Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

България като дестинация за велотуризъм или какво не ни достига

Снимка: Венета Николова

Въпреки безспорния си потенциал за велотуризъм, страната ни продължава да е в периферията на световните тенденции в тази област. Причините за това са на пръв поглед противоречиви. От една страна България е рай за природолюбители и приключенци, а велопреходите са предпочитан от тях начин да се откъснат от града, за да потънат в прегръдката на планината. Тези хора съчетават велообиколките  у нас със селски туризъм, спускане по реки, наблюдение на птици и още цял набор от емоции, които им предлага запазената българска природа.

Но от друга страна лошата инфраструктура, заедно с куп неуредици, спъват развитието на тази доходоносна туристическа ниша. Според Любомир Попйорданов, учредител на Българската асоциация за алтернативен туризъм (БААТ), България е перфектната дестинация за планинско колоездене. Защо ли? Защото не са необходими специални трасета, използват се черни пътища или пешеходни пътеки. Феновете на планинското колело у нас се ориентират с джипиеси и с помощта на специализирани платформи в интернет. 

Любомир Попйорданов
„Тези хора пътуват, за да имат изживяване, да научат нещо ново. Планините край София, както и Родопите, Пирин, Беласица и Огражден са идеални тази цел!“ – твърди Попйорданов. Освен това този вид обиколни турове не се нуждаят от специална намеса от страна на държавата, за да се развиват.

Не така обаче стоят нещата с т.нар. шосеен велотуризъм. В това отношение България изостава на светлинни години от Европа. Причината е ясна – разбитите пътища и липсата на държавна политика в тази насока.

„Основното търсене по света е за шосейното колоездене, но за него ние практически почти нямаме добро предложение – твърди Любомир Попйорданов. Планинското колело, в което сме силни, заема едва от 5 до 8 на сто от общия дял на велотуризма по света. Това съотношение не е в наша полза! В момента в сектора навлизат и електрическите колела, така че хората дори с малки възможности да могат да изкачват леки наклони.“

Електрически байкове се предлагат на няколко места и у нас, като например в района на Белоградчик. Там те се съчетават с полет с въздушен балон над скалите.

По отношение на шосейните велопреходи Любомир Попйорданов предлага маршрута между старопланинските градчета Етрополе и Елена, където пътната настилка е в много добро състояние, трафикът не е натоварен, а пейзажът е удивително красив. Приятна е и 5-километровата велоалея в Долината на розите между село Енина и Казанлък.


Но какво да кажем за българския участък на европейския маршрут ЕвроВело 6, който минава и по дунавския ни бряг?

За съжаление когато навлязат на наша територия, колоездачите попадат на разбити пътища, изчезват указателни табели и т.н.“ – казва Любомир Попйорданов. Заедно с колегите му от БААТ, той предлага приемането на Национален велосипеден план за България.

„За този туризъм изобщо няма разбиране у нас. За него няма никакви указателни табелки, все още. И това е идеята на тази национална велостратегия да се сложат някакъв вид маркировки и табелки из страната. Трябва да се променят и някои разпоредби в Закона за движение по пътищата, за да се почувства велосипедистът в България желан и сигурен. Както и да се създадат специални велоалеи покрай някои пътища, които не са натоварени.


Велопреходите трябва да се развиват заедно с къмпинг туризма – тема която Министерството на туризма и всички лобистки кръгове у нас упорито игнорират. Защото къмпингите им пречат да развиват хотелски вериги, които впоседствие не успяват да запълнят. Крайно време е държавата да реши как да развива туризма.

Очевидно кризата с коронавируса ни дава прекрасна  възможност да преоценим усилията и инвестициите в бранша до момента и да си дадем сметка, че бъдещето е в алтернативния туризъм, който е близък до хората и носи благосъстояние на местните общности, а не на шепа инвеститори!“ – каза в заключение Любомир Попйорданов.

Снимки: Венета Николова и БГНЕС




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Превръщат влека Говедарци-Мальовица в седалков лифт

Старият влек в село Говедарци, община Самоков предстои да бъде модернизиран като четириседалков лифт с капацитет от 1520 души на час. Подобно предложение е внесено в Регионалната инспекция за опазване на околната среда и води – София от компанията..

публикувано на 24.11.24 в 08:25

Река Янтра разказва истории: каякинг сред скални чудеса и зелени тунели

Река Янтра извира в Стара планина на 1220 м. н.в. и се спуска на север, като лъкатуши през живописни долини и проломи, пресичайки градовете Габрово и Велико Търново. Малко преди да се влее в Дунав, в района на селата Беляново и Новград, като..

публикувано на 19.11.24 в 10:25

България предлага на Qatar Airways да пусне чартърни полети Варна-Доха

Министърът на туризма Евтим Милошев проведе поредица срещи на високо ниво с министрите на туризма от Саудитска Арабия, Катар, Бахрейн и генералния секретар на ресорния съвет на Кувейт, в рамките на световното туристическо изложение WTM в Лондон...

обновено на 07.11.24 в 13:12