По повод 80-годишнината от спасяването на българските евреи по време на Втората световна война, в кюстендилската художествена галерия „Владимир Димитров-Майстора”, е подредена експозиция на две поколения местни художници от еврейски произход: Мориц Бенционов (1898 – 1941) и Арон Алкалай (Анрико) (1924 – 2012).
Характерно за град Кюстендил, където в преминава творческия път на Владимир Димитров-Майстора, е, че отношенията между различните етноси там винаги са били мирни и безконфликтни. През 1919 г. и 1920 г. в града се организират първите общи художествени изложби. В тях участват млади и талантливи художници – студенти и гимназисти, които по-късно ще формират гръбнака на националното ни изкуство. Личността на Владимир Димитров-Майстора става своеобразен притегателен център, около когото се сплотява начинаещата творческа група. Известно е, че именно големият художник е първият, забелязал и насърчил дарбата на младия Мориц Бенционов. Тих, скромен, с разклатено здраве, той създава произведения, които се нареждат сред големите постижения на българското изобразително изкуство от 30-те и 40-те години на ХХ в. Твори най-вече пейзажна живопис, вдъхновен от естествения допир с природата от Кюстендилския край. Критиката го нарича „романтичен пейзажист на кюстендилската долина“.
Художникът Арон Леон Алкалай (Анрико) също е роден в Кюстендил и постъпва в Художествената академия през 1944 г. Учи стенопис при проф. Кирил Цонев. Емигрира в Израел в годината на завършване на Академията – 1948-а. Арон Леон Алкалай преподава живопис в Института за изкуство – Бат Ям, в училище за изкуство и в държавния институт за учители по рисуване.
Снимки: Художествена галерия „Владимир Димитров-Майстора” - Кюстендил
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на украинския скулптор и неговия принос към българската архитектура...
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път..