Елитният музикален фестивал за камерна музика „Месембрия Орфика“ е в навечерието на второто си издание с три звездни вечери в Несебър, от 9-и до 12-и септември. Концертната програма, която ще бъде изнесена в катедралата „Св. София“ в морския ни град, който е под егидата на ЮНЕСКО, е съчетание на шедьоври на европейската музика и изпълнители от световна величина.
Артистичен директор на фестивала е големият български цигулар проф. Марио Хосен, който разказва за организацията, концертите, програмата и участниците на тазгодишното издание:
Концертите се провеждат в уникалната атмосфера на старинния град, в руините на катедралата „Св. София“ – митрополитския храм. Едно място с невероятна атмосфера и акустика, под звездите, на свещи. Създава се уникална атмосфера, както за слушателите, така и за изпълнителите. За нас е огромно удоволствие да свирим на това магично място. Първата вечер е посветена на класическата камерна музика. Ще изпълним Концерта за флейта и щрайх в ре мажор на В.А.Моцарт. Ще изсвирим Клавирния квартет от Роберт Шуман и ще завършим с Клавирния квинтет на Цезар Франк. Втората вечер "разтваряме" репертоарно и жанрово програмата с джаз, танго и класика, с което се надявам да привлечем по-младата аудитория и хора с по-съвременни търсения. Ще изпълним "Четирите годишни времена" на Астор Пиацола, както и произведения от двама млади автори. Третата вечер по традиция ще посветим на бароковата музика с шедьоври на Вивалди, Джеминяни, Тартини, Й.С.Бах, така в рамките на три дена ще направим своеобразен стилов калейдоскоп. Един такъв фестивал би могъл да комуникира с цялостната концепция и визия на съвременния Несебър. Имаме гости от различни европейски държави, утвърдени имена с богати биографии.”
Проф. Милена Моллова, един от доайените на клавирното изкуство в България, съосновател на фестивала и участник в програмата, споделя:
След първата година бях приятно изненадана, че управата на град Несебър, където няма регулярен концертен живот, подкрепя толкова сърдечно и активно един фестивал, в който се свири главно камерна музика. Всички знаем, че това е най-висшата сфера на музиката. А старите камъни и сгради, Митрополията и калдъръмът по улиците, напомнят на Рим и Виа Апиа. Когато човек стъпва по излъсканите от вековете плочи, изпитва чувство на тежест и радост от тази древност, както и на лекота, че все пак имаме такъв прекрасен град в България. Удоволствие е да се свири там. Интернационалната публика е много отзивчива и компетентна. Един голям музикант е и голям преподавател. Ние, българските участници, свирим в чужбина с тези артисти и те идват като наши добри приятели и колеги. Щастливи сме да свирим, особено когато в последните години пада сянка върху класическата музика и нейните изпълнители. Ние сме мисионери, които искаме тя да се свири, да се слуша и да се изучава от младите. И това е една борба, носеща изключително голямо творческо удовлетворение.
*Бележка на редакцията: сред младите композитори, споменати от Марио Хосен, е авторката на материала – нашата колега Вида Пиронкова. Стискаме й палци за премиерата на нейния „Секстет Танго”.
Излезе първата „Книга на песните на ЕС“ (The EU Songbook), която съдържа по 6 песни от всяка от 27-те страни членки на ЕС и химна на общността "Ода на радостта", предава БТА. Песенният сборник е датски проект с нестопанска цел и няма финансови връзки..
От трийсет години цигуларката Искрена Йорданова живее в Лисабон. Всичко, което прави като музикант, е свързано с бароковата музика. Посвещава голяма част от времето си на откривателството на старинни ръкописи, на които вдъхва нов живот със своя..
Kottarashky е един от най-интересните автори на музика, които се появиха на българската сцена в първото десетилетие от новия век. Зад този псевдоним стои Никола Груев, който неуморно експериментира със смесването на жанрове. Познаваме го предимно с..
"Или се раждаш артист, или изобщо не ставаш такъв” - ехото от истинността на тези думи на родената на 2 декември в Ню Йорк прима на световната опера..