Мащабен замисъл – така може да се определи изложбата „Образ и подобие”, която се открива днес в Националната галерия. В нея са събрани близо 80 автопортрета на български художници. Идеята е на Николай Неделчев – колекционер и меценат. Ето какво разказва той в интервю за Радио България:
Когато преди години един мой много близък приятел – култовият художник Кольо Карамфилов, с когото поддържахме тясна връзка, ме канеше често в ателието си да видя новата му продукция, аз редовно си тръгвах с една-две, понякога и с повече картини. И в един момент се озовах с миниколекция от 15-16 негови работи. Дотогава нямах никакви колекционерски амбиции и щения. Но тази сбирка по някакъв начин отключи в мене колекционера. Като всеки начинаещ, аз бях доста еклектичен. Човек събира всякакви неща без ясен фокус. В един момент си казах, че може би трябва да има някакви отделни акценти в моята колекция. И някъде по това време закупих един триптих на Вихрони Попнеделев – с три автопортрета, които тук могат да се видят. Малко по-късно се сдобих с автопортрет и на Свилен Блажев. Така у мен се роди идеята, че автопортретът би бил един от тези фокуси в моята сбирка. И реших да направя колекция с автопортрети.
Интересното в случая е, че сбирката не е попълвана по обичайния начин: търсиш някаква творба, искаш да я видиш, да я прецениш ида я купиш. Николай Неделчев обаче решава да се свърже с автори, които харесва. Договаря се всеки от тях да си направи автопортрет. Заплаща им аванс, а когато работата е готова, доплаща и я взема. Всъщност, аз не виждах на практика това, което ще придобия, но името на артиста беше гаранция за мене. И, както виждате, тук има великолепни неща на художниците, които съм привлякъл – казва меценатът. Някои артисти са били препоръчани от известния български живописец акад. Светлин Русев. Голяма част от младите автори пък присъстват в изложбата с препоръка от куратора Надя Тимова. Впрочем, нейната дипломна работа в Художествената академия е била посветена на автопортрета в българската живопис.
Съвременните колекционери у нас предпочитат старите майстори – посочва тя. – Всички знаем кои са те. Нещо, което аз намирам за малко рисково, защото това са автори, които не са известни в чужбина. И въпреки това, те държат сравнително високи цени в България, което за мен е донякъде парадоксално. Николай Неделчев от моя гледна точка е по-скоро прецедент. Аз не познавам други български колекционери, с изключение може би на още един-двама, които купуват съвременно изкуство, но на сегашни интернационално известни автори, големи имена. Имах редкия шанс да бъда препоръчана и впоследствие одобрена като сътрудник, който дава мнение кой автор е добър, защо е добър, защо си заслужава да бъде откупен. Дори е ставало въпрос за тенденции, въпреки че за тенденции в съвременното изкуство при младите художници е много трудно да се говори.
Нерядко с автопортрета се свързват четки, статив, знаци, които потвърждават принадлежността на артиста към изкуството. В колекцията на Николай Неделчев автопортретите от този класически тип са само два. Единият е на доайена на българското изобразително изкуство Любен Зидаров. Аз съм израснала с илюстрациите на детските му книжки. А другият автопортрет е на пловдивския художник Румен Жеков, който се обърна към минималистичната абстрактна форма. За мене например неговата работа е доста любопитна като факт – отбелязва Надя Тимова. И още от нея за замисъла на Николай Неделчев:
Когато аз бях поканена да се присъединя към неговия проект, вече имаше списък от 30-40 имена на утвърдени български художници. Аз лично, може би поради факта, че поживях известно време в чужбина, силно се интересувам от най-съвременните форми на изкуството, му предложих към списъка с тези автори да добавим имена на представителите на най-младото поколение творци. И, според мен, младите автори представиха по-интересни неща.
Снимки: Национална галерия
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..