Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Няколко причини да посетите България

БНР Новини

„Нашето гардже е винаги най-хубаво!”. Тази популярна народна поговорка българите често вкарваме в обръщение, когато искаме да подчертаем с известна доза ирония нечия пристрастност към нещо. И за да не се окажем в ролята на пристрастни самите ние, няма да ви убеждаваме в достойнствата на България като туристическа дестинация. Ще оставим да го направят чужденци, чийто поглед е обективен и сами са стигнали до това заключение.

Ако планирате ваканция и се питате: „Защо да посетя България?”, отговорът е: защото „България е красива страна с магнетични планини, пясъчни брегове, живописни селца, чудесна храна и гостоприемни хора”. Дава го роденият в Айова писател от еврейски произход Елис Шуман, който живее две години в страната ни. В началото на юли Huffington Post помести негов материал, посветен изцяло на родината ни. Озаглавен е „Десет удивителни неща, които не знаете за България”. В него авторът изтъква десет причини, поради които един чужденец трябва да посети България. Според него това са: българската роза, киселото мляко, шопската салата, кирилицата, най-старото златно съкровище в света, открито край Варна, ракията, родопската каба гайда и мартеницата. Елис Шуман не пропуска да информира читателите си също за една наша специфика, която понякога води до недоразумения и комични ситуации, а именно кимането. „В страната еднократното кимване с глава нагоре и надолу означава отрицателен отговор, докато въртенето на главата хоризонтално всъщност означава „не”, предупреждава той. Не пропуска да изтъкне и факта, че България успява да спаси по време на Втората световна война цялото си еврейско население – над 40 000 души, от ужасите на Холокоста. За българската роза казва, че не само е красива, но от нея се произвежда 85 на сто от розовото масло в света, основна съставка за направата на парфюми. „Българското кисело мляко е най-вкусното в света, защото само тук вирее в естествена среда бактерията, която служи за заквасването му – Lactobacillus bulgaricus”, пояснява той и препоръчва на чужденците да опитат квасено високо в планините овче кисело мляко, гарнирано с мед или сладко от плодове. Няма как един чужденец, посетил България, да не вкуси от шопската ни салата, смятана за национално ястие, придружена от добре охладена ракия. Авторът предупреждава, че алкохолното ѝ съдържание е около 40 процента, когато е произведена в завод, но може да достигне до 80 процента и повече, ако е домашна. „Българите пишат и четат на кирилица, като страната е родина на тази азбука и я е приела много преди Русия” – казва Шуман. „Ако ви се случи да бъдете в България на 1 март, присъедините се към честванията за Баба Марта. На този празник, посрещащ пролетта, българите си разменят малки пискюли и гривни от бели и червени конци, които наричат мартеници”, допълва родната картина Елис Шуман и накрая завършва: „Ако това не са достатъчно удивителни причини да посетите България, елате да покарате ски по пистите през зимата или да се отпуснете на плажа през лятото!”

„Повечето хора извън България не знаят колко разнообразна и красива е тя всъщност”, пише Стив Хениш, който през 2012 г. напуска работата си като консултант в областта на социалните медии, за да стане блогър, пишещ за пътешествия по целия свят. В страната ни го довежда заснемането на немско рекламно видео „Опитът на България”. Начело на причините един чужденец да дойде тук, Стив поставя местните хора. „Срещнах прекрасни хора в България”, споделя той. „Българската кухня е добра причина да си резервирате самолетен билет незабавно!”, препоръчва той. Според него България е интересна още с богатата си история, спиращите дъха природни пейзажи, многобройните минерални извори, които я правят популярна спа дестинация. За Стив интерес представлява и смесицата от стилове, които могат да бъдат видени в София – старинна архитектура, бетонни сгради и модерни „небостъргачи”. Като предимства той изтъква доброто качество, предлагано на ниска цена, както и достъпността до страната от различни точки в Европа. „София е чудесна дестинация за почивка през уикенда: готини барове, забавно улично изкуство, впечатляващи гледки и оживен нощен живот. Споменах ли, безплатно Wi-Fi навсякъде?”, пише Стив Хениш. Не пропуска да спомене също, че България е страхотна зимна дестинация, както и да подчертае достойнствата ни на добър винопроизводител. „Оо… как обичам българските вина!”, възклицава той и за да бъде още по-убедителен, добавя: „България е една от най-големите страни-износителки на вино в света – отглеждането на грозде и производството на вино имат дълга история тук, датираща от времето на траките. Нещо повече, вината са сред най-добрите в света, така че: Наздраве!”


За Тим Лефел, който три пъти е обиколил земното кълбо и е изпращал статии от пет континента, „България е глътка свеж въздух”. „Дори и най-опитните туристи не знаят много за България, въпреки че това е една от най-добрите, ако не и най-добрата, дестинация в Европа. Тя има много повече зелени площи, отколкото по-голямата част от останалите по-многолюдни държави в ЕС”, пише в блога си Тим. Според него в страната ни всеки може да се почувства като откривател, да се наслади на чудесна еко храна на ниска цена, да се възползва от впечатляващите възможности за пешеходен туризъм или да посети някой от историческите ни градове като Пловдив и Велико Търново.

Наскоро Рилският манастир намери място сред 50-те най-удивителни места, които всеки себеуважаващ се турист трябва да посети в Европа. „Намерете спокойствие и мир в Рилския манастир в България”, пише сайтът Business Insider, направил класацията.

Фотоколаж: Силвия Петрова



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Марияна Димова и нейните сурвачки

Греяно вино, сурвачки и виенско колело - духът на Коледа в София

Кой казва, че българите сме намръщени и черногледи хора? Разходете се из софийските коледни базари и ще останете с коренно различно впечатление. Празничните украси, музиката, въртележките и сергиите, преливащи от лакомства иръчно изработени..

публикувано на 03.12.24 в 10:40

Момчиловци или Мусилиян – защо китайците обичат китното родопско село

През 2009 г. една държавна компания в Шанхай пуска на пазара кисело мляко с марка "Мусилиян", както наричат село Момчиловци в Китай. Появата на нашенския продукт е придружена от мащабна рекламна кампания и името на родопското село бързо..

публикувано на 29.11.24 в 10:10

Превръщат влека Говедарци-Мальовица в седалков лифт

Старият влек в село Говедарци, община Самоков предстои да бъде модернизиран като четириседалков лифт с капацитет от 1520 души на час. Подобно предложение е внесено в Регионалната инспекция за опазване на околната среда и води – София от компанията..

публикувано на 24.11.24 в 08:25