За шестте месеца, в които е Европейска столица на културата, „Пловдив се появи на европейската карта с малки, бавни и устойчиви стъпки, без надуване на балони. От началото на годината досега успяхме да отбележим ключови послания и да влезем в големия европейски диалог. Ключът към успеха е, когато разглеждаме градовете, а не националностите. Това е тенденция в цяла Европа“, каза пред БНР Виктор Янков, отговарящ за международната дейност на фондация „Пловдив 2019“.
Въпреки това обаче резултатите от скорошно медийно проучване сочат, че градът отстъпва по разпознаваемост на италианската столица на културата Матера, с която заедно спечелиха престижното домакинство още през 2015 година. Според Виктор Янков, Пловдив все пак е един добър пример за това как маркетирането на града привлича различен тип туристи. В момента вторият по големина български град се популяризира благодарение на своята културна идентичност и програма, а не толкова на „all inclusive“ пакетите, които предлагат хотелите там. Положителна тенденция според него е и процесът на т.нар „джентрификация“ на града. Това е трансформация, чиято цел е преобразяването на изоставени или западащи райони от населеното място. Пример за това в сърцето на „древния и вечен“ Пловдив е кварталът на творческите индустрии „Капана“.
Що се отнася до отношението местните хора към туристите, Виктор Янков коментира, че то е по-скоро положително, а прочутото българско гостоприемство привлича все повече гости на града. През месец юли животът в Пловдив продължава на пълни обороти и предлага множество интересни срещи и събития за почитателите на културното многообразие. Градът е домакин на международна конференция на студентите франкофони, чиито предишни издания са били в столици като Будапеща и Букурещ.
Освен това двама световноизвестни графити артисти – Елла Безнайу и Лоик Нива от Сент Етиен, Франция, ще оставят свой отпечатък в двора на най-старото пловдивско училище, което носи името на Светите братя Кирил и Методий. Изображението, по което работят е с площ 5000 кв.м, а темата му е „Заедно“. Събитието е част от фестивала на студентите франкофони от Централна и Източна Европа, който се провежда в Пловдив под мотото „Креативни заедно“. Така в рамките на 5 дни /1 – 5 юли/, в града гостуват 100 студенти от 16 националности, които опознават взаимно своите култури.
До края на месеца пък, пловдивчани и гости на града могат да видят изложбата „АБВ на полския дизайн“. Чрез нея се прави опит за представяне на историческата трансформация на Полша през последните 100 години, с помощта на 100 обекта – предмети от бита на хората, обясни Виктор Янков. Повечето от тях са сантиментално свързани със своите собственици, а сред тях има будилници, вентилатор, полския вариант на познатото у нас колело „Балкан“ и детски играчки още от 1918 година.
Лятната програма на фондация „Пловдив 2019“ успява да събере националности от всички краища на света – посочи Янков и допълни, че това е нещо, което трудно можеше да си представим преди 10 години. Той изрази надежда, че онова, което ще се случи в Града под тепетата през настоящата година, ще се помни от хората и след 5.
Адаптация за Радио България: Йоан Колев
Снимки: ellapitr.com и plovdiv2019.eu
Главата на статуята на богинята на Филипопол Тюхе е открита в Епископската базилика в Пловдив, съобщи ръководителят на разкопките Любомир Мерджанов. По думите му, това е изключително рядък предмет, чакан дълго време. Откритието е направено вчера –..
Четвъртото национално “Биенале на илюстрацията” ще бъде открито днес в Триъгълната кула на Сердика – уникално галерийно пространство в центъра на София. Биеналето, както и в предишни негови издания, няма тема. “Целта е да се даде възможност на..
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
Институтът за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН (ИЕФЕМ-БАН) открива днес изложбата "Живи човешки съкровища – България" в центъра..