Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Елеонора Джоджоска-Младенова от Прилеп – летящ старт в София с Елизабет на Вагнер

Снимка: operasofia.bg

На 26 юни с премиера на "Танхойзер" се открива поредното издание на Вагнеровия фестивал в Софийската опера. Сред солистите са водещи имена на националния ни оперен театър: Танхойзер – Мартин Илиев, Елизабет – Цветана Бандаловска, Волфрам – Атанас Младенов, Херман – Петър Бучков, Венера – Габриела Георгиева, Валтер – Емил Павлов. Във втория състав, който ще се представи на 5 юли, Танхойзер отново ще бъде любимият на опероманите тенор Мартин Илиев, ролята на Венера ще представи изтънчената и изкусителна Радостина Николаева, Волфрам фон Ешенбах ще бъде изтъкнатият баритон Венцеслав Анастасов, а като Елизабет ще дебютира изключително красиво, обаятелно и талантливо младо момиче от Македония на име Елеонора Джоджоска-Младенова.

Йохана Вагнер - „Танхойзер“

Срещата ни започва с припомняне на факта, че първата изпълнителка на Елизабет в световната премиера на "Танхойзер" през 1845 г. – Йохана Вагнер (племенница на Рихард Вагнер и притежателка на изключителен глас), е била едва 19-годишна, когато е изпяла партията. Според други източници Йохана е била дори 17-годишна. Крехката и изящна Елеонора (чаровница с дълга черна коса и огромни, широко отворени тъмни очи), признава, че е на цели 24 и се смята за "по-зряла". "Вероятно по-късно ще я гледам по различен начин, но сега се радвам, че тъкмо в този момент имам възможност да я изпълня" – казва тя за ролята на чистата и самоотвержена графиня Елизабет.

Джоджоска-Младенова в сцена от „Вълшебната флейта“ на сцената на Софийската опера

Това не е първата главна роля на Елеонора, защото през февруари е пяла Памина от "Вълшебната флейта" на сцената на Софийската опера. Безспорно Елизабет е най-голямата партия, която досега е имала възможност да представи – вокално трудна и, както казва певицата – психически може би. Защото Памина също е младо момиче, но съвсем различно е вътрешното усещане на двете героини. Питам я как се е осмелила за такъв дебют – все пак Елизабет от "Танхойзер" е коронна партия на много големи майсторки, сред тях е легендарната българка Анна Томова-Синтова.

"Освен че имах достатъчно смелост, мисля, че както каза и маестро Карталов – и той също. Защото след като бях на прослушване, той повярва в мен и това ми даде достатъчно сила и смелост, за да продължа напред, да науча ролята и вече след като науча музиката, да правим всички останали детайли. Ролята е трудна. В тези месеци, откакто започнах да я уча, много хора ми казват, че съм луда заради това, че съм тръгнала да дебютирам точно с Елизабет, но искрено да Ви кажа, аз не чувствам ролята толкова тежка и трудна, няма толкова страшни гласови предизвикателства, които да не мога да надмогна. Разбира се, има разни предизвикателства, но с работата и с маестро Тринкс, и с маестро Карталов, и с всички колеги мисля, че успявам да го направя."

 С германския диригент Константин Тринкс, добре познат и много обичан и уважаван в Софийската опера, Елеонора работи за първи път и е забелязала изключителното му внимание към детайлите: "Той иска много красиви неща. Наистина е много добър музикант и може би не от първия опит, но като опитвам няколко пъти да направя това, което ми казва, се получава и става по-лесно. Защото все пак това ми е първата Вагнерова роля, а да пееш Вагнер и да пееш Моцарт има огромна разлика. Работихме дълго, но тази една седмица, която посветихме само на музиката, беше страшно полезна за всички нас, особено за мен. Всички насоки, които имам от Константин Тринкс, много ми помагат."

Елеонора е родена в четвъртия по големина град в Северна Македония – Прилеп. 13-годишна започва да учи пеене в музикалното училище в родния си град, после продължава в Държавното музикално училище в Битоля. Преди пет години, посъветвана от преподавателката си по пеене в Битоля Мая Митровска, пристига в София, за да учи в НМА "Проф. Панчо Владигеров" в класа на проф. Иванка Нинова – мецосопран със завидна солистична кариера и много успешен педагог. "Аз си намерих човека, който да ме научи на пеене – на това, което мога в момента" – казва Елеонора. "Разбира се, трябва да уча още много… но с нея работя по начина, който за мен работиВинаги, когато имам някакъв проблем, отивам при професорката за контрол, за да чуе, да ми каже ако правя нещо, което не трябва да правя, да ме върне обратно в релси. Много често, пеейки различен материал, се случва просто да загубиш част от това, което трябва да направиш, за да звучи по перфектния начин. Винаги ходя при нея, когато имам нужда". Всъщност Елеонора все още не се е дипломирала като магистър, затова пък от януари 2025 г. е редовен член на Софийската опера. Отбелязвам изумлението си от скоростта, с която се развива – от януари до юни е стигнала до главна роля в творба на Вагнер! Преди около година е била Първата дама във "Вълшебната флейта", след това е участвала в детски спектакли, през февруари е била Памина, а днес – вече Елизабет. "Може би много голяма крачка, но аз се чувствам добре" – казва момичето за този невероятен репертоарен скок. Атмосферата в Софийската опера за нея е прекрасна:

"Като млад солист, който няма толкова опит, мога да кажа, че съм много благодарна на всички колеги за подкрепата, за съветите. Просто знам, че има човек до мен, когото мога да питам за каквото се сетя – дали е за вокални съвети, или просто да имаш човек, с когото да си поговориш тук, мога да разчитам на тях. За режисьорите – "Вълшебната флейта" работихме с Вера Петрова, сега работим с маестро Карталов. И с двамата се работи толкова хубаво… Детайлите, които искат, всъщност ни карат нас като артисти да ровим по-дълбоко в образа. И аз съм много щастлива, че имам възможност да работя с тях."

Усеща ли близка своята героиня - Елизабет?

"Да, мога да кажа, че я чувствам много близка. Защото аз вярвам в чистата любов и вярвам в това, че всеки човек трябва да има шанс… просто да получи шанса да се покае и да му простят. Самата Елизабет – тя е млада, тя е чиста, обаче е толкова смела! Аз мисля, че съм достатъчно смела, за да мога да я направя така, както аз смятам че е правилно и както маестро Карталов я вижда."

За Елеонора от Северна Македония България вече е роден дом: "Защото аз вече имам семейство тук" (наскоро Елеонора се омъжи за солист от Софийската опера – великолепния баритон Атанас Младенов – бел. ред.). "Винаги всички хора, с които съм се срещала тук, са били много добри с мен, има много малки изключения. Щастлива съм, че съм тук."

Снимки: operasofia.bg, архив, Facebook / Атанас Младенов, Facebook /Eleonora Djodjoska

 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

"Случва се нещо"… дует "Ритон" в срещи с публиката в цяла България

Продължава турнето на дует "Ритон" "Случва се нещо". То носи името на последно издадения им албум с десет нови авторски песни. След концертите в Гоце Делчев, Хасково и Стара Загора, дуетът ще се срещне с публиката си в Добрич (17 юни), Велико..

публикувано на 17.06.25 в 10:15
Георги Златев-Черкин (1905-1977)

Георги Златев-Черкин – "Синеоката"

Още през 20-те години на ХХ век съвсем младият български композитор Георги Златев-Черкин е наречен от музикални критици във Виена "българският Шуберт". Талантливият творец е известен с камерни произведения като Клавирно трио, "Пасторал" за флейта и..

публикувано на 13.06.25 в 10:10

"Оцет ли пи, лимон ли яде"… за негативните послания – с усмивка

Стефан Вълдобрев пусна още един сингъл от албума си с "Обичайните заподозрени" – "!Удивителни въпросителни?". Следвайки името на албума, Стефан не престава да задава въпроси още в заглавието на песента "Оцет ли пи, лимон ли яде", и продължава да се..

публикувано на 12.06.25 в 10:15