Една от най-интересните и стойностни кампании през изминалата година беше свързана със 100-годишния юбилей на българското кино. През януари 1915-а в София е показана първата публична прожекция на комедията „Българан е галант”, в която сценарист, режисьор и изпълнител на главната роля е Васил Гендов. Той полага и основите на сегашната ни Национална филмотека, на Съюза на българските филмови дейци. 100 години след въпросната прожекция нов документален филм – „Васил Гендов – мит и реалност”,представя пионера в игралното ни кино. Лентата е само част от многобройните прояви, свързани с годишнината. Ето какво разказва в интервю за Радио България киноведът проф. Божидар Манов:
Цялата година премина под знака на столетието на киното ни, редица културни институции се включиха в това отразяване. Българската филмова академия, когато връчваше своите награди, постави специален юбилеен акцент. А Българската национална телевизия направи два много успешни формата. „Лачените обувки на българското кино” бе за сто игрални филма, които зрителите избраха и след това класираха в своите предпочитания. Във втория формат – „Лачените обувки на документалното кино”, който впрочем продължава, се излъчват най-добрите 20 документални творби. Така цялата общественост беше осведомена за важния културен юбилей. Ще добавя обаче една необходима корекция. Винаги уточнявам: навършиха се 100 години на игралното ни кино. Защото, 5-6 години по-рано, в 1909-1910 година са създадени първите ни документални филми, които не бива да забравяме и така да съкращаваме историята на българското кино.
Юбилеят мобилизира филмовата гилдия. Домът на киното бе място за Дискусионен клуб с автограф, който представяше любими родни заглавия и техните автори. Публиката – предимно младежка, имаше възможност да научи непознати факти за създаването на филмите, да чуе анализа на известни критици. Големите филмови фестивали „Златната роза” и „Любовта е лудост” бяха съпроводени с много дискусии. Най-мащабното киносъбитие у нас – София Филм Фест, показа две подборки с ленти. Първата бе с класически български филми, създадени до промените от 1989-а, другата – с творби на новото ни кино след 1990-а.
В София Българската национална филмотека поддържаше в кино „Одеон” цикъл прожекции както на премиерни филми, така и на стари от нейните фондове. Т.е. всички подобни събития включиха на практика цялата кинематографична общност. Това са повече от две-три хиляди души професионалисти, които под една или друга форма участваха в отразяването на този юбилей, тъй като безспорно днес българското кино е един от културните стълбове на съвременното ни общество и неговото укрепване е задача на всички. И затова аз лично съм удовлетворен, че това столетие осветли допълнително усилията на съвременното българско кино да бъде продължител на делото на Васил Гендов и на пионерите от ранните му години.
Списание „Кино” – орган на Съюза на българските филмови дейци, през цялата година излизаше със стойностни текстове за юбилея – исторически, аналитични, критически. А Националната академия за театрално и филмово изкуство бе домакин на мащабната конференция „Българското кино – 100 години след началото”. Докладите от нея са публикувани в сборник, посочва Божидар Манов.
Радостно е, че тъкмо в столетната година на игралното ни кино два от нашите филми – „Каръци” и „Потъването на Созопол” – първият – на Ивайло Христов, вторият – на Костадин Бонев, имаха много успешно международно разпространение с авторитетни фестивални награди. Надявам се, че както през изминалата година с допълнително финансиране държавата подпомогна юбилея, така и в настоящата и следващата години тя ще подпомага филмовото производство, разпространението, включително зад граница. Защото това е не просто частен интерес на една професионална общност, която достойно отбелязва вековния юбилей, а е част от културния хоризонт на цялото съвременно българско общество – отбелязва Божидар Манов.
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..