Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Лафка“ си тръгна, но лавките останаха


От около две години павилионите на „Лафка“ стоят заключени и с катинари в цялата страна. Бургас също не прави изключение. Тези обекти се намират на едни от най-ключовите и апетитни места в града. Сега обаче не само са затворени, но и част от тях са със занемарен външен вид. Защо не са премахнати, след като „Лафка“ обяви, че спира дейността си? Много просто, защото все още фирмите, които са сключили договор да ги стопанисват, плащат и наем

В самото начало павилионите представляваха вестникарски будки, в които се продаваха още цигари, напитки и пакетирани храни. След това те се превърнаха в основни места за продажба на търкащите се талони и други хазартни игри. 
През февруари 2020 г. „Лафка маркет“ АД официално обяви, че прекратява дейността си заради одържавяването на лотариите. В съобщение от ръководството на фирмата тогава се посочваше, че: „Влезлите в сила на 22 февруари нови законови ограничения в областта на лотарийните игри и въвеждането на държавен монопол, водят до значителен спад на продажбите в търговската мрежа на Lafka и до практическа невъзможност за нормалното функциониране на дружеството“. И така много от обектите в цялата страна бяха затворени. 
След въпроси от БНР- Бургас, от Общината посочват, че в града много от обектите на „Лафка“ са премахнати доброволно. „Останалите са разположени на позиции по одобрена годишна схема за преместваемите обекти за 2022 година. Те имат действащи разрешения за поставяне и за тях се плащат дължимите наемни такси. Включително е платена и тази за месец октомври. Поради тази причина към момента няма основание за тяхното премахване. Ако се стигне до такова, то ще е за сметка на фирмата. Ако тя откаже, следва принудително премахване от страна на Общината, която би потърсила изразходените средства по съдебен път“, посочват от местната администрация. 
От самото начало павилионите, които са около 20 в Бургас, се стопанисват от фирмите „Боби прес“ ООД и „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“ АД. Обектите на първата се намират на общински терени, а на втората са върху частни, поясниха от местната администрация. Тези фирми обаче са свързани една с друга, тъй като „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“ АД е собственик на половината капитал на „БОБИ ПРЕС“.

Интересно е, че от 2021 г. „Лафка маркет“ АД я няма, но със същия ЕИК в Търговския регистър продължава да е вписано „МТ РИЪЛ ПРОПЪРТИС“.
Според финансовите отчети на „Боби прес" ООД пък през 2019 г., година преди „Лафка Маркет“ да прекрати дейността си, „Боби прес“ отчита оборот от 6,315,000 лв. 
От Община Бургас посочват, че понастоящем няма проявен интерес от други фирми към заетите от тези павилиони площи в града. Подобно е и мнението на Николай Димитров от Асоциацията в защита на дребния и средния бизнес. През 2019 г. три текста от наредбата, по която се отдават обекти в Бургас, бяха оспорени от браншовите организации на бизнесмените, които развиват павилиона търговия. 
„В Бургас много трудно върви всякакъв бизнес. Жалко е, че на апетитни, добри позиции, които бяха стопанисвани години наред от хора, които ги бяха разработили, те се настаниха на готово. Един бизнес не става печеливш веднага. За него се изисква време. Тези търговци съответно се преориентираха към други дейности. Няма работа. Бургас, за съжаление, много отдавна е спрял да се развива като град на възможността“,  допълни Димитров. 

Според него, над 150 фирми, занимаващи се с подобна дейност в Бургас, са се преориентирали към друг вид бизнес. „На първо място, наемите за подобни обекти в Бургас са най-високи в държавата. Включително и в София не са такива. Градът в последните няколко  години се разви като една лятна туристическа дестинация и всичко е свързано само с летния туризъм. Не е вината само от страна на Общината и администрацията, много са факторите, които влияят на това. Включително и на държавно ниво. На първо място трябва да се преосмисли политиката и стратегията на Община Бургас за такива малки временни обекти. Да се актуализират цените в по-ниски“, посочи той. 

Димитров допълни, че бюрокрацията също трябва да се намали. Той посочи като пример, че при създаването на подобен малък обект от 10 – 15 кв. м., само за изготвянето на документите са необходими между 3000 – 4000 лв. Всяка година се оказва, че има повече свободни обекти, отколкото фирми, които желаят да ги заемат. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Трудна година отчитат лозарите от община Стралджа

С високи изкупни цени, но ограничени количества започна гроздоберът в община Стралджа. Голяма част от  лозовите масиви бяха засегнати от ниските пролетни температури и сланите, пожари унищожиха над 2000 декара лозя през лятото.  Втора изключително трудна година за лозарите от региона, тъй като климатичните аномалии продължават, а пожарите унищожават..

публикувано на 10.09.25 в 09:10

Държавен фонд „Земеделие“ отваря допълнителен прием по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“

Държавен фонд „Земеделие“ отваря допълнителен прием по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“, съобщават от ведомството.  В периода 9 септември – 11 септември 2025 г. могат да се подават заявления за одобрение на заявители по училищните схеми за доставка на плодове, зеленчуци, мляко и млечни продукти през настоящата учебна година 2025/2026 г. Целта е..

публикувано на 08.09.25 в 17:00

С писма и обаждане по телефона НАП напомня на граждани да декларират доходите си

НАП стартира информационна кампания спрямо физически лица, за които има данни, че през 2024 година са получили  доходи от хонорари, земеделски субсидии, суми от наложени платежи от продажби в Интернет, наеми и др., но са пропуснали да ги декларират. Над 27 000 лица ще получат писма, имейли или обаждане по телефона, като гражданите трябва да обявят..

публикувано на 05.09.25 в 14:00

Царево предпочитано от висок и среден клас туристи, отчитат успешен сезон

Успешен туристически сезон отчитат в община Царево. Курортните места в района се утвърждават като дестинация за висок и среден клас туристи , каза кметът Марин Киров. Традиционно те са предпочитани от летовници от България, както и от гости от Полша, Чехия, Германия, за първи път и от Дания. Киров коментира:„ Успешен сезон в продажбата на..

публикувано на 05.09.25 в 09:30

КНСБ: Разлика от 20 до 70% между цена на едро и дребно на основни храни

Разлика от 20 до 70% между цена на едро и дребно на основни хранителни стоки е установило наблюдение на КНСБ . Това обяви президентът на синдиката Пламен Димитров.  От структурата потвърдиха, че стоят твърдо зад увеличението на минималната работна заплата на 1213 лева от 1 януари. Експертите са  категорични, че няма връзка между повишението на..

публикувано на 04.09.25 в 15:55

Владимир Крумов: Стартираме кампанията за удължаване на сезона по Южното Черноморие (ОБНОВЕНА)

Министерството на туризма съвместно с Областната администрация на Бургас стартира „ДългоЛятие“ – първата инициатива, която цели да удължи туристическия сезон на Южното Черноморие и да покаже, че регионът има какво да предложи и извън традиционните летни месеци. Кампанията представя Южното Черноморие като дестинация, която съчетава..

обновено на 04.09.25 в 13:51

Несебър начело в класация на "Дейли мейл" за плажна дестинация

Несебър, един по-малко известен морски скъпоценен камък в България, пълен с бели пясъчни плажове, стар град, включен в списъка на ЮНЕСКО и достъпна храна и напитки, така гласи анотацията за българския черноморки курорт в статия на вестник "Дейли имейл“, който, в сътрудничество с easyJet, го поставя начело в своята класация за най-достъпни плажни..

публикувано на 04.09.25 в 12:25