"Прости им, Господи, защото те не знаят що вършат!" - с тези думи Иисус Христос дава прошка на мъчителите си, изкупвайки греховете на човечеството с Разпятието си. Вместо проклятие, той отправя искрена молитва за прошка и дава пример за безусловната си любов към хората, като им отваря пътя към Спасението.
Само допреди година животът ни следваше естествения си ход, между ежедневните грижи на битието и стремежа към човешките радости. Кризата с пандемията обаче рязко преобърна нагласите ни, за да ни накара да преосмислим истинските ценности в живота. Каква е равносметката и дали успяхме да открием поуката?
"Човешкият живот, от деня на раждането до деня на нашата смърт, е премеждие – отбелязва отец Василий Сарян от столичния храм "Преображение Господне".
Това, че в момента се получава глобална истерия, не означава, че нещо особено и различно се случва на всеки човек ежедневно. Всеки преминава през някакъв катарзис в своя живот - и семеен, и личен, и обществен, и финансов, и политически или професионален. Ние постоянно сме в някаква борба за оцеляване, за самосъхранение, за осмисляне на живота си. Когато стане едно такова масово сътресение, ни идва малко в повече, защото достатъчно много неща са ни на главата."
По думите на отец Василий, проблемът е в преекспонирането и ако човек се отърси от психозата, ще види, че нещата не са чак толкова трагични. Важно е да знаем, че всичко става по Божий промисъл. "Както казва Христос и косъм от главата ни не пада без Божията воля", припомня свещеникът. Когато осъзнаем това – разбираме, че всяко нещо, дали в личен, обществен или световен план, не е без значение и без смисъл. А като сравним преживявяното от нашите предци с действителността, в която живеем страданията днес бледнеят пред ужасите на войните и страшните епидемии, за които медицината тогава е била безсилна:
"Според мен урокът е за тези, които не вярват – подчертава отец Василий и добавя: – Спасението на душата не е в летаргичния начин на живот. То се постига с много труд и страдание, с много болка, борба със самите нас и нашите демони, грехове и изпитания, а и със света около нас. Тези, които трябва да се вразумят са колебаещите се и невярващите – те да видят чудесата и да ги проумеят. В един такъв момент на катарзис се дефинира много точно кой какъв е и човек показва истинското си лице. В обикновено състояние, лицемерието е навсякъде. Човек показва образи, които иска другите да видят, за да им се хареса, но при криза и паника не може да играе роля и проявява истинската си същност. Тогава виждаме кой е истински вярващ и кой не е. А самото Разпятие Христово е онзи ден на тишина, в която цялото човечество осмисля какво означава Господ да дойде на земята, да живее между нас, да изкупи греховете ни с кръвта, която проля на Кръста и да умре за нас невинен. Да проумеем величието на Неговото смирение, а не да мислим, че това е поредната приказка. Да вярваме, че наистина Господ слезе на земята и ни отдаде живота си. Творецът, Всевишният стана един от нас, за да счупи печата на първородния грях и да ни даде надеждата за вечен живот, да отвори Небесата за нас хората. А вече от нас да зависи да влезем през портите на Рая или Ада."
Снимки: БГНЕС
Въведение Богородично е един от най-древните и почитани празници в Православния свят, въведен в Константинопол около VIII век, по времето на патриарх Тарасий. Едва шест века по-късно, празникът започва да се отбелязва и в Западна Европа при папа..
"Десет велики българолюбци" е оазис и място за вдъхновение. С тези думи вицепрезидентът Илияна Йотова описа новата книга на журналиста Милена Димитрова, чиято премиера събра във вторник вечер в Национа лната библиотека "Св. св. Кирил и Методий"..
През 2007 г., на 11 юни президентът на САЩ Джордж Буш-младши е на посещение в София. По решение на тогавашния протокол пресконференцията, която дава за медиите се провежда сред експонатите на Националния археологически музей. Официалният обяд за госта..
На залез слънце от 25 декември еврейската общност започва да празнува Ханука. Началото на празника е на 25-ия ден от еврейския месец кислев и според..
С тържествени богослужения Православната ни църква отбелязва Рождество Христово. Празничните богослужения започнаха още на Бъдни вечер с тържествено..
На третия ден на Рождество Христово, 27 декември, Православната ни църква почита паметта на свети Стефан – първият християнски мъченик. Името му..