Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Сагата "ОлгаДжи" най-после приключи

Точно след 14 години – на 30.10.2015 г. успешно приключи изваждането на потъналия кораб „Олга Джи” в канала, свързващ бургаското пристанище с езерото „Вая”. С трудната задача, която е доведена до положителен край беше наета след конкурс специализираната фирма „Водолаз 1” ЕООД от град Видин.  Същата подходи по нов начин за премахване на кораба от дъното - нарязването му под водата. Управителят на фирмата Ивайло Душков обясни, че до сега всички опити за изваждането на потъналия плавателен съд са били неуспешни, защото е търсен начин корабът да бъде изваден цял, а това е невъзможно.

 „Плавателният съд е потънал обърнат с кила, като всички палуби и надстройки са били на дъното. С течение на годините около него се трупат наноси и тиня, която действа като лепило и създава огромен вакуум и по този начин тежестта на кораба се увеличава многократно. Изчислихме, че на един кубик метал има натиск от около 1,5 тона тиня.  Представете си какъв е натискът от тинята на около 400 кубика! Единственото решение бе корабът да бъде нарязан на части. Първо го разрязахме на две, а след това всяка половина на още две части. Така всяко едно от четирите парчета, които са изчистени от наносите е тежко между 18 - 50 тона, което позволява изваждането му с кран и подходящи сапани /метални въжета/ без те да се скъсат. Задачата бе изключително трудна, защото нашите екипи трябваше предварително да изчистят наносите и тинята, за да се пристъпи към същинското рязане на метала. Целта ни бе да постигнем положителен ефект при ваденето без да се допускат рискове и се радвам, че успяхме, въпреки тежестта на операцията”, разказа Ивайло Душков.

Интересна е историята на кораба „Олга Джи”.

Той е построен в  Woolston Southampton J.I. Thorneycroft & Co Ltd. Кръстен е „Scillonian II”  и е бил предназначен за пътници. Извършва първото си плаване на 28 март 1956 от Пензанс, Англия и обслужва линия  между островите Сили/Isles of Scilly/. Двадесет години по-късно е продаден на P & A Campbell като „Devonia”, за да извършва плавания по Бристолския канал и р. Темза. През зимата на 1977-1978 г. „Devonia” е чартиран като ферибот. P & A Campbell прекратяват дейността си през 1980, а „Devonia” е придобит от Torbay Seaways и преименуван на „Devoniun” през 1982 г. Прави пътувания до Нормандските острови и местни екскурзии от Торки/Torquay/. През 1984 г. „Devoniun” е преименуван  на „Syllingar”. Извършва плавания от Къркуол /Kirkwall/ - Оркнейските острови, край северния бряг на Великобритания. През 1986 година корабът е продаден на крейсерска компания в Гърция и вече носи името „Remvi” до 1989 година. като извършва плавания в Адриатическо море. За кратко време корабът сменя името си още няколко пъти на „Africa Queen” /1989-1997г./ и  „Princess Eliana”  /1997-1998г./, извършвайки пътувания между Гана и Либерия.  Корабът е  продаден като „Olga J” през 1998 г. на кипърския корабособственик „Asterias Maritime”, чиято компания е регистрирана в Белиз.

Как корабът се озова в Бургас?

На 24 септември 1998 г. „Олга Джи” се появява на рейд в акваторията на бургаското пристанище. На следващия ден с цел ремонт застава на 25-то корабно място в Пристанище Запад. На 13 октомври 1998 година корабът е задържан от ДИК /Държавна инспекция по корабоплаването/, сега Изпълнителна агенция „Морска администрация”, тъй като не отговоря на международните изисквания за безопасност на корабоплаването. Фирмата корабособственик не плаща на екипажа, предимно ганайци, не плаща дължимите пристанищни такси нито за услугите на корабния агент. В тази връзка тогавашното ръководство на бургаското пристанище завежда дело в съда срещу корабособственика, което печели и корабът става собственост на пристанището. На 19 септември 2001 г. е назначена комисия, която бракува кораба за скрап с цел да бъдат покрити разходите на бургаското пристанище. На 29 октомври 2001 г. корабът е преместен в края на 21- во корабно място, за да започне неговото нарязване. На 30 октомври същата година „Олга Джи” потъва на 21-во корабно място /канала свързващ пристанището с езерото „Вая”/.




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Акушерско училище за родители отваря врати в Бургас за месец

Акушерско училище за родители, чиято цел е да предостави на семейства необходимите знания и умения за здравословна бременност, успешно раждане и грижи за новороденото, отваря врати в Бургас. Инициативата е на акушерката Радост Николова и се осъществява с подкрепата на Община Бургас. В рамките на едномесечния курс родителите ще имат възможност да..

публикувано на 05.07.24 в 08:23

"Спри! Дай път на пешеходец" напомня в разгара на лятото БНР-Бургас

Лятното издание на кампанията на БНР-Бургас „Спри! Дай път на пешеходец“ ще се състои днес от 9.30 в Морската градина. Събитието е част от програмата за отбелязването на 145-годишнина от създаването на МВР в Бургас.  От началото на годината у нас са станали общо 3 259 катастрофи със 199 загинали и над 4000 ранени. При сравнение с данните за..

обновено на 05.07.24 в 07:27

Снимка на майка с балон райски газ активира Агенцията за закрила на детето

Държавната агенция за закрила на детето се сезира във връзка с публикации в социалните мрежи на снимка, на която по непотвърдена информация, родители употребяват т.нар. балони с райски газ в присъствието на бебето си.  Информация за случая е подадена през официалната интернет страница на агенцията, чрез опцията „Подай сигнал“. Агенцията е..

публикувано на 04.07.24 в 18:00

Въвеждат зелена вълна по бул. "Ал. Г. Коджакафалията" в Меден рудник

Въвежда се т. нар. "зелена вълна" по бул. "Александър Георгиев Коджакафалията" в ж.к. "Меден рудник". Целта е да се намалят транспортните задръствания и да се подобри пропускливостта на булеварда. От Общината обръщат внимание, че е въведена промяна на фазите на светофарно регулираните кръстовища. Водачите на моторни превозни средства и пешеходците да..

публикувано на 04.07.24 в 15:23

Окончателно: "Подпорната стена" на Шофьорския плаж е законно изградена

Скандалната "Подпорна стена", приличаща на хотел в местността "Алепу" на Шофьорския плаж край Созопол, е законно изградена. Това е окончателното решение на 5-членен състав на ВАС. Магистратите отмениха акта на служебния министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков от правителството на Гълъб Донев, с който отказа да съгласува..

публикувано на 04.07.24 в 14:35
Снимката е илюстративна

Над 150 коли ще участват в ретро парад в Бургас

XVII парад на класически автомобили и мотоциклети ще се проведе в Бургас. Над 150 колекционери от Бургас и страната ще се включат в него, каза за БНР Бургас Димо Джамбазов, председател на  Сдружение авто мото-клуб "Ретро".Събитието ще започне на 6 юли от 10 и ще продължи до 14 часа в отсечката от Пантеона към Флората. Ученици от гимназиите по..

обновено на 04.07.24 в 11:04

Община Бургас поиска воден спасител само за района на моста. Старши спасител: Неизпълнимо!

"Община Бургас е готова да плаща на воден спасител, който да следи само района на моста и е поискала осигуряването му." Това заяви директорът на дирекция „Управление при кризи, обществен ред и сигурност“ Веселин Василев в интервю за БНР Бургас, след като в края на юни двама души скочиха оттам и се удавиха. „Ние сме поискали съдействие..

публикувано на 04.07.24 в 09:29