Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Призрачни кораби и каменна гора – подводното гмуркане е хит в Созопол това лято

Снимка: Найден Недев

Подводното гмуркане с опознаването на дълбините на Черно море са сред най-търсените атракции в Созопол това лято. В момента местните водолазни клубове работят на пълни обороти. Не е необходимо да притежавате специални умения, за да се потопите в подводния свят на Черно море, твърди Найден Недев – дългогодишен инструктор водолаз и собственик на школа за водолази. Но има две условия – да нямате здравословни проблеми, най-вече с тъпанчетата на ушите и другото – да имате неукротимо любопитство.

Обикновено едно подводно приключение, заедно с инструктажа, продължава малко повече от 2 часа. „Дъното на Черно море е уникално! По света няма такива места!“, не скрива ентусиазма си Найден Недев. Като пример той дава Каменната гора, разположена на морското дъно близо до кея на Созопол.

„На това място, преди 10 милиона години, е имало кедрова гора, било е блатиста местност. И след катаклизми,тези дървета са опадали и са били запечатани в тинята на блатата. После морето многократно е прииждало и си е отивало, но поради това че са били запечатани в тинята, те са останали невредими. В момента може да видим коренови системи, дънери, стъбла дълги около 6-7 м. Те са натрошени, не стърчат като обикновена гора, но представляват уникална гледка” - разказва Найден.


По време на подводните си пътешествия по-напредналите водолази наблюдават призрачни кораби, замръзнали във времето. „Усещането е, че се изправяте очи в очи с историята“ - твърди опитният водолаз. На 40 м. под морската повърхност лежи някогашният товарен параход „Родина“, който през 1941 г. се натъква едновременно на две мини и потъва. Бившия американски товарен параход „Мопанг“ е другата подводна знаменитост в района. През 1921 г. той е взривен от стара мина и потъва близо до остров Свети Иван край Созопол. „На първи юли отбелязахме 100 годишнината от потъването на „Мопанг“. По този повод параходътофициално бе обявенза археологически обект“ – казва Найден. Потъналите морски съдове се превръщат в изкуствени рифове, обитавани от невероятно разнообразие от организми, за радост на природолюбители,  изследователи и гмуркачи.


Що се отнася до начинаещите гмуркачи - макар, че стигат до не повече от 5 ½ м. дълбочина, те остават изненадани от неочакваното  разнообразие от риби.  „Десетки живи същества – рачета, рибки, скариди, попчета, рапани, всякакви миди -  всичко това те могат да го видят още на плиткото в скалистата зона край брега“- разказва Найден Недев. И още:

„Такава организация сме направили, че с рапанчета храним рибките, те са свикнали с нас. И още като се потопим и стигнем до най-дълбоката точка за начинаещи, рибките се групират около нас в очакване да ги нахраним. Това е много впечатляващо за човек, който никога не се е гмуркал, да види как рибата не бяга, а се върти около ръката му, като домашен любимец!“

Найден Недев е монтирал подводна пощенска кутия, по подобие на още 10-на такива по света. В нея гмуркачите могат да оставят свое писмо във вакуумен плик с марка. После Найден го пуска в созополската поща. Така от морското дъно, вашето „водно“ послание, може да достигне скъпото ви същество до най-отдалечената точка на планетата.

Снимки: Субдайвинг и Найден Недев

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Google актуализира функцията си за навигация с нови снимки от нашата страна

Колите на Google Street View отново ще прекосят България тази година. През следващите месеци те ще посетят над 25 града, сред които Смолян, Златоград, Исперих, Кърджали и Перник. Целта, освен да се актуализират изображенията на градовете и пътищата,..

публикувано на 06.04.24 в 09:10

Пътувай емоционално – туризмът като автентично преживяване и уединение с природата

Свръх туризмът, причинен от невиждания бум на пътуванията след края на епидемията е причина хората да търсят алтернатива на общоприетите представи за почивка. Особено сред по-младите поколения има пресищане от стандартните екскурзии до известни..

публикувано на 04.04.24 в 10:10

"А place of many stories" – южното ни Черноморие с нов рекламен клип (ВИДЕО)

"А place of many stories" или "Място с много истории“ – така се нарича най-новият клип, който рекламира възможностите за летен отдих и развлечения на южното ни Черноморие. Видеото е насочено предимно към пазарите във Великобритания и Средна Европа и..

публикувано на 31.03.24 в 09:10