Две знакови столични галерии – Националната художествена и Галерията за чуждестранно изкуство, обединиха колекциите си в нова структура. За проекта през годините са работили седем министри на културата. Добил известност като „Българския Лувър”, проектът събира под един покрив множество творби: от България и други европейски страни, от Азия, Африка и Америка. Около две хиляди от тях – на родни и чужди автори, са експонирани в 28 зали. След проведен конкурс художествената сбирка носи името Национална галерия „Квадрат 500”. Ето какво разказва известният български художник академик Светлин Русев, отговорен за концепцията и подредбата на експозицията:
Това е един нестандартен музей във всяко едно отношение. Той е изграден на основата на Националната художествена галерия и Националната галерия за чуждестранно изкуство. Това са две много различни колекции, които имат своите допирни точки и своите принципни различия. Искам да споделя, че при организацията на цялото пространство екипите, с които работехме, при всички превъплъщения, през които минаха те, общата идея беше една: извеждане на националната култура до ниво, съизмеримо със съвременните проблеми и тенденции в музейното дело.
Както посочва Светлин Русев, идеята е била не просто да се слеят механично двете галерии, а да се изгради принципно различен музей. В него българското изкуство, разположено в съседство с творби от чужбина, се съизмерва с европейски и световни тенденции, особено през ХХ век. Целта на екипа, работил за промяната, е била да се открои стойностното родно изкуство, събирано през годините, като се започне с творби от нашето Възраждане – например с автопортрета на Захари Зограф и „Селското хоро от Самоковска околия” на Никола Образописец и се стигне до съвременните артистични търсения.
Впрочем, експозицията е подредена не по автори, а по периоди. Така в една от залите посетителите могат да видят събрани заедно произведения от големия френски живописец Йожен Кариер и от скулптора Роден, но и от една малко позната, но талантлива българска художничка – Султана Суружон. „Неслучайно сме я събрали с работи на Кариер – заради близостта в проблемите, които са вълнували във времето и българските, и въобще европейските художници – посочва Светлин Русев. – Мисля, че тук ще има открития, които за изследователите са много важни. Ето например две рисунки на Реноар, ето и творба на може би най-чувствителния български художник Никола Петров. И двамата са от времето на постимпресионизма. И виждате до каква степен те стоят заедно и много добре.”
Амбицията на екипа е била не просто да се покаже едно добре организирано пространство, но и то да бъде осмислено като идея, като значение на богатството, което галерията притежава. И, не на последно място, това е един различен прочит на изкуството, който разкрива нови възможности за изследвания. Официалното откриване на галерията е на 28 май.
Снимки: Венета Павлова
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..