Някога иконописците започвали създаването на произведение само след специална подготовка. Тя включвала 40-дневен пост, приготвяне на бои от минерали и други естествени материали, избор и подготовка на основата за бъдещата икона – най-често липова дъска, покрита със заешки туткал. Използвали се темперни бои, смесени с яйчен жълтък, който запазвал ярките им цветове.
Спазвам канона, що се отнася до цветовете на дрехите, положението на телата на светците, жестовете, изображенията на заден фон – разказва Валери. – Но като модерен, съвременен художник на икони, подобно на мнозина днес, малко се отдалечавам от канона.
Аз рисувам с маслени бои директно, ефектът е почти същият, както и при рисуването с темпера – продължава той. – Освен това, не лакирам иконите си, тъй като те придобиват почти кичозен блясък, това може да се види в творбите на доста съвременни майстори. Позлатяването е една от големите тънкости на иконописта. Може да се използва истинско злато – което правят само най-големите професионалисти. Може да се позлатява с имитация на злато, което правят масово хората, които рисуват икони. А може да се прилага, както често правя аз, просто качествена златна боя.
За иконите се използвали не само дъски, но и някои нетрадиционни материали. Например, през Х век в България се изработвали керамични икони и изображения на светци и ангели. Някои от иконите били с кръгла форма. Кой е най-интересният материал, върху който е рисувал икона Валери?
Този материал може би не е чак толкова странен, защото вече се среща често – това е щраусово яйце. Първо изолирах повърхността му с поливинилацетатно лепило (С200). Това е често използвана техника, за да не попиват боите в материала, и по този начин да не се губи наситеността на техния цвят. И след това нарисувах върху него Исус Христос Спасител.
Какво е общото между създаването на икони и радиожурналистиката?
Общото е предизвикателството. Защото понякога, колкото и непрофесионално да звучи, когато започнеш да правиш нещо в радиото, интервю или репортаж, ти всъщност не знаеш какво ще се получи в крайна сметка, въпреки че имаш ясна концепция за това как трябва да протече този репортаж или това интервю. Същото е и с иконата: започвам с една концепция, но в един момент, когато съм стигнал почти до половината на тази икона, решавам, че тя не ми харесва и започвам или някоя напълно нова, или на същия светец, но, да кажем, в друга поза. Така че общото между тези две на пръв поглед несъвместими дейности е, че понякога се налага импровизация.
Снимки: личен архив на Валери Великов
Четвъртото национално “Биенале на илюстрацията” ще бъде открито днес в Триъгълната кула на Сердика – уникално галерийно пространство в центъра на София. Биеналето, както и в предишни негови издания, няма тема. “Целта е да се даде възможност на..
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..