Винените и гастрономическите турове набират огромна популярност по света, в т.ч. и в България. Според Световната организация по туризъм, този вид пътуване се превръща в ключов фактор за пълноценно опознаване на дадена дестинация за все повече туристи от Европа, Азия и САЩ. За тях вино, гастрономия, култура и природа вървят ръка за ръка.
България може да предложи богата палитра от автентични преживявания с аромат на вино. "От 5 хилядолетия по нашите земи се е правило вино, така че страната ни е с огромен потенциал" – казва Ивайло Катерски, председател на УС на Българската асоциация на винените професионалисти (БАВП) и лицензиран екскурзовод със сертификат на международната организация Wine & Spirit Education Trust. Според него, преди пандемията над 95% от пътуващите по линия на винения туризъм у нас били чужденци. Сега обаче и българите започнали да проявяват жив интерес към него.
"Освен че носят приходи, винените турове много добре се вписват в понятието устойчивост, а именно ексклузивност, по-високи цени, по-малки групи, преживявания на високо ниво", твърди Ивайло Катерски. Човек може да се обърне за съдействие към специализиран туроператор, който да подготви маршрута му от А до Я. А може и сам да се организира. За целта има достатъчно информация в интернет, както и множество онлайн карти на избите в отделните винарски региони у нас.
"Хубаво е, че нещата се развиват. Крак повлече Долината на река Струма и избите около град Мелник. Последваха ги районът на Пловдив, Североизточна България, Южен Сакар… Винари Северозапад също вървят напред, казва Катерски. В тези карти човек може да намери изби, които да посети, някои от картите са онлайн, други – не. Преди година изготвихме по поръчка на Столична община и градска винена карта на София с обекти, които представят българските вина по напълно обективни критерии, без комерсиални забежки.“
Над 70 изби в България развиват винен и кулинарен туризъм, сочат данни на БАВП. Немалка част от тези винарни разполагат с хотелска база. На много места се организират допълнителни преживявания, като колоездене, културни маршрути и пр. Местните сортове вина са визитна картичка на дадена дестинация. "Както когато човек отиде в Тоскана и иска да опита Chianti и Sangiovese, така 99% от нашите гости държат да пробват български местен сорт" – казва Ивайло Катерски и допълва:
“Дали ще е Димят, дали ще е Мавруд, дали ще е Широка Мелнишка лоза, това зависи от региона и от избата. Всеки отделен сорт е интересен, ценен и красив по свой начин. Как реагират чужденците? Те са по-скоро авантюристи, хора, които са пътували доста. Били са във Франция, в Австралия, Чили, Испания, Италия и сега искат да опитат и изживеят нещо ново. Малко са чувала за България, идват с широко отворени рецептори. Особено северноамериканците – те са без никакви забележки или предразсъдъци. И са изключително удовлетворени и приятно изненадани както от виното, така от храната, които им се предлагат в семейните изби, в малките къщи за гости и ресторанти из цяла България. Ефектът наистина е впечатляващ" – казва в заключение Ивайло Катерски.
Вижте още:
Снимки: Facebook / Ivaylo Katerski
Сладкото изкушение "Га́раш" е торта, чиято история е много любопитна и заслужава вниманието както на интересуващите се от история , така и на любителите на безспорните ѝ вкусови качества. Създателят ѝ е австро-унгарецът Коста Гараш. Смята се, че..
В рамките на официалната визита на българска правителствена делегация в Черна гора се проведе среща между министрите на туризма на България и Черна гора Мирослав Боршош и Симонида Кордич. Сред основните теми бе подетата от българското Министерство..
България се позиционира на картата на здравния туризъм като конкурентна дестинация, предлагаща качествен продукт на европейско ниво. Това каза пред БТА д-р Сийка Кацарова, председател на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм, във връзка със..