От 14 септември до 22 ноември в Софийската градска художествена галерия (СГХГ) може да се види изложбата „Кристо и Жан-Клод: графики и обекти 1963-2014”. Това е първата експозиция на световноизвестните художници в България. Двамата са астрални близнаци: родени са в един и същи ден – 13 юни 1935 година. Той – в Габрово, във фамилия на български индустриалци, тя – в Казабланка, в род на френски военни. И двамата са американски граждани. През 2009 година Жан-Клод почина. Това е първата изложба с техни творби в България. Когато говоря за тях, аз винаги използвам една дума – свобода – разказва в интервю за Радио България изкуствоведът Мария Василева. И определя Кристо като класик в съвременното изкуство.
Това е човекът, който като че ли е разпънал до краен предел представите ни за това какво е свободата, отстояването на това, което искаш да правиш – продължава тя. – Неговото място в изкуството е свързано с идеята на ХХ и ХХI век да бъдем максимално свободни. Свързано е с добрата воля и с възможността да си позволим да правим неща просто заради това, че искаме да ги правим. Много често и Кристо, и Жан-Клод казват в своите интервюта, че работите им съществуват само защото искат те да съществуват. Не защото някой друг ги е пожелал или поръчал. Това са хора, които наистина са успели да съхранят по невероятен начин своята творческа свобода, отказвайки се от всякакви спонсорства, невлизайки в никакви комерсиални отношения, което за мен е уникално явление. Не знам друг такъв случай в историята на съвременното изкуство и изобщо в изкуството. Това означава отстояване на позиция. Не просто някаква прищявка или търговски трик. То е свързано с дълбоко вкорененото и у двамата чувство да бъдат абсолютно независими. Успели са да го съхранят и цялата тази изложба, която показваме, демонстрира докъде стигат техните мечти. А те могат да мечтаят, защото са свободни и са си извоювали това право.
В изложбата са включени творби на двамата, както и фотографии на техни произведения от Волфганг Волц. Най-ранните са от 1963-та, последните – от 2014-а. Сред най-популярните им мащабни проекти са опакованите Райхстаг и Пон Ньоф, Чадърите в Япония и САЩ, Обградените острови в залива Бискейн, Портите в Сентрал парк в Ню Йорк, Бягащата ограда в Калифорния, Стената в Германия… В процес на реализация са Плаващите кейове в Северна Италия, проектът Мастаба в Обединените арабски емирства, Над реката – за река Арканзас, щата Колорадо… Това е само малка част от творческия им път. В дългия им съвместен живот и работа двамата са осъществили 22 проекта. За 37 са получили отказ. Но са продължавали да работят от сутрин до вечер.
Най-важното е творческият процес – подчертава Мария Василева. – Тази изложба е ценна с това, че показва именно този непрекъснат процес, начина, по който са се появявали идеите и са намирали реализация върху белия лист, дългия път, през който една идея стига до възможността да бъде реализирана или не в публичното пространство. В изложбата са включени много проекти, които никога не са били осъществени и дори не е правен опит за това. Но те показват много добре накъде е вървяло творческото мислене и на двамата – един страхотен тандем, в който има невероятен баланс между това да се измисли една идея, да се доведе на концептуално ниво и оттук нататък пък вече с художническите умения на Кристо тази идея да бъде визуализирана върху белия лист.
Кристо и Жан-Клод са може би художниците, които най-активно са обсъждали в общественото пространство своите проекти. Заради спецификата на работата им на тях им се е налагало през годините да се срещат с политици, еколози, журналисти, с обикновени хора, на чиято земя те са искали да направят нещо. И по този начин двамата са допринесли изключително за рекламирането на съвременното изкуство, за неговото обяснение.
Изложбата се случва малко неочаквано и сравнително лесно. Кристо поема голяма част от финансирането й. Подкрепа идва от Столична община и Фондация „Америка за България”. И още нещо: артистът, макар и от разстояние, прави прецизна подредба на експозицията:
Всъщност, мястото на всяка работа, която виждате закачена по стените на галерията, е определено лично от Кристо по плановете на галерията. И за нас остана удоволствието да качим работите на стените. Така че той, макар и от разстояние, наблюдава процеса. Това, че самият той беше направил в мащаб 1:4 точни планове как да бъдат разположени произведенията, в голяма степен издава какъв човек е, какъв професионалист е. Той няма асистенти, никога не е имал и твърди, че докато е жив и здрав, всяка негова изложба е негова лична отговорност и той е длъжен да върши всичко от начало до край. Не може да остави подреждането на някой друг. Изключително професионално поведение и много скромно между другото – човешко отношение и към работата, и към начина, по който проектите и произведенията на двамата се представят пред публиката.
Снимки: БГНЕС и БТАКонцертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..