Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Банско се превръща в европейски хъб за дигитални номади

Анализатори прогнозират, че до 2035 г. дигиталните номади по света ще наброяват 1 милиард души

Снимка: Мария Стоянова

Банско привлича дигитални номади от цял свят с високоскоростен интернет, добре оборудвани coworking spaces (съвместни работни пространства) и ниски цени. Средният престой на един работещ пътешественик в дадена локация е около месец. Но мнозина толкова харесват курортното градче в подножието на Пирин, че остават за много по-дълго, а някои и за постоянно.


Такъв е случаят с Мария Стоянова, мениджър „Съдържание и комуникации“ в Travel Massive - международна мрежа за  пътешественици и работещите в туризма. През миналата есен, покрай ограниченията заради коронавируса, тя се премества да живее и да работи в Банско и става част от една мултинационална общност от около 150-200 дигитални номади, предимно от ЕС. Някои от тях работят за себе си и имат собствен бизнес, други се трудят за различни компании дистанционно в градските coworking spaces.

Едно от предимствата е, че сме в ЕС, но всъщност сме извън Шенген зоната и на много пътешественици извън Европа им е удобно да дойдат тук за повече време. Също така, данъците в България са по-ниски, ако говорим за 10% данък върху доходите. За хората, които имат собствен бизнес е много удобно да работят дистанционно и те решават да регистрират своите компании тук. Така че Банско заема добро място на световната карта на дигиталните номади“ – казва Мария.

Мария Стоянова

В малкия курортен град живее сплотена мултинационална общност от хора, които са „скъсали синджира“ и са издигнали свободата в култ. Защото решаващи в избора им да се установят в Банско са не само чудесната инфраструктура и евтините наеми, но и наличието на съмишленици, с които да прекарват заедно свободното си време. А Пирин планина, предоставя идеални условия за спорт и активна почивка. През зимата Мария и нейните приятели съчетават дистанционната си работа от Банско с каране на ски и сноуборд. През лятото пък, си организират преходи в планината.

„Основното място, където се срещаме е coworking офиса. Освен това всеки дигитален номад може да реши дали да бъде член, срещу месечна такса, в нашия „клуб“, който сега, през лятото наброява около 150 души. И всеки ден имаме различни събития заедно. Примерно в понеделник имаме бордови игри, всеки четвъртък отиваме на горещи минерални извори в близките села, петък пък е ден за барбекю (barbecueday). Така че всеки ден при нас е много колоритен - срещаш хора, създаваш приятелства“ - казва Мария Стоянова.

Благодарение на растящия приток от дигитални номади с нов начин на мислене, градът се променя. Така например преди 3-4 години тук не е имало и помен от вегетариански и вегански опции за храна. Сега вече човек може да попадне на всякакви ресторанти, които се развиват в тази насока, твърди Мария и заключава: „Много е готино да виждам, че обликът на Банско се променя, което за България е добра новина! Банско е вече целогодишна дестинация с много събития и през лятото“.

Снимки: Мария Стоянова




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Посещенията на чужденци в България през 2023 г. стигнаха нивата от преди Covid-19

Броят на посещенията на чуждестранни граждани в България се е увеличил с 16.0% през 2023 г., като най-голям принос имат посещенията от Турция и Румъния. Това се казва в публикувания днес от БНБ икономически преглед на макроикономическите..

публикувано на 13.05.24 в 20:15

Какъв е вкусът на България - кулинарията като част от туристическата ни визитка

Нашенската баница и шопската салата неведнъж са попадали в челните позиции на световни гастрономически класации. Но българската национална кухня далеч не се изчерпва с тези две ястия, нито с вездесъщите по заведенията кюфтета, кебапчета,..

публикувано на 13.05.24 в 11:10

Експерти дискутират бъдещето на кулинарния туризъм у нас

Кои са по-важните кулинарни и F&B (Food and Beverage или храни и напитки) тенденции през 2024-а?  Как се променят вкусовете на клиентите и готови ли са ресторантьори и готвачи за промяната? И още - ще стане ли България най-сетне световна гурме..

публикувано на 07.05.24 в 12:10