Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

20-30% от детските лагери няма да отворят това лято

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Труден за прогнозоране е предстоящият летен сезон, отчетоха от Бургаската регионална туристическа камара.

По отношение на записванията от различните международни пазари преди избухването на конфликта в Украйна очакванията, нагласите и резервациите от пазар Чехия белязали ръст, поддържайки нива от 2019 г. Същият ръст се наблюдава и за пазар Румъния. Към настоящия момент записванията от тези два пазара са на пауза и изчакване. Продължават обаче записванията от Полша, който е един от основните генериращи пазари през последните години. Благоприятен фактор за това са плануваните чартърни полети от и до Полша към летищата в Бургас и Варна. Прогнозите за сезон лято 2022 г. включват завръщането на пазари, които отсъстваха през последните 2 г., като Великобритания, Скандинавските държави и Израел. Дори и след избухването на конфликта продължават записванията от Великобритания, макар и с по-слабо темпо.

Обезпокоителен е моментът с детските лагери и бази по нашето Черноморие, които традиционно работят с пазари Русия, Украйна и Беларус. Тъй като очакванията са за отсъствие на туристи от тези пазари, част от базите, предлагащи такива лагери, няма да отворят. Около 20-30% засега са заявили такова намерение.

По отношение на пазар България очакванията са разнопосочни – от една страна да се задържи интересът на родните туристи към родното Черноморие, но от друга предвид нарастващата инфлация възможностите за дълги и чести почивки се очаква да бъдат ограничени. Не е за пренебрегване и фактът, че голяма част от нашите сънародници след облекчаване на мерки за пътуване ще се насочат към конкурентните дестинации, като Гърция и Турция.

Според регионалната туристическа камара няколко са предизвикателствата пред настоящия летен сезон като на първо място това е прякото отражение на войната в Украйна и бежанската вълна. Възможно е напрежение в случай, че до началото на сезона, на настанените в хотелските бази украински граждани, не се предложи алтернативно настаняване.

Драстичното увеличение на цените на основни стоки, услуги и продукти, горива, както и цената на тока за бизнеса, е основен проблем през последните месеци. Почти невъзможно е правилно ценообразуване, тъй като, доставчиците на основни стоки и продукти не се ангажират с твърдо договорена цена за сезона, а всяка следваща доставка е с нова по-висока стойност.

Тези фактори водят до повишаване на крайната цена и по отношение на туристическите продукти и услуги. Повишаването на цените на горивата изправя туроператорите пред същия казус – да работят на загуба (вече договорени трансфери) на себестойност или повишаване стойността на целия туристически пакет. Към настоящия момент, все още няма яснота по отношение на цените на плажните съоръжения. При по-ниска цена (както през предходните 2 година) търсенето на шезлонги и чадъри е по-голямо, но от там идва проблемът с недостига им, докато свободните зони по плажната ивица остават слабо заети.

През тази година има редица фактори, които оскъпяват крайната цена на туристическия продукт, а това ще повлияе, както на процента заетост, така и на продължителността на сезона. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Трудна година отчитат лозарите от община Стралджа

С високи изкупни цени, но ограничени количества започна гроздоберът в община Стралджа. Голяма част от  лозовите масиви бяха засегнати от ниските пролетни температури и сланите, пожари унищожиха над 2000 декара лозя през лятото.  Втора изключително трудна година за лозарите от региона, тъй като климатичните аномалии продължават, а пожарите унищожават..

публикувано на 10.09.25 в 09:10

Държавен фонд „Земеделие“ отваря допълнителен прием по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“

Държавен фонд „Земеделие“ отваря допълнителен прием по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“, съобщават от ведомството.  В периода 9 септември – 11 септември 2025 г. могат да се подават заявления за одобрение на заявители по училищните схеми за доставка на плодове, зеленчуци, мляко и млечни продукти през настоящата учебна година 2025/2026 г. Целта е..

публикувано на 08.09.25 в 17:00

С писма и обаждане по телефона НАП напомня на граждани да декларират доходите си

НАП стартира информационна кампания спрямо физически лица, за които има данни, че през 2024 година са получили  доходи от хонорари, земеделски субсидии, суми от наложени платежи от продажби в Интернет, наеми и др., но са пропуснали да ги декларират. Над 27 000 лица ще получат писма, имейли или обаждане по телефона, като гражданите трябва да обявят..

публикувано на 05.09.25 в 14:00

Царево предпочитано от висок и среден клас туристи, отчитат успешен сезон

Успешен туристически сезон отчитат в община Царево. Курортните места в района се утвърждават като дестинация за висок и среден клас туристи , каза кметът Марин Киров. Традиционно те са предпочитани от летовници от България, както и от гости от Полша, Чехия, Германия, за първи път и от Дания. Киров коментира:„ Успешен сезон в продажбата на..

публикувано на 05.09.25 в 09:30

КНСБ: Разлика от 20 до 70% между цена на едро и дребно на основни храни

Разлика от 20 до 70% между цена на едро и дребно на основни хранителни стоки е установило наблюдение на КНСБ . Това обяви президентът на синдиката Пламен Димитров.  От структурата потвърдиха, че стоят твърдо зад увеличението на минималната работна заплата на 1213 лева от 1 януари. Експертите са  категорични, че няма връзка между повишението на..

публикувано на 04.09.25 в 15:55

Владимир Крумов: Стартираме кампанията за удължаване на сезона по Южното Черноморие (ОБНОВЕНА)

Министерството на туризма съвместно с Областната администрация на Бургас стартира „ДългоЛятие“ – първата инициатива, която цели да удължи туристическия сезон на Южното Черноморие и да покаже, че регионът има какво да предложи и извън традиционните летни месеци. Кампанията представя Южното Черноморие като дестинация, която съчетава..

обновено на 04.09.25 в 13:51

Несебър начело в класация на "Дейли мейл" за плажна дестинация

Несебър, един по-малко известен морски скъпоценен камък в България, пълен с бели пясъчни плажове, стар град, включен в списъка на ЮНЕСКО и достъпна храна и напитки, така гласи анотацията за българския черноморки курорт в статия на вестник "Дейли имейл“, който, в сътрудничество с easyJet, го поставя начело в своята класация за най-достъпни плажни..

публикувано на 04.09.25 в 12:25