Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

С промени в наредбата за опазване на обществения ред предлагат общината да налага:

Глоба до 50 лева за каране на тротинетка по "Александровска" и "Богориди"

| обновено на 16.11.22 в 14:20
5
Снимката е илюстративна

С промени в наредбата за опазване на обществения ред се регламентират правилата за движение на електрическите превозни средства на територията на Бургас. Сред забраните е електрически тротинетки и скутери да се карат по главните улици „Александровска“ и „Богориди“, както и другите пешеходни зони. За тези и други нарушения водачите вече ще могат да се санкционират и от общински служители. Предлаганите глоби са до 50 лв.

Промените в наредбата са внесени от групата на ВМРО. Единият от вносителите им  Георги Дракалиев пояснява:

„Всички сме свидетели какво е движението по главните пешеходни улици на Бургас. Не рядко се е стигало до инциденти, лично аз съм бил свидетел на такива. Това гражданско недоволство наложи предложената от нас промяна. Всъщност, ние с нея, не забраняваме движението на такива превозни средства, защото то така или иначе е забранено със закон. Ние даваме възможност на общинските служители, определени със заповед на кмета, да извършват контрол на това движение и да могат да налагат административни наказания“


По главните улици „Александровска“ и „Богориди“ и другите пешеходни зони ел. тротинетки нямат право да се движат. А изграждането на велоалеи там, според Дракалиев, е невъзможно и ненужно.

„Те са изцяло пешеходни. В самия закон пише, че когато зоната е изцяло пешеходна е забрането за достъп на подобни средства.  Няма как при този вид настилка с декоративни плочки и от двете страни разположени търговски обекти и заведения да се поставят велоалеи. И не е и необходимо, все пак законът дава право ползващите ел. скутери да се движат по пътната мрежа, ака че вместо да се движат по „Александровска“ могат да се предвижват по „Христо Ботев“ и „Стефан Стамболов“

Вносителите докладната записка посочват, че причината за промените са масовото навлизане на електрически превозни средства и риска от произшествия с тях поради липсата на актуална нормативна регламентация за движението им.

Хора с ел. тротинетки в Бургас недоумяват от къде и как да се предвижат безопасно от комплексите към центъра. Много от тях ползват алтернативното превозно средство, за да стигнат до работа. По думите им, ако се движат по пътното платно, както регламентира закона, е рисковано и опасно.

„От една страна шофьорите се дразнят, когато сме на улицата, от друга страна е опасно и рисковано, особено по по-оживените булеварди, където се движат и автобуси. От друга страна самите тротоари също са забранени за тротинетки“, казва журналистът Елена Димитрова.

Тя е категорична, че водачите на електрически превозни средства не са равностойни участници в движението.


„Тротинетките никъде не ги искат – нито на пешеходните зони, нито по булевардите", посочва Димитрова.

Нейното предложение е да се изградят велоалеи по големите натоварени булеварди в Бургас, без по тях да минават автомобили, а където не е възможно, да се обособят по тротоарите.

„Електрическите тротинетки са екологични, но без необходимата инфраструктура те стават неизползваеми в градска среда и се обезсмисля основната им цел - да заменят личния автомобил и автобуса“, допълва още Димитрова. 

Не общинска наредба, а по-засилен контрол ще реши проблема с карането на тротинетки по пешеходните зони. Това мнение изрази пред БНР-Бургас депутатът Андрей Рунчев. Законът ясно е забранил управлението им сред пешеходците и е нужно и полицията да контролира процесът, посочи той: „По-скоро проблемът е по двете главни пешеходни улици – „Александровска“ и „Богориди“. Аз смятам, че в Приморския парк, особено в този есенно-зимен период, няма чак толкова водачи. Всеки един, ако е съвестен водач на превозно средство, предпоставките за произшествие ще бъдат занижени“, поясни депутатът. Особено по ул. „Александровска“ се наблюдава как се спускат с висока скорост хора на колело или тротинетка, посочи Андрей Рунчев.


Експерти по пътна безопасност смятат, че е крайно време велоалеите от тротоарите да се прехвърлят на пътното платно. Така ще се увеличи сигурността на водачите на ел. тротинетки и велосипеди и ще се намалят конфликтните ситуации, които сега съществуват между различните участници в движението. 

„Вече има оплаквания от доста хора, които са имали инциденти, както с тротинетки, така и с велосипеди, точно поради тази причина, че на тротоарите е създадена такава възможност за предвижване на тези пътни превозни средства. Мисля, че е крайно време да се използва нуждата от този вид предвижване и тези велоаели, които в момента са на тротоарите да се прехвърлят на пътното платно“, посочва Михаил Попов от Института по пътна безопасност.

Според Попов при добро желание на общината и общинските съветници това може да се случи. Що се отнася до предложената възможност санкции да могат да налагат и от страна на общината, той коментира:

„Не трябва да се прекалява. Първо трябва да се започне от създаването на необходимите условия и оттам нататък да се мине към много по-сериозен контрол. Но дори и да вървят успоредно нещата – и от полицията, и от общината, ще е даже още по-добре“

Предстои наредбата да се гласува от общинския съвет.

Повече чуйте в звуковите файлове: 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Каритас България" провежда кампания в подкрепа на възрастни хора

„Каритас България“ провежда ежегодната си кампания „Защото СМЕ ХОРА“, чрез която организацията има за цел да помогне в домашна среда на една от най-уязвимите групи в българското общество – възрастните хора.  До 31 януари 2025 г. се набират средства чрез DMS CARITAS на номер 17 777, в името на едно по-уютно, лишено от самота и болка..

публикувано на 05.01.25 в 17:30

Зимен Кръстовден е!

На 5 януари, в навечерието на Богоявление, в православните храмове се извършва Велик водосвет. Денят придобил популярност като Водици, е известен сред народа и като зимен Кръстовден, заради освещаването на водата с Кръста Господен.  Великият водосвет, наречен още Йордански, заради Христовото кръщение в река Йордан, е само два пъти в годината - на 5 и 6..

публикувано на 05.01.25 в 08:51

Разделяме се с отец Велик на 8-ми януари

Напусна ни отец Велик от православен храм "Св. Богородица" в Бургас. "Отец Велик беше изключително мъдър, смирен, добър, благ и  състрадателен човек и уважаван духовник. Той бе част от историята града, от семейната история на хиляди бургаски семейства. Отец Велик остави дълбока следа в душите на толкова много миряни за  надежда, вяра и любов. Много..

публикувано на 05.01.25 в 08:45
Снимката е илюстративна.

Проверяват сливенски акушерки, танцували чалга с новородени бебета в ръцете по време на смяна

Ръководството на сливенската многопрофилна болница "Д-р Иван Селимински“ назначи проверка във връзка с изнесен в медийното пространство и социалните мрежи видеоклип с акушерки, които танцуват под звуците на чалга с новородени деца в ръцете си по време на смяна. Танците са от отделението по неонатология, потвърди пред националното радио началникът на..

публикувано на 04.01.25 в 15:30
Мостът до Черноморец

Тихомир Янакиев: Мостът до Черноморец ще бъде ремонтиран, когато като имаме редовно правителство

Докато нямаме редовно правителство, мостът до Черноморец няма да бъде ремонтиран, каза за БНР Бургас кметът на Созопол Тихомир Янакиев. Съоръжението свързва Черноморец с главния път Бургас-Созопол и е част от републикански път, затова ремонтирането му е задача  на държавата. Тихомир Янакиев посочи: „Като дойдат избори, идват някакви народни..

публикувано на 04.01.25 в 09:20

Повече от 20 сайта предлагат у нас наркотика, след употребата на който умря дете

Комисията за защита на потребителите (КЗП) провери търговски обекти в страната и онлайн търговци за продажба на хексахидроканабиол (HHC) и негови производни, след като в понеделник  14-годишното момче падна от седмия етаж на блок в Плевен и умря след употребата на вейп със същия наркотик.  След смъртта на дете: Прокуратурата в Плевен назначи..

публикувано на 04.01.25 в 08:24
снимката е илюстративна

Започва изграждането на локално от "М. рудник" към пътен възел Юг

От следващата седмица започва изграждането на локално платно с две ленти от най-големия бургаски комплекс “Меден рудник” в посока пътен възел "Юг". Това обяви в социалните мрежи кметът Димитър Николов. Той уточнява, че това е първа стъпка към изграждането на две кръгови кръстовища по бул. “Захари Стоянов”. И днес фирмата работи по ремонтните..

публикувано на 03.01.25 в 16:51