Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Село Босилково – как се живее без автобус до големия град

Превозвачи: Линиите са губещи, не можем да ги поддържаме без държавни субсидии  

Снимката е илюстративна
Снимка: Фейсбук, община Сунгурларе

Малки населени места в Бургаски регион са без обществен транспорт до общинския и областния център. Местните разчитат на хора с лични автомобили, за да си купят лекарства или да свършат административна работа в големия град. Едно от откъснатите от света селища е сунгурларското  село Босилково. 

Там живеят 60 души, предимно възрастни хора. Селото се намира на 29 км от общинския център Сунгурларе, но от година автобус до там няма. Хората са без обществен транспорт и до съседния голям град Карнобат, както и до областния Бургас.

„До жп-линията до Ведрово, ако искаме до Бургас да отидем влакът е в 9 часа. Тръгваме пеш 3 км. Или хващаме кола. Но автобус абсолютно нямаме“

Кметският наместник Албена Момчева разказва и за още един проблем, който ги мъчи – липсата на личен лекар в селото. Купуването на лекарства обикновено е в обща поръчка:

„Някой като тръгне до Карнобат или до Бургас, така. Рецептурните книжки ги даваме в Прилеп, там има медицинска сестра, тя ни ги оправя. Един човек работи там. Кой както може се оправя"


В съседната община Карнобат няма селища без обществен транспорт, но в някои, автобуси идват рядко. От общината признават, че на последната обществена поръчка за избор на превозвач до слабо населените места се е явила само една фирма.

Ние имаме 30 населени места, но тези линии са изключително нерентабилни, защото освен шофьорът пътуват един или двама пътници. Аз разбирам и транспортните фирми, защото тия автобуси не горят вода, те трябва да покрият разходите, но не могат.  Транспортната ни услуга не е с най-добро качество. Все пак тия хора трябва да имат възможност поне веднъж да дойдат до града да си купят лекарства и онова, което го няма в селото“, казва кметът Георги Димитров. 

От транспортния бранш казват, че могат да поддържат губещи курсове в малките населени места, само при гарантирано субсидиране от държавата. Според Румен Христов от превозвача М-Бус за първи път от 10 години насам държавата е покрила 90% от загубите им по линии в слабо населени райони. Предишни години, по думите му, недофинансирането от страна на държавата е достигало до  50-60%.

„Ако общините тръгнат да обявяват поръчки за допълнителни линии, без да има гарантирано финансиране от държавата, то от превозвачите няма да има никакъв интерес, защото това автоматично би означавало, че ние ще увеличим загубите си. Надявам се държавата да е осъзнала вече ролята си да осигурява минимално транспортно обслужване на всички български граждани, където и да живеят те“, посочва Христов.  

А в село Босилково не знаят защо нямат автобус, знаят само, че трябва да се справят, със собствени усилия. 

Повече чуйте в звуковите файлове:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В Царево няма да обявяват ваканция за ученици и детски градини

Въпреки сериозната виелица от вчерашния ден, която блокира живота в общините на Юг от Бургас, в Царево няма да обявяват ваканция за ученици и детски градини. В рамките на вчерашния ден снежната стихията беше овладяна. Беше осигурен достъп до училища, детски градини, медицинския център и важните институции. Днес на терен продължава почистване на..

публикувано на 20.02.25 в 09:35
снимката е илюстративна

Затварят за три месеца бургаската улица „Св. Патриарх Евтимий“

За три месеца затварят част от ул. „Св. Патриарх Евтимий“ в Бургас. От днес до 20 май се въвежда временна организация на движението на превозни средства в участъка между ул. „Георги С. Раковски“ и ул. „Княз Борис I“. Причината е продължаващите дейности за подмяна на водопроводната и канализационната мрежа.

обновено на 20.02.25 в 09:03

Масирани проверки в хранителните магазини започват от БАБХ, НАП и КЗП

От днес в цялата страна започват масирани проверки на екипи от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), Националната агенция за приходите (НАП) и Комисията за защита на потребителите (КЗП).  Те са част от разпоредените мерки след свиканото от премиера работно заседание за цените на хранителните стоки, съобщиха от Агенцията по безопасност на..

публикувано на 20.02.25 в 08:54

Движението на автомобили в област Бургас се осъществява при зимни условия (ОБНОВЕНА)

От -13 до -5 градуса е минималната температура в региона.   Движението на автомобили в Бургаска област се осъществява при зимни условия . Всички пътни участъци са обработени срещу обледяване, налична техника и в момента е на места и продължава работата по почистване на заснежени и заледени участъци, съобщи за БНР Бургас Областно пътно управление.  До..

публикувано на 20.02.25 в 08:34

Възстановено е движението по АМ "Тракия", както и по пътя Бургас - Варна /ОБНОВЕНА/

Към 17 часа е възстановено движението по път I-9 Варна – Бургас в района проход  „Приморски“ за МПС до 12 тона. Към 14 часа е възстановено движението за всички автомобили по 35-километровия участък от АМ "Тракия" между Карнобат и Бургас . Трасето е почистено, опесъчено и проходимо при зимни условия. Екипите на пътноподдържащата фирма са на терен..

обновено на 19.02.25 в 17:28

Платеното паркиране ще стане ли 2 лева на час в Бургас

По-високата цена от 2 лева на час ще намали потреблението на Синята и Зелена зона, основно в централната част на Бургас. Такова е становището на Пламен Димитров, управител на Общинско предприятие „Транспорт“. По думите му новата цена за платено паркиране ще ограничи автомобилния поток и ще освободи паркоместа. Според Мартин Кръстев от ПП-ДБ,..

обновено на 19.02.25 в 16:37

2 лева за синя и зелена зона в Бургас - дебати преди сесията /ОБНОВЕНА/

Предложението за поскъпване на синята и зелената зона в Бургас от 1,30 на 2 лева влезе в комисиите към местния парламент и предизвика дебати . Докладната записка е на общинската администрация и предстои да бъде гласувана на заседанието на общинския съвет на 25 февруари.  Мярката цели ограничаване на трафика и паркирането в централната градска..

обновено на 19.02.25 в 15:34