Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Хотелиерите - изправени пред геополитическа несигурност и вдигане на ДДС

Снимка: Smartourism.bg

Резултатите от летния туристически сезон все още са под нивата на предпандемичната 2019 г.  Сред причините за това са войната в Украйна, отсъствието на германските туристи, слуховете за замърсяване на морската вода и наводненията по Южното Черноморие, които доведоха до по-кратък сезон. В резултат доста хотели са на ръба на оцеляването, посочват от Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация. 

Според организацията редица мерки биха подпомогнали бизнеса - запазването на ставката от 9 % на ДДС, удължаване на стажовете за учениците от професионалните училища, отделянето на повече средства за реклама на туристическия продукт на страната и за обучението на кадрите. Необходимо е да се изтъкват повече качеството на услугата и на достойнствата на българския туризъм, посочват още от организацията.

Нормален летен сезон, по-добър от миналогодишния, но все още по-слаб от този през  2019 година, отчитат хотелиерите и ресторантьорите. 

Георги Щерев, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация,  обясни пред БНР, че летният сезон е сравнително кратък – 45 до 60 дни. 

"Липсата на немците, които идват за 10 до 14 дни, прави средният престой по-малък. Основна сила са поляците и румънците. Техният престои е от порядъка на седмица. При румънците е за уикенд. Ние сме единствената държава, която не си разработи вътрешния пазар по време на Covid

Разходната част е изключително висока. В приходната – не може да си позволиш да растеш със същите темпове. Накрая е въпрос на оцеляване". 

Как се отразяват цените на потреблението в ресторантите? 

Според Атанас Димитров – заместник-председател на организацията, за всяка ценова категория заведение има клиенти. 

"Просто намалява престоят в самото заведение. Свиват се малко и сметките. Но в момента не виждам някаква тревога. Това, което ни безпокои, са индикациите на правителството за увеличаване на ДДС. Това логично ще повиши цените и ще падне потреблението". 

Намаляването на ДДС на 9% в туризма беше антикризисна мярка, напомня Атанас Димитров. То е насочено към стимулиране на бизнеса, който има своята специфика. Важно е ставката от 9% ДДС да остане:

"В цяла Европа за този тип услуга се налага диференцирана ставка. Страните, които искат да развиват туризма си, наблягат на този сектор. В дестинации като Англия, Франция, Испания, Гърция, Турция и Хърватска се налага диференцирана ставка.

Имаме сериозна аргументация за задържане на ставката. Тя е икономическа. Ще дадем предложенията си. Имахме покана от Министерството на финансите. Надяваме се да има чуваемост, за да съхраним бизнеса". 

И през тази година се наложи браншът да разрешава проблема с намирането на персонал, посочи Георги Щерев.

"Намирахме изход с внасянето от чужбина – Шри Ланка, Индия, Узбекистан, Казахстан. Колегите са доволни от дисциплината на тези кадри".

"Необходимо е да има по-голяма активност от страна на държавата, която да влезе в регулативните си функции, казва Веселин Налбантов, който е заместник - председател на организацията:

"Туристическата такса не се събира. Държавата, респективно общината, не си върши работата".

Хората не бягат, просто има демографски срив, обясни още той.

Наличието на една позитивна кампания през летния сезон отбеляза Георги Щерев.

"Направи ми впечатление добрата кампания "Да почиваме в България“. Трябва да отчитаме достойнствата на родното. Имаме доста добри места". 

След кризата, породена от Covid, туризмът отново е пред изпитания, каза Атанас Димитров.

"Войната в Украйна оказа влияние. Притеснителното е за следващия сезон. Светът отново започва да ври. Ситуацията в Израел реже традиционни туристи, които пристигат". 

Туристическият бранш разчита на рекламата на страната за привличане на повече туристи от чужбина. Залагат се очаквания и към Програмата за финансиране на маркетингови дейности на туристически услуги в черноморските общини в България, която обяви Министерството на туризма, в размер на 5 милиона лева. 

"Разчитаме да тръгнат тези рекламни кампании. Мисля, че може да се намали обаче бюрокрацията", отбеляза Георги Щерев.

През тази година се навършват 30 години от решението на Софийския градски съд през 1993 г. , с което се регистрира Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация.

"Тази вечер ще почетем всички председатели и членове на УС през годините", каза Атанас Димитров.

Георги Щерев подчерта ролята на Хотелиерска и ресторантьорска асоциация:

"Бяхме доста активни във всички сфери, касаещи туризма. Правим всичко възможно, за да държим нивото и качеството на услугите". 

Основна задача на Асоциацията е подпомагане развитието на хотелиерството и ресторантьорството, подкрепа на предприемачеството и частната инициатива и най-вече - на туристическия бизнес в България. Това е най-голямата национално представена организация в туризма - с 36 регионални и местни структури на територията на Република България

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

платена публикация
Как да купим кола от друга държава?

Закупуването на кола от друга държава е процес, който изисква внимание към детайлите, познаване на процедурите и време. Но какво ще кажете, ако доверите всичко това на професионалисти? Компании, специализирани във вноса на автомобили, могат да ви осигурят не само спокойствие, но и гаранция за успешна сделка. Защо да изберете фирма за внос на коли?..

публикувано на 24.01.25 в 11:44
НАП в Бургас

До 31 януари самоосигуряващите се лица могат да променят вида на осигуряването си

До 31 януари самоосигуряващите се лица могат да променят вида на осигуряването си. Те задължително се осигуряват във фонд „Пенсии“ на държавното обществено осигуряване, а по свой избор могат да се осигуряват и във фонд „Общо заболяване и майчинство”, съобщиха от НАП. Самоосигуряващите се лица, които изберат да внасят осигурителни вноски и във фонд..

публикувано на 24.01.25 в 11:32

От първи февруари "Бургасбус" ще осигури повече автобуси в пиковите часове

В края на миналата година ученици участваха в заседание на общинската комисия по транспорт в Бургас и поставиха конкретен проблем за решаване от администрацията-препълнените автобуси в пиковите часове. Тогава управителят на общинската фирма инж. Петко Драгнев обясни, че една от причините да не се пускат повече автобуси е липсата на шофьори...

публикувано на 24.01.25 в 09:00

Протестиращи в Сливен: Ще обжалваме решението за "Сините камъни"

Междуведомствена комисия, свикана от Регионалната инспекция по околната среда и водите -  Стара Загора прие предложението за изваждане на 12 декара, прилежащи площи към бившия Алпийски дом в Сливен, от Природен парк „Сините камъни“. Решението бе взето със седем гласа „за“ и два „против“. То ще бъде изпратено до министъра на околната среда водите, а..

публикувано на 24.01.25 в 07:41

Компенсации за бизнеса за скъпия ток до края на март

Бизнесът и останалите небитови абонати ще получават компенсации за скъпия ток до края на март. При борсова цена над 180 лева за мегаватчас разликата ще бъде изцяло компенсирана, реши правителството, което по този начин одобри обещаната на работодателите и на синдикатите програма. Министърът на енергетиката Жечо Станков коментира, че така..

публикувано на 23.01.25 в 14:29

Импровизиран ски/зимен базар тази неделя в комплекс „Ченгене скеле“

Импровизиран ски/зимен базар ще се проведе тази неделя в Бургас. Той ще се случи в паркинг зоната към к ултурно-туристическия комплекс „Ченгене скеле“.  Негови организатори са дамите от Coworking Family Burgas. Акцент на събитието ще бъде размяната на детски зимни дрехи, ски екипировка, ски, шейни, кънки и сноуборд принадлежности, ски оборудване,..

публикувано на 23.01.25 в 14:00

Котел ще впечатлява испански туристи с традиции, история и красива природа

Oт месец март тази година в община Котел ще посрещат испански туристи. Котел и Жеравна са включени в програмите на един от най-големите испански туроператори – „Mapa Tours“. Той е част от бранд, който е един от най-силните на латиноамериканския пазар. Партньор за осъществяването на идеята е Асоциация „Рафаел-инфо, култура и туризъм“...

публикувано на 23.01.25 в 10:30