Някога в българската традиция, не е било прието жени да свирят на музикални инструменти, а още по-малко когато става дума за духови инструменти. Но с времето табутата падат и в наши дни се срещат не една или две талантливи българки, които са великолепни изпълнителки на тамбура, гъдулка, гайда, кавал и пр.
Българската музика набира широка популярност зад граници, затова не трябва да ни учудва, че до превъзходните ни инструменталистки вече се нареждат и чужденки. Сред тях е и Шоан Филипс.
Срещнахме я на Националния събор за народно творчество в Копривщица в началото на месец август – дребничка жена с жив поглед и топла усмивка. Шоан е англичанка от Ланкастър и един от хилядите чуждестранни фенове на нашенския фолклор зад граници.
"Кавалът е удивителен инструмент", казва Шоан и добавя: "Той е проектиран съвсем просто, но пък е универсален. Той е хроматичен, има няколко регистъра и е лесно преносим. Чрез него можеш да усвоиш една много красива традиция в областта на вашата музика. Българският фолклор е изключително богат, а пеенето ви е уникално! Хармониите са фантастични, но също и самите мелодии са много красиви и доста сложни, да не говорим за орнаментацията. Това е високо майсторска музика, която заслужава да бъде популяризирана по света."
Българският кавал се изработва най-често от сливово или черешово дърво, а звукът, който произвежда е мек, топъл и въздействащ. За Шоан това е екзотичен инструмент, който не се среща във фолклора на страната ѝ, по пък е широко разпространен в държави като България, Македония, Турция, както и в някои арабските страни. Англичанката е част от многонационален Балкански оркестър, който репетира в Амстердам. Тя преподава музика в начално училище, междувременно е спечелила подкрепата на Съвета по изкуствата на Обединеното кралство, /финансиран от тяхната лотария/ и сега изследва подробно балканската музика, в т.ч. и българската. А какъв по-добър начин за това от … кавала!
От две години Шоан усилено усвоява тънкостите му при пловдивския кавалджия Кирил Бележков. Преди да дойде в Копривщица, заедно с колегите й от Балканския оркестър, преминават през едноседмична подготовка за участието им на събора. Спомня си последното си участие във фолклорния събор:
"Преди 18 години посетих Копривщица, беше през 2005 г., и имаше наводнение! И всичко живо се пренесе долу в града, заради лошото време. Но беше много забавно! И запазих чудесни спомени от тогава, затова исках да се завърна. Сега съм тук с партньора си. Той пък се обучава да свири на вашата гайда и за първи път посещава страната ви, много се забавлява" - казва Шоан.
И допълва, че всяко посещение на България я обогатява и изпълва с позитивни емоции. Накрая с готовност позира за снимка, заедно с група гайдари, дошли от другия край на България, за да демонстрират, като нея, своя талант и любов към народната ни музика.
Цялото интервю с Шоан Филипс на английски език може да чуете тук:
Снимки: Венета Николова
Един от най-ярките, даровити и активни български творци с името Георги е диригентът, композитор и виртуозен гъдулар Георги Андреев. От 2000-ната година той е главен диригент на Националния фолклорен ансамбъл "Филип Кутев", а през 2021 г. е..
Пианист и диригент със световна кариера, от десетилетия Иван Янъков изнася концерти на няколко континента. Свирил е като солист с престижни оркестри в прочути зали, като нюйоркската Carnegie Hall или лондонската Cadogan Hall. Роден е в София,..
"Краят на реката" не е случаен филм – той търси универсалното в човешките преживявания отвъд границите, като същевременно е израз на културния диалог между България и Украйна. Създаден от сътрудничеството между български и украински филмови творци,..