Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

България зае 3-то място в индекса на развиващите се дестинации за приключенски туризъм

БНР Новини
Снимка: БТА

Какво означава това? С думи прости страната ни разполага с огромен, но неразгърнат потенциал за развитието на този набиращ популярност туристически сегмент. Това е констатацията на последното проучване, осъществено от международната организация за приключенски туризъм (Adventure Travel and Trade Association или ATTA). Според наблюдатели нещата в този сектор у нас тепърва предстоят да се случват.

Държавите с най-силно развит приключенски туризъм за 2015 г., според ATTA, са Швейцария, Чехия и Словакия. А в топ 3 на най-добре развиващите се приключенски дестинации попадат Естония, Чили и България. Оказва се, че приключенските турове заемат все по-голям дял от туристическото предлагане по света, като само през миналата година подобни пътувания са донесли 265 млрд. щ.д. приходи, а това е с 65 на сто повече спрямо 2009-а. Според АТТА приключенските турове трябва да включват поне два от следните компоненти: преживяване в досег с природата, физическа дейност и културен обмен. А ние, в България, разполагаме с възможността да съчетаваме и трите компонента – твърди Гергана Николова, представител на световната организация у нас. Според чуждестранните експерти страната ни е уникална с нейните планини, запазени старинни селища, както и с вековните традиции на местното население. А опознаването ѝ може да се превърне в приключение за хората, които бягат от туристическите клишета и от „бетона”. Освен това разгръщането на този сегмент не само, че ще привлече повече чуждестранни гости у нас, но и ще донесе добри печалби.

Шансовете ни да се утвърдим като водеща развита дестинация в този тип пътешествия обаче е в регионалното сътрудничество. Стане ли дума за приключенски турове, ние бихме предпочели да говорим за Балканите, като едно цяло. Смятаме, че ключът в развитието на тази печеливша индустрия е именно в предлагането на общи маршрути в региона – категорична е Гергана Николова. Според нея включването на повече от една държава в предлаганите турове може да привлече значително повече туристи, особено от по-далечни дестинации като САЩ, Канада, Япония и пр. И още:

Имаме прекрасна природа и все още доста защитени територии с невероятно биологично разнообразие – твърди Гергана Николова. Например, около 70 на сто от птиците в Европа гнездят или зимуват у нас. Така че наблюдението на птици може да бъде много по-добре предлагано и да добие по-широка популярност сред чужденците. А какво да кажем за богатото ни културно-историческо наследство, което силно впечатлява туристите? Но най-силният ни коз в областта на приключенските пътувания са българските планини, които предлагат както възможности за екстремни преживявания, така и за по-спокойни пътешествия, наситени с незабравими срещи с местното население и традиции. Така че потенциалът ни е огромен! Но за целта трябва да си партнираме със съседните държави.

Почитатели на приключенските турове обикалят страната, опознават най-дивите ѝ кътчета, гостуват на стари селски къщи, опитват местни екопродукти, отдават се на рафтинг, скално катерене, бране на билки, преходи със снегоходки и други незабравими приключения. Но най-важното при тези турове е неповторимото преживяване. Защото много хора у нас считат например, че като заведат туристите в традиционен ресторант с нашенска кухня, са им осигурили приключение, но това далеч не изчерпва възможностите на набиращия популярност гурме туризъм – казва Гергана Николова. По данни на АТТА един турист, който пътува по линия на приключенския туризъм, харчи средно по 300-400 щ.д. на ден. Освен това подобни алтернативни пътешествия, за разлика от преобладаващия в България масов туризъм, носят добри печалби на местните общности, тъй като 65 процента от харчовете на туристите остават в съответната дестинация, а не в джобовете на туроператори и всякакви посредници.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Момчиловци или Мусилиян – защо китайците обичат китното родопско село

През 2009 г. една държавна компания в Шанхай пуска на пазара кисело мляко с марка "Мусилиян", както наричат село Момчиловци в Китай. Появата на нашенския продукт е придружена от мащабна рекламна кампания и името на родопското село бързо..

публикувано на 29.11.24 в 10:10

Превръщат влека Говедарци-Мальовица в седалков лифт

Старият влек в село Говедарци, община Самоков предстои да бъде модернизиран като четириседалков лифт с капацитет от 1520 души на час. Подобно предложение е внесено в Регионалната инспекция за опазване на околната среда и води – София от компанията..

публикувано на 24.11.24 в 08:25

Река Янтра разказва истории: каякинг сред скални чудеса и зелени тунели

Река Янтра извира в Стара планина на 1220 м. н.в. и се спуска на север, като лъкатуши през живописни долини и проломи, пресичайки градовете Габрово и Велико Търново. Малко преди да се влее в Дунав, в района на селата Беляново и Новград, като..

публикувано на 19.11.24 в 10:25