Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Арнау Гарофе-Фарас: „В България съм щастлив с музиката и приятелите си“

Саксофонистът е част от Биг бенда на БНР

Снимка: личен архив

Преди няколко години на българската джаз сцена се появи забележителен саксофонист. Младият испанец веднага спечели публиката с таланта си да „влиза“ бързо в различни проекти без да губи своето оригинално музикантско присъствие. Днес той свири с най-известните български джаз изпълнители, а през последните два сезона е част от Биг бенда на БНР.

„Щастлив съм в България, имам приятели, с които споделям музика и интересни разговори. Малко е да кажа, че харесвам хората, природата, българското лято, храната. Най-много обичам минералните извори, а те са из цялата страна, дори в центъра и околностите на София“ – казва Арнау Гарофé-Фарàс.

Роден близо до Барселона, той се занимава с музика от дете. Свири на различни инструменти, но единственото, което го впечатлява, е тембърът на саксофона. След дълги молби родителите му най-после отстъпват и на 16 г. вече има собствен саксофон.

„От този момент не можех да спра, свирех постоянно– спомня си той. – Започнах да уча в нашето градче, но тъй като исках да се занимавам и с теория, оркестрация, продължих в Барселона. Попаднах на прекрасен преподавател в много добра школа за джаз и модерна музика. Тогава направих и първата си група. Бяхме деца, но имахме безброй участия и натрупахме голям опит. Завърших и музикална педагогика в университет. Чак след това избрах пътя на професионален джаз музикант. Четири години учих в консерваторията в Хага и още две – магистратура в Ротердам. В Холандия за пръв път бях сред хора, които изцяло споделят моите интереси. Свирехме на концерти, на джем сешъни, около мен имаше само музика... След като завърших, реших „да счупя рутината“. Повече от година пътувах из Азия без саксофона, само с един кларинет. Свирих с много хора, срещнах нови приятели. Така се запознах със съпругата си, която е българка. Влюбихме се, продължихме да пътешестваме заедно, след това се установихме в България.“

Няколко месеца по-късно Арнау получава и първата покана за официално участие у нас – в проект на Петър Георгиев (Пешо Китарата). Макар да има много авторски пиеси, които би могъл да обедини в собствена програма, саксофонистът все още предпочита проектите, в които участва през последните години.

„Първият е Jazz Cats на барабаниста Христо Йоцов. Той е нещо като мой баща в България. С „Котките“ съм повече от три години. Между нас има много добра енергия и „сценично разбирателство“. Имахме доста концерти − в България, в Барселона, в Букурещ…


Свиря и с Ritmos Negros – афро-перуанска програма, представихме я на фестивала A to Jazz, на Gladstonbury Festival в Англия.


Участвам и в „Екология“ на контрабасиста Димитър Карамфилов, свиря и с известния тромпетист Мишо Йосифов. В момента съм част от MONTUNO.BG, лидер е Краси Желязков (създател на групата „Балкански коне“, която стана известна в Европа), където се съчетават джаз и български фолклор. Много добре се чувствам сред музикантите от Биг бенда на БНР с диригент Антони Дончев. Щастлив съм с всички приятели тук и с тяхната музика.“

Едно от „българските приключения“ на Арнау е нашият фолклор. Изучава го по свой начин.

„Като музикант винаги се стремя да разширявам своя хоризонт. Искам да навляза по-дълбоко в българския фолклор и затова сега се уча да свиря на кавал. По време на карантината най-после имах време да се упражнявам. Ако трябва да сравня с инструментите, на които съм свирил, мисля, че кавалът е най-трудният. Уча повече сам, но моят добър приятел Недялко Недялков – солист на Оркестъра за народна музика на БНР, ми дава съвети.“

Музикантът е убеден, че българската фолклорна традиция пази неподозирана дълбочина и мъдрост и трябва да намери своите достойни продължители сред младото поколение. „Това е нечувано богатство. Не става дума само за неравноделните размери. Да, те са трудни, но можеш да ги научиш. Маниерът на изпълнение, орнаментиката – те носят истинския колорит и характер на българската народна музика. Трябва да се слушат старите изпълнители, но те остават все по-малко. Както и майсторите на народните инструменти, а всичко това е неотменима част от традицията.“

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
Снимки: личен архив

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

С ретро фотосесия Русенската опера отбелязва 75 години от първия си спектакъл

Русенската опера днес поставя началото на празничните събития по повод 75-ата си годишнина с пърформанс пред своята сграда. Събитието ще представлява атрактивна ретро фотосесия за предстоящия юбилеен спектакъл на операта “Травиата”, която е първото..

публикувано на 11.11.24 в 07:00

Песните на Кичка Савова събират млади таланти на майсторски клас в Пловдив

На 9 ноември една от залите на Фолклорния ансамбъл "Тракия" в гр. Пловдив ще събере млади таланти за традиционния майсторски клас "С песните на Кичка Савова". Събитието се организира от фондация "Кичка Савова ", чийто председател е Стефка Здравкова,..

публикувано на 07.11.24 в 10:50

В "Книга на песните на ЕС" може да се чуят 6 български вечни песни

Излезе първата „Книга на песните на ЕС“ (The EU Songbook), която съдържа по 6 песни от всяка от 27-те страни членки на ЕС и химна на общността "Ода на радостта", предава БТА.  Песенният сборник е датски проект с нестопанска цел и няма финансови връзки..

публикувано на 06.11.24 в 13:25