че почвата е добра. Поверието гласи, че на самодивските сборища трева не никне. А също – ако на поляната има голямо дряново дърво, тя може да е населена от нежеланите сили. На някои места и до днес се прави т.нар. магия с ръжени зърна. Посипват мястото с ръж. Ако до седмица зърната останат непокътнати, строежът започва. Ако се разпилеят или бъдат изядени от животни, мястото не е добро. Задължителен обичай е заораването, което непременно се прави от близнаци – мъже и жени. Мъжете близнаци заорават в кръг, около мястото за бъдещия строеж. След тях вървели двете сестри близначки и хвърляли пшеничните семена. По този начин се „отрязва” пътят на лошите сили, а стеблата, които ще поникнат, не само предпазват. Те са символ на плодородие, живот и стремеж към светлината.

© Снимка: БТА

В българските фолклорни представи домът е не само постройката, приютила семейството. Той е преди всичко голямата челяд, която заедно работи, заедно се храни, споделя добро и зло.
Строежът на къща е изцяло мъжка работа. Само мъж, съградил свой дом, имал право да бъде наричан стопанин. След смъртта му започвали да го почитат като дух, който покровителства материалното и нематериалното богатство на задругата, пази следвашите поколения. Дълбоко в съзнанието на народа ни е представата за дома като магически център на света. Структуриран е във вертикална и хоризонтална посока, повтаряйки формата на световното дърво и кръста.

Първата копка е първото навлизане в неизвестното и неусвоено пространство. То е привилегия на бъдещия стопанин, посветителски обред, при който той се преобразява, преражда се. И от мъж без свой дом става домовладика. Друг важен момент е жертвата. Обикновено това е черен или червен петел. Коли се при основите, при построяване на огнището и при прага – когато къщата е готова и предстои първото влизане в нея. При завършване на къщата се прави подарък – кръст от плодно дърво, на който с червен конец е завързана китка или венец. На кръста е простряна мъжка риза – непременно с пазвата нагоре. Обърнат на изток, кръстът се закачва на покрива. Когато къщата е готова, в нея пускат куче. Според вярванията, „най-добрият приятел на човека” винаги ляга на добро място. Затова в стаите, които ще служат за спалня, поставят леглата там, където е „показало” кучето.

В нова къща се влиза на нова луна, в добър ден и добър час. За добри дни се считали понеделник и сряда. Добрият час е преди изгрев – за да ги завари Бога в новата къща. Огънят в новото огнище запалват едновременно с първите лъчи на слънцето. Знаците за новото раждане и магиите за плодовитост, плодородие и успешно ново начало, се търсят и в това кой пръв ще прекрачи прага на новото „живелище”. Това трябва да е стопанинът. След него са стопанката, бременна жена или млада булка, най-възрастният в семейството. Всички, които влизат, поливат вода по пътя си, хвърлят жито и пари. Първият, обикновено това е стопанинът на къщата, запалва огъня в огнището. Стопанката ритуално замесва хляб в нощвите. Изпечен в новото огнище и споделен от всички, той приобщава хората към мястото. Този хляб е първата жертва, поднесена в новата къща. След това всеки трябва да казва: „Домът е Божи!”. Фразата : „Домът е мой!” се считала грях.
По публикацията работи: Албена Безовска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

За обредната храна в традиционната ни култура

Обредната храна е неизменна част от ритуалната система на българина. А в календара на българското село преди повече от век, храната с месо е била рядкост, общо взето 4-5 пъти в годината – Коледа, Гергьовден, Петровден, рибата за Никулден и пр. Затова..

публикувано на 14.06.25 в 13:15
Снимка: Международен фестивал „Средновековен Търновград“

За три дни през юни Велико Търново заживява във времето между XII и XIV век

За десети пореден път фестивалът "Ежедневието на Средновековен Търновград" ще събере от 6 до 8 юни участници от различни краища на Европа, за да възстанови историческите събития и бита на града такива, каквито са били между XII и XIV век, когато е..

публикувано на 03.06.25 в 08:35

Царски символи от Второто българско царство красят сграфито керамиката на новите майстори

Специална занаятчийска работилница за керамични съдове от царски вид, каквито са използвали болярските семейства по времето на Второто българско царство ( XII – XIV в.) има в старопрестолния ни град Велико Търново. Ателието се намира почти в..

публикувано на 09.05.25 в 13:25