Едва ли много българи биха могли да посочат на картата втория по големина град в Северна Ирландия, но със сигурност любопитството им ще бъде разпалено, ако знаеха, че там биха могли да посетят място, където да потанцуват ръченица. От 2007 г. музикалната сцена в град Дери вече има силно балканско присъствие. Изненадващо то е представено от група инструменталисти с разнообразна музикална биография (класика, джаз, блус, рок). Сред тях няма нито един от Балканите. Обединени от интереса си към сполучливото съчетание между местните мелодии и музикалното богатство на Източна Европа, седем ирландски музиканти създават заразителна смесица от балкански, цигански и ирландски ритми.Това са Робърт Пийпълс – цигулка, Ивон Макгинли – акордеон, Мартин Койл – бузуки, Ейдийн Макгин – вокали, Омар Мерино – соло китара, Марк Форбс – бас китара, Найъл Линч – барабани.
Според Мартин Койл, изпълнител на бузуки и един от основателите на групата „Болкан Ейлиън Саунд” (Balkan Alien Sound), българската народна музика притежава всичко необходимо – невероятни мелодии, бързи хора и виртуозност. Сред любимите му български музиканти са емблематичните Иво Папазов, Румен Сираков и Мартин Любенов. Но как започва неговото лично увлечение по балканския фолклор?
За пръв път се запознах с традиционната музика на Балканите чрез ирландския фолк-музикант Анди Ървайн. През 70-те години на 20-ти век, той донесе у нас балкански мелодии с групата си „Плансктай” (Planxty), например моминско хоро или смесено хоро. Тези ритми лесно се съчетаваха с ирландската музика и традиционни инструменти. Аз тръгнах по стъпките на Анди Ървайн и в продължение на 6-7 лета обикалях из Източна Европа, събирайки песни и мелодии, които да занеса в Ирландия. По време на пътуванията си посетих Македония, Румъния, Сърбия, Словакия, и разбира се, България. На всяко място оставах за около три месеца, срещах се със семейства и музиканти, опитвах се да попия заобикалящите ме звуци и да слушам колкото се може повече местна музика. Когато се върнах у дома, показах на мои приятели, с които вече свирехме заедно, музиката, която съм донесъл. И ние почувствахме, че това е един изключително вълнуващ проект, тъй като той хармонираше с нашия собствен стил на свирене.
Гласът на тази балканско-ирландска смесица принадлежи на чаровната Ейдийн Макгин. Тя е изправена пред нелеката задача да пее на няколко напълно непознати за нея езика като български, сръбски и македонски. Това е доста мъчителна задача понякога, но ние се справяме с помощта на много проучване и съвети от музиканти, които срещаме от Балканите, обяснява Марти. Един от тях е българският тамбурист Анастас Михайлов, който за известно време преподава в Северна Ирландия и сътрудничи с „Болкан Ейлиън Саунд”. И въпреки езиковата бариера, кое обединява ирландския и българския музикален фолклор?
Очевидно, самата концепция на традиционната музика е подобна, особено що се отнася до песните, които разказват за любов, загуба и копнеж. И в двата случая става дума за музика, създадена за изпълнение по сватби, тържества и танцови забави. Откриваме прилики и по отношение на семейството от традиционни музикални инструменти – например бузукито изпълнява ролята на тамбура, цигулката на гъдулка, ирландската гайда на родопска гайда, българският кавал на ирландска флейта. Това са големи прилики, въпреки че разбира се, най-важното е ритмиката, която силно се различава, казва Мартин.
Често на концертите на групата присъстват много хора от балканските общности на Смарагдовия остров. Такъв е и последният й концерт на 19-и септември в Колрейн, където тя свири заедно с българи – дуото Веселка Иванова и Николай Иванов, семейство музиканти, живеещи в Нюрай и популяризиращи българската народна музика в Северна Ирландия. И въпреки че музикантите от „Болкан Ейлиън Саунд” се канят да издадат своя втори албум с ирландско-балкански джаз фюжън “Balk'n'Funk” през ноември, те все още не са свирили никъде на Балканите:
Опитваме се да организираме пътуване за следващата година – продължава Мартин Койл. – Имаме огромно желание да работим по проект за културен обмен с България. В момента установяваме връзки и се подготвяме за едно истинско турне при вас.
И не само това – музикантите от „Болкан Ейлиън Саунд” имат свой клуб за традиционна музика в Дери. Там на всеки три месеца канят група от Европа, с която излизат заедно на сцената. Целта ни е да създадем място, където всички да танцуват заедно. Народната музика ни напомня позабравения дух на общността, тя обединява хората, искрено вярват музикантите от „Болкан Ейлиън Саунд”. А ние ги очакваме на българска сцена с нетърпение!
С концерт на смесения хор при софийския храм “Покров Богородичен” в габровската Художествена галерия "Христо Цокев" ще бъде закрит Празникът на духовната музика. Заедно с Габровския камерен оркестър хорът ще изпълни за първи път у нас три ранни..
Михаела Маринова, която е сред най-успешно реализиращите се млади български изпълнители, издаде нов албум. Тя представи колекцията от десет песни с турне в най-големите градове на България. Заглавието на албума "Черна пеперуда" говори за..
Трагичната смърт на рок легендата Кирил Маричков, който загуби живота си при инцидент преди концерт във врачанското село Селановци, предизвика емоционалните коментари на стотици хиляди фенове, музиканти, общественици и политици. Отиде си “щурецът”..
На 9 ноември една от залите на Фолклорния ансамбъл "Тракия" в гр. Пловдив ще събере млади таланти за традиционния майсторски клас "С песните на Кичка..