Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Една трета от жалбите в ЕПЦ са свързани с проблеми при авиопревозвачите

2
Снимка: БГНЕС

Една трета от всички постъпили жалби в Европейския потребителски център (ЕПЦ) в България са свързани с проблеми при въздушните превозвачи. Това са най-често загубен багаж, отменени или закъснели полети. След тях следват сигналите за некоректни доставки от онлайн търговци, в това число и от България, каза за БНР Бургас Соня Спасова, директор на ЕПЦ:

„Европейският потребителски център в България съществува от началото на 2008 година, като задължение на всяка една страна членка на ЕС. Ние сме мрежа от подобни центрове и в Исландия, и Норвегия, на този етап все още работим и с колегите от центъра във Великобритания, като той вече е прекръстен на Международен потребителски център.  Съществуваме като мрежа и сме проект на ЕК и сме съфинансирани от нея, а в България от Комисията за защита на потребителите. 


При нас жалбите и оплакванията, които се получават са трансгранични. За да може да бъде в нашата компетентност едно оплакване има няколко условия. Потребителят трябва да живее в България, независимо от неговата националност.  Второто условие е да жалба или проблем с търговец, който да е извън България, в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Този проблем трябва да бъде насочен към търговец, който съществува. 

Около 1/3 от жалбите са свързани със закъснели или отменени полети, проблеми с багажа. Други са свързани с доставки, неполучени или неотговарящи на поръчката. Потребителя като върне стоката се оказва, че не е получил парите си обратно. Тогава съдействаме. 

10-15 процента от всички жалби през годината са от хора, които живеят в други държави в ЕС, но са имали проблем с български търговци. След това н
а базата на закона и на преговорите, се договаряме с търговеца за съдействие на потребителя, защото има права, които той трябва да спазва, 

Всеки потребител, който иска да подаде жалба в Европейския потребителски център, трябва да знае, че са нужни доказателства срещу некоректните търговци като кореспонденция с онлайн продавача, разписката или фактура, както и при пътуване в Европа. 



Ние нямаме контролни функции и не можем да санкционираме търговците. Когато подаде жалба потребител при нас в рамките на няколко дни ние отговаряме. Искаме да има и доказателства към сигнала, защото те ще бъдат в полза на самия потребител. Когато се купува някаква стока или услуга трябва да пазим документите, може и кореспонденция в писмен вид между потребителя и търговеца, може да бъде и разписка, фактура, но не и запис на разговор по телефона, защото това не е доказателство. 

Сигналите могат да постъпят чрез имейл, могат да ни намерят и в социалните мрежи. 
Много често правим информационни кампании, с изнесени лекции на живо или онлайн в училища или университети в страната, включително и в Бургас, за да се знаят правата нито когато пътуваме в Европа.“ Това коментира директорът на Европейския потребителски център Соня Спасова 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

В Сливен се откри изложбата "Сините камъни с любов"

Изложба „За  Сините камъни с любов“, посветена на уникалното биоразнообразие на природен парк „Сините камъни“ бе открита във фоайето на зала „Май“ в Сливен. Експозицията е организирана от Българска фондация „Биоразнообразие и приятели – природолюбители, учени и изследователи“ и е част от събитията, целящи да наклонят общественото мнение в полза на..

публикувано на 04.02.25 в 17:42
архив 2024

Затварят за 2 седмици кръстовището на улиците "Сливница" и "Патриарх Евтимий"

Затваря се за движение на автомобили кръстовището на ул. „Сливница“ и ул. „Св. Патриарх Евтимий“ в Бургас. Причината е продължаващата подмяна на водопроводната и канализационната мрежа по ул. „Св. Патриарх Евтимий". Ограничението  ще е в сила от 05.02.2025 г. (сряда) до 18.02.2025 г. (вторник). Там ще бъде въведена а временна организация на..

публикувано на 04.02.25 в 17:00

Част от бургаската улица „Пробуда“ ще бъде затворена за 2 месеца

Във връзка с ремонтно-възстановителни дейности на битово-фекална канализация по ул. „Пробуда“, от 09:00 часа на 5 февруари се затваря за движение на МПС, за срок от 2 месеца, участъкът от ул. „Ивайло“ до ул. „Цар Калоян“. Шофьорите трябва да използват обходни маршрути.

публикувано на 04.02.25 в 13:20

Затварят част от улица в квартал "Долно Езерово"

Поради неотложни ремонтни дейности по пътното платно до 17:00 часа днес ще бъде затворена част от улица „Младост“, в бургаския квартал "Долно Езерово". Автобус №7 временно ще преминава през ул. „Средногорие“, но няма да бъдат пропускани спирки ( спирка : център, след това временна спирка в края на улица „Средногорие“ в близост до спирката на стадиона)...

обновено на 04.02.25 в 12:33
снимката е илюстративна

Дрон ще следи пожароопасните места в Бургас

С дрон ще се наблюдават пожароопасните места в Бургас. Летателната машина ще бъде закупена от Община Бургас в рамките на проект с европейско финансиране. По настояване на бургаската пожарна ще бъдат изградени и две кули, които да следят температурата и метеорологичните условия. Тази година специално внимание ще се обърне и на областта между село..

публикувано на 04.02.25 в 11:30

Община Бургас ще стане ли собственик на спорен терен в кв.„Възраждане“

Общински съветници от партия „Възраждане“ алармираха във видео в социалните мрежи за парцел в бургаския к-с „Възраждане“, на който предстои да се изгради вместо паркинг нова сграда на държавен терен. Общината не закъсня с реакция и поиска собствеността на терена, за да го превърне в паркинг. Той се намира на ъгъла между улиците „Цар Калоян и „Цар..

публикувано на 04.02.25 в 10:40

Заради аварии спират водата на няколко места в Бургас

Водата ще бъде спряна на няколко места в Бургас, уведомяват от ВиК. Причината е аварии, които трябва да се отстранят.  До тогава са възможни прекъсвания в к-с "Братя Миладинови" бл.62 между входове 5 и 6, к-с "Братя Миладинови", ул."Родопи" срещу магазин за месо, к-с "Меден Рудник", ул."Залесителна", 9 км при магазин "Джъмбо", кв. "Лозово". Във..

публикувано на 04.02.25 в 09:54