Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Туристическият бранш: Само България не се е възстановила от кризата след 2019

Автор:

Според данните на Министерството на туризма ще имаме добър летен сезон с увеличение на туристите на почти всички пазариОчаква се броят на туристите да е 4,4 милиона, което се доближава до нивата от 2019 година, когато те са били 4,6 милиона. Броят на българските туристи ще бъде над 2 милиона.

От основните европейски дестинации за летен туризъм, България е единствената страна, която още не се е възстановила от кризата след 2019 г. Всички други дестинации вече отбелязват стойности над този сезон.

Това каза в интервю за БНР председателят на Асоциацията на инкаминг агенциите Иван Грошев.

Забелязва се успокояване на клиентите след ковид пандемията и връщане на ранните записвания. Кривата обаче няма да бъде толкова възходяща, смята Грошев.

Очакванията за по-добър сезон спрямо 2022-ра са реалистични, но настоящият сезон няма да е най-добрият, откакто се води статистика, каквито очаквания има, уточнява той.

Иван Грошев посочва като аргументи отсъствието на три големи пазара – руски, украински и беларуски, както и значителния спад на германския пазар, който се очертава да бъде със знак минус спрямо 2019 г., но спрямо 2022 г. ще бележи ръст от 20-25%. Грошев отбелязва, че в основните медийни канали в Германия не е виждал реклама на България, докато Турция присъства ежедневно с модерна, свежа и атрактивна реклама на своя туристически продукт.

Отсъства и основен туроператор, вторият по големина в Европа, преустановил дейност през 2019 г., който е бил структуроопределящ за българския туризъм.

Няма играчи, които да заменят отсъстващата компания и да компенсират нейния обем, твърди Иван Грошев, който е "далеч от идеята, че този сезон ще бъде по-силен от 2019 г."

Вероятно ще доминира румънският пазар, вижда се и сравнително добро завръщане на източноевропейския пазар – Полша, Чехия, Словакия, Прибалтика, казва Грошев.

"Спрямо 2019-а Източна Европа е вероятно да подобри резултата."

България не си постла добре на немския пазар, коментира Иван Грошев. Според него страната ни си е направила лоша услуга с 30-35 евро субсидия на чартърните седалки по време на пандемията, които не са били изплатени на немските туроператори.

"Крилата на сезона" не са запълнени и не се полагат усилия да бъдат запълнени, дори се саботираме сами, изтъква още Иван Грошев.

Той коментира още, че в момента се наблюдава не толкова смяна на дестинациите, колкото съкращаване на престоя, промяна на плана на изхранване или на категорията хотел.

В началото на юни е все още леко хладно. Времето влияе на туристите да решат дали да отменят резервацията си, или да я отложат. След 15 юни нещата рязко се обръщат, поясни за предаването "Хоризонт до обед" Павлин Косев, председателна Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация – Варна.

За министри на туризма се избират политически фигури, а е логично да бъдат професионалисти, които разбират от материята, да бъдат дипломати и да говорят чужди езици, смята Косев.

Според него Илин Димитров е наистина експерт, който е показал активност на поста си и е решил "доста казуси, които се бяха затлачили с времето". По думите му е имал и ясна визия за бъдещето на туризма.

"Всеки министър на туризма си има почерк и стил на работа. Докато влезе, 9 месеца са нищо. Нов човек, който не е адаптиран към министерския пост, е по-добре да не прави големи промени, защото вероятността от грешка е много голяма", коментира още Павлин Косев.

Цялото интервю слушайте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Няма да има голям скок в цените на яйцата и агнешкото преди Великден

Няма да има голям скок на цените на яйцата и агнешкото месо преди Великден , успокои пред БНР Владимир Иванов - председател на Държавната комисия за стоковите борси и тържищата. Към момента има доста добро предлагане на яйца , отбеляза той. По думите му обаче този пазар ще изпита трудности заради дефицита на яйца в САЩ в следствие на..

публикувано на 07.04.25 в 11:40

Проектобюджетът на община Камено е около 36 милиона лева

Около 26 милиона лева ще бъде финансовата рамка на община Камено за тази година. Това са общински и държавни разходи и приходи, обясни кметът Жельо Вардунски. От програми и от неразплатени средства от миналата година се очакват още 10 милиона лева. Спрямо миналата година парите ще бъдат повече, но това е заради вдигнатите от държавата капиталови..

публикувано на 07.04.25 в 14:00

Поскъпването на основните хранителни стоки по борсите у нас продължава

Продължава поскъпването на основните хранителни стоки по борсите у нас, отчитат от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата. При зеленчуците, наблюдавани от ДКСБТ, по-скъпи са единствено зелето - с 8,6 на сто до 1,47 лева за килограм, и зрелият лук кромид - с 4,8 на сто до 1,23 лева за килограм. Не е отчетена промяна на цените на репите, които..

публикувано на 06.04.25 в 14:30

Общественото обсъждане на проектобюджета на Средец ще е на 14 април

Проектобюджетът на община Средец е готов и ще бъде представен следващата седмица в съставните селища, съобщават от местната администрация. Ще се приемат предложения на срещите с гражданите, чрез имейли и чрез писма. Срокът за набирането им е до 22 април. Поканени на обсъжданията са  гражданите от всички населени места в общината, общинските..

публикувано на 06.04.25 в 08:24

Над 70% от сделките с имоти у нас последните 10 г. - платени с пари в брой

Над 70% от сделките с имоти на българския пазар през последните 10 години се плащат с пари в брой, сочат статистическите данни. Пазарът на имоти расте в очакване на еврозоната, а цените са нараснали с 6% само от началото на 2025 година. В България, според официална статистика на БНБ, само 27 от всеки 100 сделки с недвижими имоти се осъществяват с..

публикувано на 05.04.25 в 10:00

Какво е бъдещето на рекламата в туризма?

Социалните мрежи са модерното място за реклама дори и в туристическия бранш. Тематичен форум за дигиталните услуги, които могат да предложат хотелите в страната, се проведе в Бургас. Присъстваха представители на администрацията, туристическия сектор и маркетинг експерти. Не се залага достатъчно на маркетинга в сектора, стана ясно..

публикувано на 03.04.25 в 16:00

Министър Мирослав Боршош: България има всички условия да бъде целогодишна туристическа дестинация за немския пазар

Потенциалът на България да се утвърди на германския пазар не само като лятна морска дестинация, но и като място за културно-исторически, здравен, еко и спортен туризъм, бяха основните акценти в среща, която проведоха министърът на туризма Мирослав Боршош и главният управител на Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) Соня Миклау...

публикувано на 03.04.25 в 08:39