Преди дни завърши празникът за класическа камерна музика в Несебър, в рамките на фестивала „Месембрия Орфика“ – 2016, който се проведе за втора година. Публиката и гостите на града изживяха три незабравими и пълни с чувствена музика вечери. Под звездите в руините на старинната Митрополия свириха даровити млади изпълнители от ансамбъла Камерата Орфика към Нов български университет, подкрепяни от таланта и опита на свои преподаватели и изтъкнати имена от световната сцена.
Програмата бе прецизно подбрана така, че да задоволи и най-изтънчения меломански вкус. От класика и романтизъм, през аржентинско танго, съвременна музика и джаз, до филигранната предкласика. Две от младите инструменталистки ярко се откроиха по време на форума не само с красотата си, но и с брилянтните си изпълнения.
Какво е изпитала по време на концертите и с какво се е обогатила от общуването си с голямата музика и колегите си – учители, ни споделя Лиляна Кехайова. Тя е лауреат на международни конкурси, сред които ConсertinoPraga и конкурса на Виенската консерватория „Fidelio“, където именно завърши наскоро магистратура, в класа по виолончело на Лилия Шилц-Байрова.
Свиря в Камерата Орфика от самото начало. Това е оркестъра, който Марио Хосен създаде преди 7 години. Тази година съм една от поканените и имам честта да съм на сцената, заедно с тези големи музиканти като Волфганг Клос – професор по виола, със самия Марио Хосен, с Марио Карботта – невероятен флейтист и проф. Клаудиуш Баран от Полша, който свири на бандонеон. Той е новият ректор на Консерваторията във Варшава и е невероятен музикант. За нас младите, е едно богатство да свириш с големи музиканти. Това е най-доброто училище. И видиш как хората реагират на музиката, която изпълняваш – това е най-големия подарък за нас.
Цигуларката Жаклин Прейс е свирила като солист с водещите български оркестри като: Софийска Филхармония, Пловдивска Филхармония, Бургас, и др. По време на специализацията си в Парижката консерватория е избрана да бъде солистка на Orchestre des jeunes du CCR de Paris в известната зала „Theatre du Chatelet“. Работи със световно известни педагози като Жерар Пуле, Такаши Шимицу, Гюнтер Пихлер, Филип Бернол и др. Ето какво ни разказва скромно за себе си тя и за емоцията да свири рамо до рамо с най- изтъкнатите интерпретатори на творбите на композитори като Моцарт, Шуман,Бах, Вивалди, Корели, Пиацола:
Родена съм в Пловдив и там завърших и музикалното училище при г-жа Дарина Данкова. При Марио Хосен взех степен „бакалавър“ в НБУ, а съвсем скоро завърших магистратура във Виенския музикален университет, при проф. Фришеншлагер. Идването ми тук, в Несебър, особено на такъв фестивал, дълбоко свързан с класическата музика, организиран от Марио Хосен, за мен е много интересно и се чувствам по специален начин, когато свирим на сцената с него, защото той дава много специфична енергия на хората около себе си. От тези срещи с музиката черпим много опит като изпълнители, защото те са хора,свирили много повече от нас и ние се учим от тях. Тези взаимоотношения са много важни за един млад музикант. За нас е важно да сме постоянно на сцена. Надявам се по-често да се провеждат такива събития, за да имаме възможността да се изявяваме и да има все повече срещи с различни музиканти от които да се учим. Защото музиката се изучава цял живот.
За фестивала и своето звездно и впечатляващо участие в него, споделя с гордост проф. Клаудиуш Баран, виртуозен изпълнител на един от редките инструменти „бандонеон“, без които тангото като музикален жанр е немислимо. Дни преди фестивала, проф. Баран стана и новият Ректор на Варшавската консерватория, носеща името на Фредерик Шопен.
Тук съм за първи път, за да свиря музиката на Астор Пиацола – „Четирите годишни времена“, „Либертанго“ , „Обливион“ – все известни композиции. Свирим в оригиналните състави на композитора, точно както ги е изпълнявал и той, а именно: пиано, цигулка, бандонеон, електрическа китара и контрабас. Това е много емоционална музика. Игра между любовта и смъртта. Хората харесват тангото, а Несебър е прекрасен и мястото, където се провеждат концертите е впечатляващо. Бандонеонът е сърцето на тангото и цялата му философия е зависима от този инструмент.
Професор Марио Карбота е високо оценен от публиката и музикалната критика концертиращ артист флейтист. Прави курсове и майсторски класове в университети и музикални академии в САЩ, Европа, Азия и Австралия. Впечатленията си от участието си в „Месембрия Орфика“ споделя сам и допълва картината от възторжени инструменталисти:Красив град е Несебър, а преживяването изключително. Много хубав туристически център. Да се свири на едно такова място е повече от прекрасно. Като да свириш в Колизеума в Рим. Колегите са много добри и на много високо ниво. Свирих Моцарт, Пиацола и Вида Пирон, чиято красива музика ми дава възможността да експериментирам ефекти в съвременната музика и с флейтата да свиря пицикато. Нещо, което не се прави никога. И по този начин става впечатляващо.
Необикновено пътешествие между музикални жанрове и географски локации ни очаква тази вечер, 14 ноември . В Зала 11 на НДК (Кино Люмиер)в София от 19 ч. мекият тон на българския народен инструмент кавал ще срещне класическия звук на Камерен..
Властелините на доброто настроение DEEP ZONE Project подготвят своето топ събитие на годината – за първи път организират DEEP ZONE All Stars, в което събират всички техни вокали и колаборации през годините. А те не са никак малко за последния четвърт..
Есенното издание на SoFest ще привлече почитатели на различни изкуства в София с интересни събития и участници от различни страни. От 14 до 17 ноември в Sofia Live Club ги очакват две театрални постановки и разнообразни концерти. SoFest Autumn2024..
"Или се раждаш артист, или изобщо не ставаш такъв” - ехото от истинността на тези думи на родената на 2 декември в Ню Йорк прима на световната опера..