Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Стотици хиляди дългове покрай концесията на подземния паркинг


Възможно ли е фирма, която почти всяка година от основаването си насам да генерира загуби и все пак да съществува?

Възможно ли е в годината, в която дружеството е създадено, да спечели концесия за изграждането и стопанисването на подземен паркинг на 3 нива в центъра на Бургас?

Възможно ли е от три години насам да не плаща концесионни такси, да има начислени лихви за над  100 000 лв и все пак да продължава да стопанисва паркинга на общинския терен?

Отговорът на всички тези въпроси е да, възможно е.

Договорът за концесията за 30 години на паркинга в района на площад „Св. св. Кирил и Методий“ е сключен през април 2007 г. от фирмата „Глобъл технолоджи къмпани“ АД. Фирмата тогава се ангажира както да изгради и стопанисва паркинга, да облагороди площада и да плаща концесионната такса.

Финансовите отчети на дружеството, публикувани в Търговския регистър, обаче показват, че фирмата има финансови затруднения още от самото начало.

„Глобал технолоджи къмпани“ ЕАД е учредена през 2007 г. с капитал 50 000 лв. Това става чрез отпуснат кредит на „Онтайм Дистрибюшън енд Лоджистикс“ ЕООД. Според докладите на дружеството, неговата основна дейност е „експлоатация на инфраструктура“.

В края на 2007 г. финансовото състояние на фирмата отчита загуба в размер на около 223 000 лв. Част от тези средства в размер на 53 000 лв. са били за проектирането на паркинга.

Година по-късно (през 2008 г.), дружеството регистрира приходи в размер на 212 000 лв. и около 228 000 лв. разходи. През 2009 г. обаче разходите достигат почти 360 000 лв.  

За финансирането на проекта за изграждането на паркинга, „Глобал технолоджи къмпани“ ЕАД тегли кредит от ПИБ в размер на около 14 700 000 евро или приблизително 28 700 000 лв.

През 2011 г. беше направена първата копка по изграждането на паркинга. Въпреки че той трябваше да бъде изграден за 15 месеца, обектът беше пуснат в експлоатация през 2017 г.

Година по-рано независим одитор пише в доклада си, че дружеството е отчело нетна загуба в размер на 1 888 000 лв. през годината, като към 31.12.2016 г. собственият капитал е отрицателна величина – 11 491 000 лв. „Обстоятелствата, наред с останалите събития, са индикатор, че  налице съществена несигурност, която би могла да породи значителни съмнения относно способността на Дружеството да продължи да функционира като действащо предприятие“, се посочва още в доклада.

 Въпреки това фирмата продължава да съществува и да генерира още загуби. От 2019 г. спира да плаща концесионните вноски към Община Бургас и да трупа лихви и неустойки. Към 31 май тази година цялата дължима сума е в размер на около 954 000 лв.

Като причина за неизплащането на сумите, фирмата посочва ситуацията около Ковид кризата. Само, че икономическите последици от нея започнаха през 2020 г., а не година по-рано.

Хронологията също показва, че  плащането на вноските е трудно за концесионера – понякога има забавяния, не се плащат целите, друг път се компенсират с по-големи суми.

„Последното натрупване се е получило около 2019 г., когато цяла концесионна вноска не е внесена. Малко преди това, поради това, че е закъсняла вноската, е усвоена гаранцията, която е задължителна част от този договор. Сега фактически тази гаранция я няма. Едната от поканите, която е била отправена към концесионера, е именно да се поддържа тази гаранция, защото тя е много важна именно в случаите, когато се закъснее с вноската, тя да бъде усвоена. 75 000 лв. е гаранцията. Има и още нещо. По-миналата година Сметната палата е направила ревизия и има едно задължение да бъдат актуализирани концесионните вноски, които принципно се актуализират с годишния инфлационен индекс, обявен от Националния статистически институт като размерът не може да бъде по-нисък от този предходната година. Фактически са актуализирани стари назад концесионни вноски, което пък допълнително натрупва задълженията“, поясни общинският съветник Иво Баев.

Междувременно на едно от заседанията на комисиите към Общинския съвет се появи и друг инвеститор с предложение.

„Пристигна един господин, който се казва Станимир Бургаски, който каза, че е много сериозен предприемач. Доколкото разбрах е собственик или управлява колекторска фирма и други бизнеси. Той каза „аз съм готов да поема управлението на паркинга“, съответно да възстановим по някаква схема и да погасим задълженията. Тогава ние най-любезно казахме, че това е по-добрият вариант отколкото да се прекратява концесия и да се търсят по съдебен път пари, които най-вероятно няма да бъдат събрани, защото тази фирма няма имущество за обезпечаване. След това този човек изпрати обобщение на бизнес план – локация, предизвикателства, предложения за реформи, развитие, финансово състояние, прогнози, архитектурни скици на обекта“, разказа Иво Баев.

Впоследствие обаче от този човек следа няма, няма и информация дали е водил и преговори със самото дружество. От кореспонденция с Община Бургас и с общинския съветник Иво Баев от август става ясно, че фирмата може да изплати гаранцията по договора в размер на 75 000 лв., дължимите местни данъци и такси за тази година (77 000 лв.) и първата вноска за тази година (77 500 лв.) или общо 229 500 лв. Към момента обаче нищо от това не е внесено по сметката на Общината.

След проведена извънредна работна среща на три комисии към Общинския съвет миналата седмица, е даден срок на дружеството от 10 дни да внесе някаква част от задълженията си и след това вече да се обсъжда погасителен план. Според общинския съветник и юрист Иво Баев, не е в интерес на Община Бургас концесията да бъде прекратена, защото подобно съоръжение е трудно за стопанисване. Подобна стъпка ще доведе и до воденето на съдени дела.

Изпратихме въпроси и очакваме коментар по казуса, както от Община Бургас, така и от фирмата „Глобал технолоджи къмпани“ ЕАД.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Бургазлии: Между съмнения за картел и скептицизъм относно бойкота на големите вериги

Картелно споразумение стои зад високите цени на основните хранителни продукти. Така коментираха някои бургазлии причината да се стигне до бойкот на големите търговски вериги. Днес обаче повечето хора подкрепиха протеста само символично, защото магазините в Бургас отново бяха пълни.  Нищо необичайно не се случи днес в Бургас, въпреки призивите за..

публикувано на 13.02.25 в 17:20

Общинските съветници от ГЕРБ в Бургас настояват за ремонт на част от пътя Бургас-Варна

Пътят Бургас – Варна е част от републиканската пътна мрежа, като с разширението му километри преди Поморие до Слънчев бряг и с изграждането на Северния обход бяха улеснени пътуващите на север. Малък участък, който остана, от т. н Тромпет до  Военния дом на Сарафово, не е ремонтиран от години и е в крайно лошо състояние. През него преминава целият..

публикувано на 13.02.25 в 14:00

Туристическият бранш очаква реални мерки срещу сивия сектор

Реални мерки срещу сивия сектор в туризма очакват от бранша преди новия сезон. Това коментира пред БНР-Бургас Евелина Пулева, заместник-председател на Бургаската регионална туристическа камара: "Виждате какво става-нелегални екскурзоводи, постоянно слушаме истории на пострадали от нелегални туроператори. Отделно апартаментното отдаване на..

публикувано на 13.02.25 в 13:30

Денят без пазаруване не опразни магазините в Ямбол

Обявеният за Ден без пазаруване в големите търговски вериги не опразни магазините в Ямбол. Клиентите са значително по- малко, а охранителните служители видимо изнервени.  В предобедните часове във веригите пазаруват предимно пенсионери. Повечето от тях знаят за обявеният бойкот на  хипермаркетите, но не виждат смисъл от него. "С каква цел е този..

публикувано на 13.02.25 в 12:30

Ресторантьорите с национална среща за защита на 9% ДДС

Ресторантьори от страната се събират на национална среща във Велико Търново, за да приемат мерки за защита на диференцираната ставка от 9% за Данъка върху добавената стойност за заведенията. В проектобюджета на държавата, който предстои да бъде приет от парламента, се предвижда ДДС за заведенията за хранене да се върне на 20%, както беше преди Ковид..

публикувано на 13.02.25 в 08:45

Очаква се през април целият к-с "Възраждане" в Бургас да стане синя зона

Две нови подзони на платеното паркиране ще се въведат в к-с"Възраждане" в Бургас. Така целият ще стане синя зона, каза управителят на общинското предприятие "Транспорт"  Пламен Димитров. Постъпили са много сигнали и молби до местната администрация, в които се настоява платените места да се увеличат, уточни той. В момента предложенията за разширението..

обновено на 12.02.25 в 15:30

Министърът на туризма се срещна с представители на Националния борд по туризъм

Министърът на туризма Мирослав Боршош проведе среща с представители на Националния борд по туризъм, на която обсъдиха предстоящите законодателни промени в Закона за туризма, маркетинговите и рекламните стратегии, развитието на отделните видове туризъм, както и необходимостта от дигитална трансформация в сектора. Туристическият бранш обсъжда..

публикувано на 11.02.25 в 17:00