Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Хотелиерите - изправени пред геополитическа несигурност и вдигане на ДДС

Снимка: Smartourism.bg

Резултатите от летния туристически сезон все още са под нивата на предпандемичната 2019 г.  Сред причините за това са войната в Украйна, отсъствието на германските туристи, слуховете за замърсяване на морската вода и наводненията по Южното Черноморие, които доведоха до по-кратък сезон. В резултат доста хотели са на ръба на оцеляването, посочват от Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация. 

Според организацията редица мерки биха подпомогнали бизнеса - запазването на ставката от 9 % на ДДС, удължаване на стажовете за учениците от професионалните училища, отделянето на повече средства за реклама на туристическия продукт на страната и за обучението на кадрите. Необходимо е да се изтъкват повече качеството на услугата и на достойнствата на българския туризъм, посочват още от организацията.

Нормален летен сезон, по-добър от миналогодишния, но все още по-слаб от този през  2019 година, отчитат хотелиерите и ресторантьорите. 

Георги Щерев, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация,  обясни пред БНР, че летният сезон е сравнително кратък – 45 до 60 дни. 

"Липсата на немците, които идват за 10 до 14 дни, прави средният престой по-малък. Основна сила са поляците и румънците. Техният престои е от порядъка на седмица. При румънците е за уикенд. Ние сме единствената държава, която не си разработи вътрешния пазар по време на Covid

Разходната част е изключително висока. В приходната – не може да си позволиш да растеш със същите темпове. Накрая е въпрос на оцеляване". 

Как се отразяват цените на потреблението в ресторантите? 

Според Атанас Димитров – заместник-председател на организацията, за всяка ценова категория заведение има клиенти. 

"Просто намалява престоят в самото заведение. Свиват се малко и сметките. Но в момента не виждам някаква тревога. Това, което ни безпокои, са индикациите на правителството за увеличаване на ДДС. Това логично ще повиши цените и ще падне потреблението". 

Намаляването на ДДС на 9% в туризма беше антикризисна мярка, напомня Атанас Димитров. То е насочено към стимулиране на бизнеса, който има своята специфика. Важно е ставката от 9% ДДС да остане:

"В цяла Европа за този тип услуга се налага диференцирана ставка. Страните, които искат да развиват туризма си, наблягат на този сектор. В дестинации като Англия, Франция, Испания, Гърция, Турция и Хърватска се налага диференцирана ставка.

Имаме сериозна аргументация за задържане на ставката. Тя е икономическа. Ще дадем предложенията си. Имахме покана от Министерството на финансите. Надяваме се да има чуваемост, за да съхраним бизнеса". 

И през тази година се наложи браншът да разрешава проблема с намирането на персонал, посочи Георги Щерев.

"Намирахме изход с внасянето от чужбина – Шри Ланка, Индия, Узбекистан, Казахстан. Колегите са доволни от дисциплината на тези кадри".

"Необходимо е да има по-голяма активност от страна на държавата, която да влезе в регулативните си функции, казва Веселин Налбантов, който е заместник - председател на организацията:

"Туристическата такса не се събира. Държавата, респективно общината, не си върши работата".

Хората не бягат, просто има демографски срив, обясни още той.

Наличието на една позитивна кампания през летния сезон отбеляза Георги Щерев.

"Направи ми впечатление добрата кампания "Да почиваме в България“. Трябва да отчитаме достойнствата на родното. Имаме доста добри места". 

След кризата, породена от Covid, туризмът отново е пред изпитания, каза Атанас Димитров.

"Войната в Украйна оказа влияние. Притеснителното е за следващия сезон. Светът отново започва да ври. Ситуацията в Израел реже традиционни туристи, които пристигат". 

Туристическият бранш разчита на рекламата на страната за привличане на повече туристи от чужбина. Залагат се очаквания и към Програмата за финансиране на маркетингови дейности на туристически услуги в черноморските общини в България, която обяви Министерството на туризма, в размер на 5 милиона лева. 

"Разчитаме да тръгнат тези рекламни кампании. Мисля, че може да се намали обаче бюрокрацията", отбеляза Георги Щерев.

През тази година се навършват 30 години от решението на Софийския градски съд през 1993 г. , с което се регистрира Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация.

"Тази вечер ще почетем всички председатели и членове на УС през годините", каза Атанас Димитров.

Георги Щерев подчерта ролята на Хотелиерска и ресторантьорска асоциация:

"Бяхме доста активни във всички сфери, касаещи туризма. Правим всичко възможно, за да държим нивото и качеството на услугите". 

Основна задача на Асоциацията е подпомагане развитието на хотелиерството и ресторантьорството, подкрепа на предприемачеството и частната инициатива и най-вече - на туристическия бизнес в България. Това е най-голямата национално представена организация в туризма - с 36 регионални и местни структури на територията на Република България

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

С писма и обаждане по телефона НАП напомня на граждани да декларират доходите си

НАП стартира информационна кампания спрямо физически лица, за които има данни, че през 2024 година са получили  доходи от хонорари, земеделски субсидии, суми от наложени платежи от продажби в Интернет, наеми и др., но са пропуснали да ги декларират. Над 27 000 лица ще получат писма, имейли или обаждане по телефона, като гражданите трябва да обявят..

публикувано на 05.09.25 в 14:00

Царево предпочитано от висок и среден клас туристи, отчитат успешен сезон

Успешен туристически сезон отчитат в община Царево. Курортните места в района се утвърждават като дестинация за висок и среден клас туристи , каза кметът Марин Киров. Традиционно те са предпочитани от летовници от България, както и от гости от Полша, Чехия, Германия, за първи път и от Дания. Киров коментира:„ Успешен сезон в продажбата на..

публикувано на 05.09.25 в 09:30

КНСБ: Разлика от 20 до 70% между цена на едро и дребно на основни храни

Разлика от 20 до 70% между цена на едро и дребно на основни хранителни стоки е установило наблюдение на КНСБ . Това обяви президентът на синдиката Пламен Димитров.  От структурата потвърдиха, че стоят твърдо зад увеличението на минималната работна заплата на 1213 лева от 1 януари. Експертите са  категорични, че няма връзка между повишението на..

публикувано на 04.09.25 в 15:55

Владимир Крумов: Стартираме кампанията за удължаване на сезона по Южното Черноморие (ОБНОВЕНА)

Министерството на туризма съвместно с Областната администрация на Бургас стартира „ДългоЛятие“ – първата инициатива, която цели да удължи туристическия сезон на Южното Черноморие и да покаже, че регионът има какво да предложи и извън традиционните летни месеци. Кампанията представя Южното Черноморие като дестинация, която съчетава..

обновено на 04.09.25 в 13:51

Несебър начело в класация на "Дейли мейл" за плажна дестинация

Несебър, един по-малко известен морски скъпоценен камък в България, пълен с бели пясъчни плажове, стар град, включен в списъка на ЮНЕСКО и достъпна храна и напитки, така гласи анотацията за българския черноморки курорт в статия на вестник "Дейли имейл“, който, в сътрудничество с easyJet, го поставя начело в своята класация за най-достъпни плажни..

публикувано на 04.09.25 в 12:25

МЗХ: Ще има нова интервенция „Биологично животновъдство“ с бюджет 85 млн. евро по Стратегическия план

Създава се нова интервенция „Биологично животновъдство“ с бюджет 85 млн. евро. Това бе решено в рамките на Комитета по наблюдение на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони 2023 – 2027. Тя ще е алтернатива на досегашната екосхема за биологично земеделие (селскостопански животни) и ще бъде с тригодишен ангажимент, съобщи..

публикувано на 04.09.25 в 09:14

Бургас става домакин на бизнес форум за икономическо развитие

Регионална бизнес конференция „Икономическо партньорство и развитие на бизнеса в регион Бургас“ ще събере представители на институции, бизнес организации и международни компании в Бургас. Форумът ще се проведе на 18 септември от 16:00 ч. в Експо център „Флора“ и се организира от Община Бургас и Лидер.БГ под патронажа на кмета Димитър Николов, който ще..

публикувано на 03.09.25 в 15:40