Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Надгробное ридание" (Опело Христово) – похвални погребални песни на Разпети петък

Снимка: БГНЕС

На богослуженията в православните храмове на България има едно песнопение, което се изпълнява само веднъж в годината. Единствено на Разпети петък в църквите звучи "Надгробное ридание", познато и като "Опело Христово". Това е богослужение, свързано с разпятието и представлява синтезиран "разказ" за страстите Христови (страданията на Иисус Христос) и кръстната смърт на Иисус.


Песнопението е съставено от три статии и е със специфична и оригинална мелодия, достигнала непроменена до нас от незапомнени времена. На базата на този аноним (произведение, което няма подпис и не се знае авторът му) един от майсторите от първото поколение български композитори Добри Христов (1875-1941) създава уникално многогласно произведение, което звучи и днес в храмовете. По този начин тайнството на разпятието и кръстната смърт се предава като послание на миряните. Този сакрален момент е силно въздействащ и много тъжен и те кара да преосмислиш живота. 

В рамките на около 40 минути, колкото продължава песнопението "Надгробное ридание" с неговите три статии (песни), богослужението ни разказва за мъките и страданията на Христос, за да стане жертвеният агнец за всички хора и след това да възкръсне. Затова песните не звучат толкова като оплакване, колкото като възхвала на Христовите дела, на победата над смъртта и като очакване на предстоящото Възкресение.


"Надгробное ридание" в изпълнение на мъжката вокална формация "Светоглас" е с по-кратка версия от тази в църквата, но пресъздава основното послание на Разпети петък. Музиката е на Добри Христов – творецът, допринесъл най-много за развитието на източноправославната музика у нас. Изучавал композиция в класа на Антонин Дворжак в Прага, той работи в продължение на почти целия си живот за изграждането и развитието на хоровата култура на България", отбелязва в рецензия към албума на "Светоглас" изтъкнатият хоров диригент проф. Теодора Павлович. По думите ѝ, вълнуващ факт е, че изпълнението на "Надгробное ридание" от формацията е осъществено по авторските ръкописи, запазени в Патриаршеския Храм "Св. Александър Невски" в София. 

Снимки: БГНЕС

По публикацията работи: Анна Фуцкова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Камерният оркестър на Баварското радио

Камерният оркестър на Баварското радио гостува в София за Великден

Сред престижните състави – специални гости в 25-ия "Европейски музикален фестивал" в София, е Камерният оркестър на Баварското радио с артистичен директор Радослав Шулц. Първото гостуване в столицата ни на елитния ансамбъл ще се състои на 14 април..

публикувано на 10.04.25 в 08:25

"Ритъмът на Балканите" – уникална среща на традициите в проект на Оркестъра на народна музика на БНР

Сръбска тамбурица, румънски цимбал, критска лира и българска гайда ще звучат в десетото издание на най-успешния проект на Оркестъра за народна музика на БНР  – "Ритъмът на Балканите". Поредната среща с публиката на музикантите под диригентството на..

публикувано на 06.04.25 в 09:10
Альона Чехова

Альона Чехова: Симфониета-Враца е явление в музикалния живот на България

Филхармоничният оркестър на град Враца – Симфониета – се превръща в пристан за цигуларката Альона Чехова. Родена в руския град Тюмен (западен Сибир), израснала в украинския Крим и живяла повече от 10 години в Москва, където работи в Радиооркестъра и..

публикувано на 02.04.25 в 12:45