Европейската комисия (ЕК) публикува своето предложение за регулация на изкуствения интелект (ИИ). Рамката предвижда строги правила и съответно наказания за компаниите, които не ги спазват.
Но нека в началото стане ясно какво се разбира под изкуствен интелект (ИИ). Това е способността на една машина да демонстрира способности, присъщи за хората - да разсъждава, да се учи, да планира или да твори.
Евродепутатът Ева Майдел е член на специално създадената комисия по въпросите на изкуствения интелект (ИИ) в Европейския Парламент.
„За първи път имаме уникалната възможност да проучим задълбочено темата, нейните предизвикателства, рискове, но и нейните възможности. Имаме възможност да се консултираме с всички заинтересовани страни, относно краткосрочните, но и дългосрочните цели на изкуствения интелект (ИИ).
Аз бих искала да видя тази комисия като мястото в Европа, където се води важния дебат за ИИ и как той да бъде развит в Европа“, смята евродепутатът.
А в Европа изкуственият интелект може да донесе много ползи, като например по-добро здравно обслужване, по-безопасен и чист транспорт, по-ефективно производство и по-евтина и по-устойчива енергия.
Но трябва да се изгради визия за развитието на изкуствения интелект до 2030 година, смята евродепутатът Ева Майдъл.
„Балансът, който се опитваме да направим – как регулирайки, да не заставаме на пътя на малките и средни предприятия, на стартиращите компании, които използват тази технология. Изключително е важно да дадем възможност на иновациите да се случват. Но в същото време да направим така, че да бъдем предпазени, когато има определени рискове“, категорична е Майдъл.
Притеснения има не само в Европа, но и в света. Някои се страхуват, че ИИ скоро ще определи живота ни по начин, който не е желан. Според критиците, технологията вече има лош социален ефект и може да бъде използвана като инструмент за социален контрол от авторитарни правителства. Други, смятат, че изкуствения интелект може да бъде двигател на икономическия растеж. Техните притеснения са, че Европа ще изостане още повече от Китай и САЩ, що се отнася до бъдещите технологии.
В крак с тенденцията и именно с идеята Европа да не изостава, Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации в Бургас ще започне през есента обучение в специалност – „Програмиране на изкуствен интелект", а след това и на „Програмиране на роботи“. Това каза директорът на учебното заведение Димитрина Тодорова.
„Партньорите на училището са 17 компании, които интензивно работят с нас, участват в учебните процеси, имаме лекции с тях, проектни дейности.
Конфедерацията на работодателите и индустриалците събраха много мнения от много сектори в бизнеса, че има необходимост от специалности като „Програмиране на изкуствен интелект“ и "„Програмиране на роботи““.
Статистиката също алармира за липса на специалисти. Едва 5% от българските фирми с над 10 служители са използвали изкуствен интелект под някаква форма през 2020 година, показва данните на Евростат. Това е малко под средното ниво за ЕС, където 7% от фирмите използват приложения за изкуствен интелект. За сравнение в Ирландия процентът е 23 на сто.
И докато първия випуск на специалност „Програмиране на изкуствен интелект“ завърши, в Европейския съюз вече ще е в сила регулацията и строгите правила при използването на тези технологии.
Предлага се забрана за разработката на изкуствен интелект, който идва с "неприемлив" риск. Това например би бил софтуер, който извършва социално оценяване на хората, т.е. колко примерни граждани са на базата на различни критерии.
Следва категорията за високорисков изкуствен интелект. Тук правилата са най-строги. За алгоритми с висок риск могат да бъдат определени доста системи, включително самият начин на обучение на изкуствения интелект.
Ревизираните правила признават заплахата от лицевото разпознаване за правата на човека и свободата на хората. Но те посочват и, че технологията може да бъде използвана за търсенето на изчезнали деца, престъпници или заподозрени в извършването на терористични атаки.
Използването трябва да бъде разрешено от съд или независим административен орган и да бъде ограничено във времето и пространството.
Репортажът е създаден като част от рубриката "Рестартирай Европа. По-силна - за теб", която се излъчва с финансовата подкрепа на Европейския Парламент.
Вторият ден, обявен за бойкот на пазаруването в хипермаркетите, както и минусовите температури не опразниха магазините в Ямбол. Клиентите са по- малко в сравнение с другите делнични дни, повечето от тях знаят за протеста, но не вярват, че цените в магазините ще паднат. „Показваме, че сме съпричастни, обаче мисля, че големите вериги няма да направят..
От -13 до -5 градуса е минималната температура в региона. Движението на автомобили в Бургаска област се осъществява при зимни условия . Всички пътни участъци са обработени срещу обледяване, налична техника и в момента е на места и продължава работата по почистване на заснежени и заледени участъци, съобщи за БНР Бургас Областно пътно управление...
Въпреки сериозната виелица от вчерашния ден, която блокира живота в общините на Юг от Бургас, в Царево няма да обявяват ваканция за ученици и детски градини. В рамките на вчерашния ден снежната стихията беше овладяна. Беше осигурен достъп до училища, детски градини, медицинския център и важните институции. Днес на терен продължава почистване на..
За три месеца затварят част от ул. „Св. Патриарх Евтимий“ в Бургас. От днес до 20 май се въвежда временна организация на движението на превозни средства в участъка между ул. „Георги С. Раковски“ и ул. „Княз Борис I“. Причината е продължаващите дейности за подмяна на водопроводната и канализационната мрежа.
От днес в цялата страна започват масирани проверки на екипи от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), Националната агенция за приходите (НАП) и Комисията за защита на потребителите (КЗП). Те са част от разпоредените мерки след свиканото от премиера работно заседание за цените на хранителните стоки, съобщиха от Агенцията по безопасност на..
Към 17 часа е възстановено движението по път I-9 Варна – Бургас в района проход „Приморски“ за МПС до 12 тона. Към 14 часа е възстановено движението за всички автомобили по 35-километровия участък от АМ "Тракия" между Карнобат и Бургас . Трасето е почистено, опесъчено и проходимо при зимни условия. Екипите на пътноподдържащата фирма са на терен..
По-високата цена от 2 лева на час ще намали потреблението на Синята и Зелена зона, основно в централната част на Бургас. Такова е становището на Пламен Димитров, управител на Общинско предприятие „Транспорт“. По думите му новата цена за платено паркиране ще ограничи автомобилния поток и ще освободи паркоместа. Според Мартин Кръстев от ПП-ДБ,..
Опит за измама с името на общинския превозвач „Бургасбус“. Фалшива страница във фейсбук публикува реклами, които обещават на бургазлии карти за..
Отпада ограничението за движение на тежкотоварни автомобили над 12 т по пътя Омуртаг–Котел в участъка Котел – Тича. Това съобщиха от Агенция "Пътна..
Към 17 часа е възстановено движението по път I-9 Варна – Бургас в района проход „Приморски“ за МПС до 12 тона. Към 14 часа е възстановено движението..