Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Сагата "ОлгаДжи" най-после приключи

Точно след 14 години – на 30.10.2015 г. успешно приключи изваждането на потъналия кораб „Олга Джи” в канала, свързващ бургаското пристанище с езерото „Вая”. С трудната задача, която е доведена до положителен край беше наета след конкурс специализираната фирма „Водолаз 1” ЕООД от град Видин.  Същата подходи по нов начин за премахване на кораба от дъното - нарязването му под водата. Управителят на фирмата Ивайло Душков обясни, че до сега всички опити за изваждането на потъналия плавателен съд са били неуспешни, защото е търсен начин корабът да бъде изваден цял, а това е невъзможно.

 „Плавателният съд е потънал обърнат с кила, като всички палуби и надстройки са били на дъното. С течение на годините около него се трупат наноси и тиня, която действа като лепило и създава огромен вакуум и по този начин тежестта на кораба се увеличава многократно. Изчислихме, че на един кубик метал има натиск от около 1,5 тона тиня.  Представете си какъв е натискът от тинята на около 400 кубика! Единственото решение бе корабът да бъде нарязан на части. Първо го разрязахме на две, а след това всяка половина на още две части. Така всяко едно от четирите парчета, които са изчистени от наносите е тежко между 18 - 50 тона, което позволява изваждането му с кран и подходящи сапани /метални въжета/ без те да се скъсат. Задачата бе изключително трудна, защото нашите екипи трябваше предварително да изчистят наносите и тинята, за да се пристъпи към същинското рязане на метала. Целта ни бе да постигнем положителен ефект при ваденето без да се допускат рискове и се радвам, че успяхме, въпреки тежестта на операцията”, разказа Ивайло Душков.

Интересна е историята на кораба „Олга Джи”.

Той е построен в  Woolston Southampton J.I. Thorneycroft & Co Ltd. Кръстен е „Scillonian II”  и е бил предназначен за пътници. Извършва първото си плаване на 28 март 1956 от Пензанс, Англия и обслужва линия  между островите Сили/Isles of Scilly/. Двадесет години по-късно е продаден на P & A Campbell като „Devonia”, за да извършва плавания по Бристолския канал и р. Темза. През зимата на 1977-1978 г. „Devonia” е чартиран като ферибот. P & A Campbell прекратяват дейността си през 1980, а „Devonia” е придобит от Torbay Seaways и преименуван на „Devoniun” през 1982 г. Прави пътувания до Нормандските острови и местни екскурзии от Торки/Torquay/. През 1984 г. „Devoniun” е преименуван  на „Syllingar”. Извършва плавания от Къркуол /Kirkwall/ - Оркнейските острови, край северния бряг на Великобритания. През 1986 година корабът е продаден на крейсерска компания в Гърция и вече носи името „Remvi” до 1989 година. като извършва плавания в Адриатическо море. За кратко време корабът сменя името си още няколко пъти на „Africa Queen” /1989-1997г./ и  „Princess Eliana”  /1997-1998г./, извършвайки пътувания между Гана и Либерия.  Корабът е  продаден като „Olga J” през 1998 г. на кипърския корабособственик „Asterias Maritime”, чиято компания е регистрирана в Белиз.

Как корабът се озова в Бургас?

На 24 септември 1998 г. „Олга Джи” се появява на рейд в акваторията на бургаското пристанище. На следващия ден с цел ремонт застава на 25-то корабно място в Пристанище Запад. На 13 октомври 1998 година корабът е задържан от ДИК /Държавна инспекция по корабоплаването/, сега Изпълнителна агенция „Морска администрация”, тъй като не отговоря на международните изисквания за безопасност на корабоплаването. Фирмата корабособственик не плаща на екипажа, предимно ганайци, не плаща дължимите пристанищни такси нито за услугите на корабния агент. В тази връзка тогавашното ръководство на бургаското пристанище завежда дело в съда срещу корабособственика, което печели и корабът става собственост на пристанището. На 19 септември 2001 г. е назначена комисия, която бракува кораба за скрап с цел да бъдат покрити разходите на бургаското пристанище. На 29 октомври 2001 г. корабът е преместен в края на 21- во корабно място, за да започне неговото нарязване. На 30 октомври същата година „Олга Джи” потъва на 21-во корабно място /канала свързващ пристанището с езерото „Вая”/.




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

На няколко места в Бургас и областта спира водата утре

Утре от 8 до 17 часа ще бъде спряна водата в Бургас на  ул. "Дебелт", в участъка от ул. "Цар Самуил" до ул. "Любен Каравелов". Също без вода ще бъде част от  ул. "Македония", в участъка от ул. "Цар Калоян" до бул. "Княгиня Мария Луиза". Както и на  ул. "Пробуда", от ул. "Дебелт" до ул. "Цар Калоян" и по  ул. "Цар Самуил", от ул. "Дебелт" до ул...

публикувано на 24.11.25 в 18:10

Община Несебър извърши дезинфекция в района на Елените

Община Несебър извърши дезинфекция на почистени тротоари и улици в района на Елените.  Обработката е направена с професионална техника, предназначена за мащабни действия, като е използван препарат, съобразен с характеристиките на обекта и изискванията за безопасност, уточняват от общината.  След бедствието от 3 октомври обитателите и собствениците..

публикувано на 24.11.25 в 16:30

Повече време и инвестиции са нужни за въвеждането на принципа "замърсителят плаща"

Миналата седмица стана ясно, че въвеждането на принципа „замърсителят плаща“ ще бъде отложено до края на 2026 година. За това потвърди министърът на околната среда и водите Манол Генов. Това, обаче, не успокоява общините, тъй като предстои много работа по същинската експлоатация на изчислението и събирането на този вид такса смет. Всяка община..

публикувано на 24.11.25 в 16:00

За по-високи заплати протестираха пощенски служители в Ямбол

Пощенски служители от Ямбол излязоха на протест в обедната си почивка пред сградата в центъра на  града. Основното искане е за по-високо възнаграждение: Протестиращи служители споделиха: "Работата е много!" "Нашият работен ден започва сутрин в 7,30  часа и работим без прекъсване до 18,30 часа. заплатите ни са винаги около минималната за..

публикувано на 24.11.25 в 13:30

Протест на КНСБ с искане за достойно заплащане в обществения сектор

Пред сградата на народното събрание в столицата се провежда протест, организиран от КНСБ. Синдикатът недоволства от параметрите на бюджета и подоходната политика, като иска от депутатите допълнителни 62 млн. евро за заплати в обществения сектор. Протестът е организиран като предколедно тържество с елха и подаръци, но не всички от тях са пълни. В него..

публикувано на 24.11.25 в 14:00

Габриела Руменова: Отказът от услуги на мобилен оператор - писмен и входиран

Ще може ли пълноценно да се откажем от договор с мобилен оператор без неустойка при всяка индексация на цената и за какво да внимаваме при смяна на оператора?  Промени в Закона за електронните съобщения вече дават повече възможности на потребителите. Потребителят ще може да се откаже, ако мобилен оператор вдигне едностранно цените Досега по-силната..

публикувано на 24.11.25 в 12:30

Затваря се част от алеята от Бургас към „Сарафово“ заради укрепване на свлачището

Започват строително-монтажните работи по брегоукрепването на свлачището при бургаския квартал „Сарафово“, съобщават от общината.  По тази причина ще бъде затворен участъкът от пътя от пристанището да пропадналия район.  Препоръчва се на хората, които преминават по този маршрут, да потърсят алтернативни начини за придвижване. 

публикувано на 24.11.25 в 09:00