Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как се възстановяват плажове след бури? Всеки "сам си преценя"

Последиците от бурята на плажа в "Крайморие"

Бурното море често създава проблем с частичното унищожаване на плажните ивици. И когато наематели и концесионери на тези обекти вкарат тежка техника, за да ги възстановят, проблемите се увеличават. Защо хем държавата задължава плажовете да са поддържани, хем ограничава тези дейности?

Взимаме два частни случая от плажа в бургаския квартал „Крайморие“. Първият е от началото на годината, когато канализационна тръба аварира и отнесе част от пясъка в морето. Вторият – отпреди месец, когато буря иззе отново пясък в морето. Възстановяването на плажа ни е вменено с договора, посочва концесионерът Николай Димитров.

„Сега, в есенния период, няма да предприема нищо. Първо – защото това е безмислено. А на пролет ще сигнализирам отново всички институции да дойдат, да видят и те да предложат начина и метода, по който аз да го възстановя. Защото аз друг начин и метод, на този етап, освен използването на тежка техника, за възстановяването на такава щета, на такова бедствие бих казал – не зная. В момента липсват над 2 000 кубика пясък. Няма как на ръка да се възстанови. Ако някой твърди, че може да го направи – да заповяда“, коментира Димитров.

От Асоциацията на концесионерите на морските плажове изпратиха и становище до Министерството на туризма, прикрепено с анализ, изготвен по европейски проект как да се опазват ивиците. Това, което прави Димитров, е да депонира част от пясъка, за да го запази и след това да възстанови ивицата. Други изграждат предпазни диги от пясък, които всяка година провокират дискусии. Това е наречено във въпросния анализ „мека“ (временна) защита или Soft engineering – „съвременен подход, при който се запазват плажните ресурси и избягват негативните ефекти на трайните (твърдите) конструкции. Вместо това за предпазване на бреговете се създава „мека“ (т.е. непостоянна) структура, като се създава по-голям резерв от пясък, изтласквайки бреговата линия към  морето“ Подобни практики се използват в Европа и Америка.

А каква е практиката у нас?

В края на септември, Министерството на туризма изпраща писмо до асоциацията с условия, при които плажовете да бъдат подготвени за зимния сезон. И посочват, че са поискали становища от други институции и са извършили сериозен анализ на сиатуацията от последните две зими. А именно:

1. Трябва да се подаде инвестиционно предложение до съответната екоинспекция, която да прецени дали трябва да се извършва (например) оценка за въздействие върху околната среда.

2. Басейновата дирекция трябва да издаде предписания  как да се случат тези дейности.

3. Съответната общинска администрация трябва да излезе с положително становище, с цел опазване на околната среда.

А знаят ли институциите за тези им вменени задължения?

Отправихме въпроси и към трите посочени. От екоинспекцията посочиха, че оформянето на диги по плажовете не отговаря на определението за инвестиционно предложение и няма как да провеждат подобни процедури. Институцията им трябва да е уведомена от концесионера, че ще се правят диги и да съгласуват действията, ако ивицата попада в защитена територия. От Басейновата дирекция „Черноморски район“ посочват, че концесионерът има задължение да прецени дали плажа попада в определен район със значителен потенциален риск от наводнение и в такъв случай те ще му дадат указания. От Община Бургас пък коментират, че законът не им вменява да изразяват становища по подобни действия на плажа.

Изпратихме запитване и отново до Министерството на туризма – как тогава концесионерите да се снабдят с този наръч документи, след като другите институции посочват, че това не е в техните ангажименти? До този момент нямаме получен отговор.

И така редица въпроси остават висящи. Как да се предпазват плажовете от бури? Как да се възстановяват плажовете след бури? След като институциите само си прехвърлят топката, а когато дойде лято, всички ние искаме да сме на хубави плажове с чист пясък. Но, очевидно, единственият възможен отговор е добилият популярност напоследък израз „всеки сам си преценя“.

Мнението на Николай Димитров можете да чуете в прикачения файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Подновиха стария водопровод на селската чешма в Тополица

С тарата чешма пред Кметство с. Тополица отново дарява прохлада на местните жители и гости на селото. По проект на обща стойност 12 хил. лв беше изцяло подменен стария водопровод на чешмата. Това се случи с безвъзмездно финансиране по Програма „Капка по капка“, благодарение на Фондация „Бикоуз“ в помощ на благотворителността, с финансиране на JTI и..

публикувано на 27.11.25 в 17:00
Зам.-министърът на културата Георги Султанов покани протестиращите в Министерството на културата, за да обсъдят проблемите и исканията им.

Протест на организации с проекти по ПВУ пред Министерството на културата

Представители на организации от сферата на културата, които изпълняват проекти, финансирани по Плана за възстановяване и устойчивост, се събраха на протест пред Министерството на културата. Според тях е блокирано отчитането и е забавено изплащане на средства по процедурите, администрирани от Национален фонд "Култура", което ги изправя пред финансови..

публикувано на 27.11.25 в 16:20

Вдигат тарифите на таксиметровите шофьори в Ямбол от догодина

Таксиметровите услуги в Ямбол ще поскъпнат от началото на следващата година. Рамката на цените не е променяна от 2016 година. Минималният праг на дневната тарифа ще е 0,90 лв./км, а максималният – 2 лв./км, нощната тарифа ще се определя в рамките от 1 лев до 2,20 лв. за километър, уточни председателят на общинския съвет в Ямбол Антон Шиков, след..

публикувано на 27.11.25 в 14:00

Завършиха асфалтирането в участъка в ремонт на АМ „Тракия“ в област Сливен

Завършиха асфалтовите работи в платното за Бургас в участъка от АМ „Тракия“ в област Сливен, съобщават от Агенция "Пътна инфраструктура". Обновеното трасе е с дължина 11 км и е между 262-и и 273-и км. При добри метеорологични условия се предвижда до неделя да бъдат монтирани ограничителните системи. През следващата седмица, веднага след като приключи..

публикувано на 27.11.25 в 13:30

ВиК Бургас въведе в експлоатация реконструкцията на деривация "Камчия - Юг"

Две години след старта на строително-монтажните дейности от ВиК Бургас, вече е въведена в експлоатация реконструкцията на Деривация "Камчия-Юг" при айтоското село Черноград. Обектът, който първоначално е бил изграден преди повече от половин век сега подобрява водоснабдяването за десетки хиляди жители на две от бургаските общини - Айтос и Карнобат...

публикувано на 27.11.25 в 12:45

От квартал "Победа" сигнализират: "Живеем като в затвор"

Жители на бургаския квартал „Победа“ са подали молба към Общинския съвет и към Общината относно кражби и посегателства, които с времето ескалират. Според гражданите, в квартала липсват пътни знаци, полицейско присъствие и какъвто и да е контрол. Те са подавали жалби в Районното управление, но не последвала желаната от тях реакция, а именно..

публикувано на 27.11.25 в 11:10

Все още не е ясен броят на задържаните след протеста пред парламента

Към момента няма информация за броя на задържаните по време на вчерашния протест пред парламента срещу проекта за бюджет. Около полунощ група протестиращи се опитаха да преградят булевард "Дондуков" с кофи за смет и да спрат лек автомобил, който се опитваше да премине оттам. Протест срещу Бюджет 2026 в Триъгълника на властта (ОБНОВЕНА) Това..

публикувано на 27.11.25 в 09:45