„ВНИМАНИЕ: Прясна боя!” – под това заглавие Софийската градска художествена галерия представя своята лятна изложба, която ще продължи до 6 септември. А боята е „прясна”, тъй като авторите в изложбата са млади, на средна възраст 30 години. Те са 33-ма и се занимават с живопис.
Според културолога Владия Михайлова изкуството им е важно за галерията, тъй като тя е музей и събира колекция от съвременно изкуство. Затова за СГХГ са значими и най-новите процеси в изкуството, които логично са свързани с младите творци. От друга страна, е важно да се осмисли днешното време, в което те създават своите произведения. Освен това, доста млади творци „изтичат” в чужбина, затова СГХГ и нейният филиал галерия „Васка Емануилова” са призвани да колекционират техни работи. Причината – важно за културата ни е да остане следа от тяхното творчество в родината.
В изложбата има автори, които са завършили в България. Други са се обучавали в чужбина: например във Виена, Берлин, Лондон, Канада... Някои са се дипломирали тук, а след това са заминали… Но основно са представени творби, създадени от възпитаници на Националната художествена академия. Възможна ли е съпоставка на творбите, създадени тук, и произведенията, рисувани в чужбина?
От една страна позитивното е това, че заради мобилността си младите художници заличават границата, която за предишните поколения стоеше много по-категорично и ясно: тук и там. България и светът, България и Източна Европа, България и Америка. Пътувайки непрекъснато, те са и тук, и там – разказва Владия Михайлова. – И тази граница на националната култура, на конкретната среда, вече не е толкова отчетлива за тях, колкото е била за поколенията преди тях. Негативният оттенък е в това, че средата в България не успява достатъчно да ги подкрепя, да им дава шансове, за да ги задържи тук, а често дори не проявява интерес към това, което те правят.
Защо за галерията е важно да показва и откупува творби на млади художници? Ето мнението на Аделина Филева, директор на СГХГ:
Аз бих почнала с това, че посоката на изследване в галерията е насочена към различни периоди и поколения. Попълваме нашата колекция, защото ние сме музей, имаме над 8 хиляди творби, но за нас е важно да подкрепяме и младите автори, следващите поколения. Ние от години откупуваме произведения. Целта е да попълваме фонда не само с това, което ни липсва от авторите, които вече имаме, но и да привличаме младите творци да влизат в нашите сбирки. Произведения на част от художниците в тази изложба вече присъстват в колекциите ни. Ние сме ги наблюдавали как те се развиват. Някои от тях са открития на СГХГ със самостоятелни експозиции за първи път в галерия „Васка Емануилова” по проекти. Така че изследването от страна на СГХГ върви много внимателно през годините и желанието ни е да представяме изложби на различните поколения в различни жанрове: на живописта, графиката, съвременното изкуство, фотографията, скулптурата. Радваме се, че именно младите художници са в лятната ни изложба. Така нашата публика ще се запознае с тези имена, ще види техните творби, ще усети какви проблеми ги вълнуват, ще научи за тяхната биография малко повече. Ще знае, че тези млади хора пътуват между България и света. Че имат своите реализации навън и тук. И това е много добре, защото те са едно ново, различно поколение, което има свободно мислене. Същевременно то усеща проблемите не само на България, но и на света.
Съпоставимо ли е донякъде днешното време с десетилетия от първата половина на миналия век?
Аз бих казала, че всички поколения, които не са били със затворени граници в България, са учили и работили по този начин – отбелязва Аделина Филева. – Веднага се сещам за генерациите след началото на ХХ век и по-късно. Например за Дечко Узунов, за Никола Танев, Иван Пенков и много други автори. Те завършват в България, специализират в Германия, Италия, Франция, Великобритания. Същевременно си идват, за да творят тук, но не забравят да участват в различни форуми и изложби и навън. Сега се сещам как германците пишат за „слънчевия Никола Танев”, който има 11 изложби там. Но той не пропуска да има своите изложби и в България. Така че има своеобразен мост във времето с по-ранните поколения и сегашната генерация. И то мост в тази свобода да научиш всичко, което има в света и в твоя дом – България.
Снимки: Венета Павлова
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..