Яхтена марина, зони за отдих, амфитеатър…Всичко това трябва да се реализира в Зоната за обществен достъп на бургаското пристанище, която вече се разширява и в района около входа на порта. Вече има и стартирала обществена поръчка за изготвяне на работен проект, а от бургаската камара на архитектите изразиха редица възражения и поискаха процедурата да бъде прекратена.
От местната колегия изпратиха отворено писмо с техните възражения до редица институции. Проектът предвижда зоната в района около седмо до девето корабно място да се изчисти от товаро-разтоварна дейност и да стане за обществен достъп и яхтено пристанище. Според арх. Костадин Христов, някои от процедурите са нарушени. В момента има открита такава за изработване на генерален план на Зоната за обществен достъп, при одобрено задание, посочва той. Те се бавят и се минава към частично реализиране на елементи от този план, без да е ясна цялостната визия за развитие на участъка. Преди време се организира конкурс за идейна концепция именно за тази зона, на който да стъпи бъдещият работен проект. Самият Христов е участвал в него, но посочва, че не е обжалвал решението на журито. А относно процедурите той и колежката му Венета Иванова поясняват, че генералният план е градоустройствената основа, върху която трябва да стъпи всичко, което ще се реализира в тази територия. А в този случай не се върви от общото към частното, а обратно. Така обществената поръчка за работен проект е пусната на база на спечелилия конкурса за идейна концепция, а Венета Иванова допълва:
„Без да е обсъдено нито с обществеността, нито с регионалната колегия, което е наясно с тази проблематика. И, мен лично, много ме смущава фактът, е зоната, в която ще случват най-големите обществени нови сгради, зона, която е изключително значима и е връзката между града и морето, стават без обществено презентиране“, коментира Иванова.
В идейния проект има интересни идеи, но имаме притеснения относно транспортната обвързаност с останалата част от зоната, посочва Костадин Христов. Затова беше важно да видим и останалите предложения, но те не бяха обсъдени с нас и не получихме достъп до тях, поясняват архитектите.
„По първоначалния генерален план е предвиден, в оста на входа на пристанището, да бъде реализиран един пешеходен мост, който да подобри достъпността до южната част на зоната. В проекта, който е премиран на първо място, този пешеходен мост е отпаднал, защото тази зона, тихата, седмо – девето корабно място, се предвижда за зона за т. нар. „елитни яхти“, казва Христов.
Автогарата стеснява достъпа до зоната, а по първоначално предвиждане, трябваше да има голям площад, който към момента е с намалени размери, добавя Костадин Христов. Архитектите настояват за широко обществено обсъждане на проектите, за да се намери най-доброто решение за бъдещата зона за обществен достъп.
„Тенденциите в съвременните градове са да могат хората не просто да се разхождат покрай кея и да се любуват на яхти, а да могат да се докоснат и до морето. Най-грубият пример е масовата посещаемост на понтонните мостове на Кристо Явашев на езерото Комо. Реално, ние имаме възможност тук, в сърцето на пристанището, да реализираме подобна идея. Тук е водна повърхност, която целогодишно е тиха. Тук може да има водни колелета; лодки за разходка; понтони; аквапарк; водни ски… Атракции, които да обслужват целия град и да привличат туристически поток. Яхтите привличат, ама не са всичко“, смята архитектът.
Няма да се прекрати на обществената поръчка за работен проект на разширението на Зоната за обществен достъп в Бургас. Затова са категорични от Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ). Към момента има подадени две оферти за изработването на работен проект на зоната, която трябва да отвори Бургас към морето и от страната на ж.п. гарата. На базата на спечелилите конкурса проекти за идейна концепция на зоната, е изготвена техническа спецификация, а предложенията в настоящата процедура трябва максимално да съответстват на нея. Именно в тези проекти е отпаднал моста, който трябва да минава над морето. От ДППИ казват, че той не е задължителен елемент, но не посочват причини, освен че той просто не бил предвиден в проектите и отрекоха, че това е, за да не се пречи на акостирането на яхтите. Но посочват, че може и да се направи мост в бъдеще.
А защо яхтена марина? На първо място, казват от предприятието, защото сме пристанище и е нормално да има пристанищна дейност, в случая - за пасажерски плавателни съдове. Казват, че имало и желание за марина, защото все повече хора имали лодки и яхти. Според тях - ще привлича и туристи. Също така - ще носи и приходи на порта.
И още - пешеходният достъп трябва да бъде осигурен през ул. „Александровка“, покрай автогара Юг и да излиза в зоната. Той трябва да е съобразен със съществуващата инфраструктура. Автомобилният ще бъде през входа на пристанището. Предвижда се между 1 и 4 корабно място да има паркинг, четириетажен, с 400 места.
От ДППИ отговорят уклончиво за провеждане на обществено обсъждане. Такова, на този етап, няма как да се проведе, поясняват и добавят, че в последствие ще бъдат спазени всички законови процедури. А относно конкурса за идейна концепция, поясняват, че представител на архитектите е участвал в него и е имало време да се отправят възражения. Темата ще бъде разглеждана и от местните общински съветници, така че тя ще търпи развитие. В момента, от държавното предприятие са категорични, че няма да прекратят обществената поръчка, каквото е желанието на камарата на архитектите в Бургас.
В Бургас близо 2 часа продължи протеста срещу влизането на страната ни в еврозоната и приемането на еврото. Над 80 души, основно симпатизанти на партия „Възраждане“ скандираха „Оставка!“ и „Да живее България!“. Протестиращите се отказаха от предварително планираната блокада на улица „Христо Ботев“, която е основна пътна артерия в града. С 2..
Временно ограничение на достъпа до пътя към Шофьорския плаж (Алепу) се въвежда утре, 5 юни, в часовия диапазон от 9 до 12:30 и от 15 до 17 часа, съобщават от общината. Причината е провеждането на демонстрация на иновативни технологии за наблюдение, в рамките на пилотен проект, финансиран от Европейския съюз. Проектът включва използване на мобилни..
По повод Световния ден на Океана, Институтът по океанология – БАН, Варна организира специално събитие в Морската градина на Бургас. Инициативата цели да привлече вниманието към важността на моретата и океаните и да насърчи прилагането на отговорни практики, в защита на биоразнообразието и природните ресурси на Черно море с активното участие на..
Протест на симпатизанти на партия "Възраждане" ще се състои тази вечер пред сградата на Община Бургас от 18:30 часа. Това е третото подобно мероприятие в Бургас срещу въвеждането на еврото в България. ЕК: България е готова да приеме еврото от 1 януари 2026 г. Предвидено е шествие по ул. "Христо Ботев", "Сан Стефано" в частта до..
По решение на правителството Община Созопол получи собствеността върху поземлен имот - частна държавна собственост. Причината е реализацията на обект - улица до връзката с общински път Созопол-Приморско-в.с. Дюни. Имотът е с площ 1090 кв.м и се намира в местност "Св. Марина". С изграждането на новата улица се цели да се ограничи влизането и престоят..
Сдружение „За чиста природа Дюлево“ сезира омбудсмана на община Средец заради изграждането на фотоволтаичен парк с площ от 8 500 декара край селата Дюлево, Суходол, Светлина и Орлинци. Днес организацията внесе второ писмо, след като на първото от 17 март не е получен отговор. Жители на села в община Средец: Не искаме соларен парк В писмото..
Фокусът на Община Бургас е върху пространството около автобусната спирка на бул. „Демокрация“, в близост до фонтана с гъбките. От администрацията канят бургазлии да попълнят анкета и да дадат своите предложения за концепция, като присъстват на място - автобусната спирка срещу Трета поликлиника на 6 юни от 11 до 17 часа. Бургазлии могат да..
Протест на симпатизанти на партия "Възраждане" ще се състои тази вечер пред сградата на Община Бургас от 18:30 часа. Това е третото подобно мероприятие в..
По стар стил в Българи отбелязват днес деня на Св.Константин и Елена. Нестинарски игри, които са станали емблема не само на селото, но и на цяла Странджа,..
101 хиляди пътници са обслужени на летище Бургас от началото на годината до края на месец май. 1 365 са полетите регистрирани за периода. Това прави 6%..