Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

1973 – „Добър певец не си ли – ще чуеш „Тромбата на Вили”

БНР Новини
Снимка: Мирчо Сливенски
На 22 март 1973 година в Концертното студио на БНР за първи път прозвучава „Тромбата на Вили” – предаване, което със своите десет издания остава в историята като единственото музикално радио риалити.




С този сигнал започва всяко предаване „Тромбата на Вили“. Идеята е на Катя Воденичарова, главен редактор на „Хумор, сатира и забава”. „Тромбата на Вили“ съвпадна с периода, в който мнозина имаха желание да стават певци, да правят кариера, да вземат големи пари – разказва тя. – Съставихме жури, в което имаше музиканти, композитори, журналисти, писатели, актьори. Председател беше Вили Казасян и при първата фалшива нота той трябваше да свирне с една файтонджийска тромба. След покана от ефира, в обявения ден от цяла България дойдоха родители с талантливите си деца, задръстиха фоайето и двора на радиото. Наложи се да повикаме конната милиция, за да се въдвори ред. Разделихме хората на групи, насрочихме прослушвания и се започна една демонстрация на „таланти” – много смешно, и в същото време, трагично. Пресата писа за конкурса, ефектът беше огромен.“

За разлика от телевизионните риалити форматите, „Тромбата на Вили”няма състезателен характер. Медиите го определят като „радиоявление” и „истинско шоу”. Сатирикът Борис Арнаудов, дългогодишен редактор в БНР и участник в подготвянето на „Тромбата…“, си спомня:

„Целта беше забавлението – ние не сме Музикална редакция, а „Хумор и сатира”. Естествено, искахме и да дадем шанс на талантливи хора да покажат възможностите си. Подготвяхме предварителен сценарий, но много се разчиташе на импровизацията на Вили Казасян – главното действащо лице. Всеки от журито си казваше мнението, като посоката беше – как да преодолеем модерната тогава естрадомания, увлечението по подражаването на естрадните певци. Направихме десет конкурса. Появиха се няколко безспорно способни деца, завършиха Консерваторията, участваха в концерт. Вили Казасян беше много великодушен човек. Той имаше възможност лично да ги оцени и ги канеше за солисти на Бенда. Мисля, че това е първият образец на такъв тип предавания. Години по-късно те се правят с много пари, а може би и повече усилия, но ние можем да се гордеем, че сме ударили гонга.”

Ето и част от коментарите на журито: „Колкото и странно да изглежда, пеене се учи”, „Неизразително, равно пеене, неритмично, минимални гласови данни и безучасно – дежурно поведение, а трябва хората да се развълнуват от изпълнението”. Казани с чувство за хумор, те дават и обективна оценка на певците. Предаването „Тромбата на Вили” става изключително популярно. Излъчва се до края на 1974 г. и спира с обяснението, че идеята е изчерпана. Финалът му е с концерт в Първо студио на БНР, на който участват десетина от най-изявените гласове, явили се на „Тромбата...“. Сред тях е певицата Мая Нешкова:

„Занимавах се с музика и един ден баща ми каза за конкурса. Спомням си, че се представих с песента „Молитва” от репертоара на Борислав Грънчаров. Огромна емоция беше. На концерта в Първо студио на радиото ни съпровождаше Биг бенда с диригент Вили Казасян, човек, оставил голяма следа в моята кариера. Навремето имаше богата самодейност, но „Тромбата на Вили“ беше възможност да се срещнеш с големи музиканти и да видиш по какъв път да поемеш.”



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Слушатели поздравяват Радио България за 86-ия му рожден ден

По повод 86-ата годишнина от началото на предаванията за чужбина на БНР , чийто естествен продължител от 1992 г. е Радио България, в редакцията ни постъпват писма от дългогодишни и нови последователи с поздравления, спомени, отзиви и препоръки за..

публикувано на 18.02.22 в 10:51

2015 г. – БНР – 80 години по-късно

На 25 януари 1935 г. Цар Борис III подписва указът, с който се създава Българското национално радио. За началник на радиоразпръскването и първи директор на Радио София е назначен Панайот Тодоров Христов (Сирак Скитник). Златния фонд на медията пази..

публикувано на 22.12.15 в 13:07

2014 г. – Никола Гюзелев – Художникът в оперния свят

„ Не обичам думата „легенда“, аз съм реален човек и артист. Но ако трябва да кажа нещо по този повод, то е следното: бях признат за най-добрия кантиленен бас в света.“ Това казва в едно от последните си интервюта прочутият бас Никола Гюзелев...

публикувано на 15.12.15 в 13:25