Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Весела Иванова, СРСНПБ: И в трудни времена българският учител показа, че е ключова фигура

Снимка: СРСНПБ

Учителското съсловие отново показа, че може и контролира нишките на живота. Това смята Весела Иванова, председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България за Област Бургас. Тя припомня, че в миналото кметът, попът и даскалът са били ключовите фигури в обществото.

Споделяме мнението на Весела Иванова. 

"Както в цялата страна, така и в цяла област Бургас от 16.03.2020 г., учебните заведения преминаха към обучение от разстояние - в електронна среда. Никой от гилдията не беше подготвен за тази ситуация, никой не знаеше какво го очаква, но пораснахме и показахме, че можем. 

Много трудно и много тежко - за 2 дни всички ние трябваше да променим мисленето и съзнанието си, да се обучим и подготвим за новото и непознатото, да минем на последна предавка и да подготвим електронното обучение. За 2 дни трябваше всичко да се пренастрои по нови начини, да се въведат нови правила, да се ангажира много ресурс. През уикенда се обмениха хиляди постове с ресурси, указания, съвети, упътвания. Но успяхме... Безсънните нощи и целодневното обучение си струваше.

Изминалата седмица го доказа.

Защото учителите и директорите станаха модерните лидери в образованието, посланици на новото и креативното, зашото с професионализма си съхраниха българската духовност и доказаха, че училището винаги е било най-здравият стълб в историята на една нация.

И само за седмица - бавно и полека учителството порасна за няколко години и доказа, че е било, е и ще бъде ключова фигура във всеки един процес.

Какво се случи - революция в образованието!

За 2 дни, за броени часове.

В петък, 13.03.2020г. дойдоха първите инструкции, в понеделник, 16.03.2020 г, хиляди учители започнаха новото - онлайн занимания.

МОН даде cвoбoдaтa на вcякo училищe дa избeрe нaчинa, пo кoйтo тoвa дa cлучи, cпрямo възмoжнocтитe, c кoитo рaзпoлaгa. Тoвa мoжeше дa cтaнe чрeз рaзлични eлeктрoнни плaтфoрми зa cинхрoннo и acинхрoннo oбучeниe, кoитo чacт oт училищaтa вeчe изпoлзвaт - Шкoлo, учa. ce, Оffiсе 365, g suitе) или oнлaйн oбучeниe в рeaлнo врeмe c пoмoщтa нa рaзлични видeo урoци и eлeктрoннa кoмуникaция.

И училищата го направиха - бързо, качествено и отговорно.

Почти всички участници в образователния процес бяха снабдени с електронни устройства за работа и имаха достъп до интернет. Там, където беше проблем, медиаторите работеха на терен и разнасяха материали до всяко дете. Повечето учебни заведения организираха образователния процес от първия ден синхронно или асинхронно, със седмично разписание, по всички учебни предмети, с онлайн уроци и виртуални класни стаи по всеки предмет - Classroom, Google Meet.

Учителите продължиха образователния процес на учениците в избрани от тях електронни платформи (предимно Messenger, Google Classroom, Discord, E-mail, от 18.03.2020 г. - Shkolo.bg). Образователни платформи, издателства, национални и местни телевизии - всички бяха съпричастни с каузата образование. Ангажираността на учениците беше при спазване на дневния режим, утвърден със заповед на директорите, в който един учебен час за малките ученици беше 20 минути, а за останалите - продължителност 30 мин. с 20-минутни междучасия.

Учителската общност показа висок дух, себеотрицание, личен пример и инициативност, като споделяше уроци, разработки, материали. Учителите използваха всички виртуални "комуникатори", за да обхванат учениците, общуваха по телефона с родители и ученици, говориха един с друг, обменяха помощ и се подкрепяха един друг. Такава гигантска крачка в дигиталната среда би била невъзможна в ежедневната рутина. Извънредната ситуация отприщи невероятен стимул за справяне и овладяване на обстоятелствата и адаптирането им към действителността. Такова единение на усилията на учителите и ответна, адекватна, реакция от страна на родители и ученици е безпрецедентна реакция на единение в близката ни история поне от Възраждането насам. Този просветителски устрем - повлиян от личностната мобилизация на всеки един човек, поставен в условията на екстремален момент.

Направо потънахме в дистанционното море и това ни отклони от вятъра на медийния короновирус" - споделят самите учители.

Проведените образователни единици се отразяваха в електронния дневник на училищата чрез вписване на темите. Всеки ден учителите отчитаха своята работа чрез попълване на електронен доклад. На учениците се провеждаха часове с не повече от разпоредената от МОН ангажираност. Темите, преподавани от учителите, бяха с цел преговор и упражнение, насочени предимно към самостоятелна работа на учениците, за да се избегне постоянното стоене пред монитора. На учениците не бяха поставяни отсъствия и оценки. Отговорната им работата беше стимулирана с положителни «отзиви - похвали» в Школо.БГ.

За обратна връзка с родители и ученици повечето учебни заведения бяха подготвили онлайн анкети в които в 90 % от отговорите и на двете страни, се наблюдава положителна оценка по отношение на избраните от учителите платформи, методи на работа и възможност за обратна връзка. Към момента учителите и учениците на от цялата област работят върху активацията на профилите си в Office 365 и Teams.

А учениците? Как са?

Малките - много притеснени, защото до този момент са свикнали винаги пред тях да има учител. Големите - доволни, че се обучават в нова среда, че получават знания от разстояние.

Но всички бързо пораснаха и вече влязоха всеки в "своя електронен час".

И всички разбраха, че училището е един голям свят, не само сграда. Свят, в който и от разстояние могат да получават духовно богатство, знание, приятели.

А родителите?

С тази революционна крачка успяхме да убедим и скептиците, че да си учител е призвание, а не професия за всеки. Те ни повярваха, довериха ни се и осъзнаха, че училището не може да изпълни своята мисия без тяхното съдействие. За седмица станаха наши партньори във всички действия и дейности по пътя напред към знанието. Подкрепяха ни повече, вярваха ни, съдействаха ни, бяха търпеливи!

Защото ни разбираха, защото никой не беше работил в такава извънредна ситуация.

И тук - за психологическия баланс на всички в системата - много помогнаха училищните психолози, педагогически съветници и медиатори.

След екстремната адаптация с новата ситуация последва силна нужда от психологическо адаптиране, за да могат учениците и техните родители да успеят да се справят с новото и преодолеят кризата. По тази причина много учебни заведения обособиха рубрика "Виртуален психолог". Всеки психолог потърси най-правилният път да стигне до учениците си - къде със създаване на виртуални групи за обща и допълнителна подкрепа, къде чрез използване на различни игрови варианти, къде чрез лични консултации. Създадени са анкети за обратна връзка с родителите и с учениците. Всекидневни са публикациите в групата, на лични съобщения в месинджър, вайбър и телефон. Провеждани са разговори с всеки ученик с допълнителна подкрепа, както и тестове, и подкрепа през месинджър всеки ден от седмицата. Активно се поддържа връзка с УС за споделяне на това как протича всеки един "електронен ден" в изолация. Търсят заедно алтернативни варианти за добро прекарване на времето с близките хора у дома, правят проективни тестове за самопознание, играят игри и др.

Много трудности преживяхме всички заедно, много въпроси решихме, но направихме голяма крачка в процеса на дигитализация на училището. Чака ни много работа, но всички членове на училищната общност показаха гъвкавост, адаптивност, сила, трудолюбие и смелост.

А образователната система показа, че може да направи революция в кратки срокове."


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Проф. Сотир Сотиров официално пое ректорския пост на Бургаския държавен университет

Проф. д-р Сотир Сотиров официално встъпи в длъжността „ректор“ на Бургаския държавен университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Това стана днес, след като подписа договор с министъра на образованието и науката. Сотиров беше избран в надпревара с още трима кандидати. Той е учен с международно признание в областта на изкуствения интелект и има активна..

публикувано на 05.09.25 в 16:30

1/3 от задачите в изпита по математика след 7. клас ще изискват познания по природни науки

В изпита по математика след 7. клас около 1/3 от задачите ще изискват познания по природни науки, обяви министърът на образованието Красимир Вълчев.  Целта на промените в този изпит от Националното външно оценяване е да се спре наизустяването на формули и да се подобрят уменията на учениците да решават практически задачи.  Според Вълчев промените в..

публикувано на 03.09.25 в 17:30
Новият корпус на ППМГ

Част от ремонтите в бургаските училища приключват до 15 септември

Завършен напълно ще бъде корпуса към Математическата гимназия в Бургас към 15 септември, а през 2026 година се очакват първите ученици в новоизграденото училище в квартал „Крайморие“. Това съобщи за БНР Бургас ресорният зам.-кмет Михаил Ненов. Във всички образователни институции в Бургас тече подготовка за първия учебен ден. На..

публикувано на 03.09.25 в 12:00
Валентина Камалиева, началник на РУО-Бургас

Валентина Камалиева, РУО-Бургас: Училищата се подготвят за новата учебна година, 15 от тях ще са с нови директори

15 училища в Бургаска област през новата учебна година ще бъдат с нови директори. 28 са били кандидатите, които са се явили за обявените свободни позиции на конкурсите обявен от Министерството на образованието и науката. Четири от училищата с нови директори са в община Бургас, а останали са  в Созопол, Несебър, Поморие, Руен, Сунгурларе и..

публикувано на 01.09.25 в 13:00

Димитър Маджаров е новият директор на НУМСИ "Проф. Панчо Владигеров“

Димитър Маджаров е новият директор на Националното училище по музикални и сценични изкуства "Проф. Панчо Владигеров“ в Бургас. Това стана ясно след проведения в края на месец август конкурс за длъжността в Министерството на културата. Резултатите са публикувани днес на сайта на министерството.  Димитър Маджаров бе дългогодишен директор на..

публикувано на 01.09.25 в 12:49

Конкурс за нов директор на Музикалното училище в Бургас

Националното училище по музикално и сценично изкуство „Проф. Панчо Владигеров“ в Бургас ще има нов директор. До конкурса в Министерството на културата са допуснати двама кандидати. Това са настоящият директор на общинското предприятие „Летен театър, фестивали и концерти” Димитър Маджаров и оперната певица Биляна Данаилова.  Те ще се явят на прослушване..

публикувано на 26.08.25 в 17:32

Откриха обновения Колеж по туризъм в Бургас

17 нови конферентни зали ще ползват студентите в Колежа по туризъм. Те са факт благодарение на ремонт, продължил около година.  Днес обновения колеж в Морската градина на Бургас бе официално открит. Това стана с  водосвет, в присъствието на министър Красимир Вълчев, кмета на Бургас Димитър Николов, областния управител Владимир Крумов..

публикувано на 25.08.25 в 17:57